Moridin - 08 Januari 2008 07:07 -
Nej, när jag pratar om att du endast har ett ögonvittne. pratar jag om boken som ett (1) ögonvittne eller om du vill, (1) vittnesbörd för händelsen.
Du förstår skillnaden mellan (1) bok som säger något, och (500) böcker som säger något?
Om vi Nu tar mitt exempel med “Galliska Krig” så måste vi alltså ha 500 olika böcker om detta för att det ska gälla för 500 soldater, eller?
Jo, i och med att dödahavsrullarna underminerar trovärdigheten i nya testamentet i och med att detta visar hur bibel-texter redigerats kraftigt. Vid First Council of Nicea bestämdes det vilka texter man ville skulle vara med, så det man inte tyckte om tog man bort.
Kan du konkret beskriva vad det är i Dödahavs rullarna som underminerar Nya Testamentets trovärdghet. Vilka Bibeltexter från Dödahavs rullarna är det som är kraftigt redigerade? Nu är det dags för dig att komma med konkreta svar och inte bara påståenden utan underbyggnad.
Men du har inga texter från den tiden. Texterna kopierades för hand tusentals gånger och detta underminerar deras pålitlighet.
Du har inga originaltexter bevarade från antiken, och ditt påstående skulle i så fall innebära att vi inte kan veta något om historien eftersom kopior ju inte är tillförlitliga.
[Du påstod att modern arkeologi stöder bibeln; jag visade att det inte alls var så.
Du har inte visat någonting, vill du motbevisa mitt påstående får du visa ned exempel att arkeologin motbevisar Bibeln.
[Finns det någon relevant skillnad mellan uppenbarelse och dröm? Med ovanstående är cirkelargument. Att säga att säga att något hände för att det står i bibeln antar att bibeln vittnar om korrekta händelser, så det är självrefuserande i och med att det är ett circulärt.
Du kan inte säga att bibeln är korrekt för att den själv säger att den är det.
Ja jag anser att det är skillnad mellan uppenbarelse och dröm.En uppenbarelse får man i vaket tillstånd medan en dröm sker medan du sover t.ex.
Att påstå att man inte kan säga att något är sant för att det står i Bibeln innebär ju att du även måste förneka all annan skriven information som du inte kan kontrollera, och det lär ju inte bli så mycket kvar.
[Bart Ehrma är i princip den mest berömda bibelforskaren och är expert på tidiga kristendomen. Han har skrivit 16 böcker om det och föreläser på välkända kristna universitet. Han stöds av en stark konsensus. Om du vill frågasätta detta har du en enorm bevisbörda.
Du är väldigt mycket för att lägga bevisbördor på andra, men vad har du för bevisbörda? Du hävdar i inlägg 20 att de flesta seriösa Bibelforskare delar din uppfattning och hänvisar till Ehrmann och Price, är det inte du som bör styrka det påståendet ?
[För att förklara bort den enorma tidsskillnaden som texterna har (70 år för evagelierna och 200-300 för de påståda historikerna) så hävdar du att det fanns tidigare texter som de tog sin info från. Var god belägg detta påstående.
Jag förklarar inte bort några tidsskillnader, ser inger problem här, och var har jag hävdat att det fanns tidigare texter, du kanske ska börja med att belägga det påståendet.
[Det finns inga kontemporära historiker som ens nämner Jesus.
Har du någon koll på vad det är för personer bakom namnen du radar upp? Där finns några historiker ett större antal poeter, retoriker och författare av andra texter än historiska. Från flera av dem finns inget alls bevarat eller fragment av något verk. Hur vet du att ingen av dessa nämnt Jesus, det kan ju faktiskt vara så att verken är förstörda. Så det argumentet är väl inte så vidare hållbart.
Jag har argumenterat för att det finns historiker som nämner Jesus och lämnat referenser till forskare och böcker samt även citat av dessa.
[Hade Jesus existerat tror jag att någon av dem skulle ha nämnt Jesus. Som jag sagt innan är Josephus bekrävdad som en senare förfalskning och de andra refererar bara till vilket sorts sekt vissa människor har (Tacitus går bara på vad sektmedlemmarna säger till honom, så allt du har är Tacitus som säger att det finns personer som påstår att något har titlen Christus, som alltså inte betyder Jesus). Alla andra du citerar är långt senare (200-300) år senare för att vara relevanta.
Återigen med det resonemanget du för här, kan vi inte veta något om historien, eftersom allt vi vet om antikens historia och även senare inte bygger på några originalmanuskript utan på kopior.
[Man skulle ju tycka att universums övergalaktiska superdiktator skulle ha lett till klara texter. Hade Jesus funnits, hade de märkt det.
Du kan kanske förklara närmare vad du menar med ovanstående?