Sök       Avancerad sökning

5 av 5
5
Jesus död- människooffer?
Postade: 12 November 2008 10:58 - —   [ Ignorera ]   [ # 61 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  76
Gick med  2007-06-08
Gunnel - 11 November 2008 05:04 -

Här på Credo är precis som det varit på andra kristna siter innan de släckt ner debattforum. Före detta kristna är mest aktiva och vandrar som fiender till korset.

Har du frågat dig varför? Jag ser två svar. Det ena är att det är egoistiska människor som är duktiga att argumentera och inte vill ge upp den kicken när de lämnar religionen.
Den andra möjligheten är att det faktiskt är ärliga människor som uppriktigt försökt att få ordning på de kristna argumenten, men till slut kommit fram till att de inte stämmer. De ärliga frågorna kvarstår men svaren har ändrats. Varför ska dessa inte få diskutera de kristna frågorna? Jag var kristen i 25 år och nu ska jag hålla tyst om det(!?)

Det är en debattteknik att ställa bibelsammanhang mot varandra som detta att Gud förbjuder människooffer. I vilket sammanhang står det att läsa och varför? Är inte GT tydlig på vem Gud är till skillnad mot andra gudar som till och med offrade barn? Skulle Gud inte förbjuda det?

Debattteknik kallar du det att ställa bibelord mot varandra. Varför skulle man inte göra det? Du må tycka att man inte kommer någonstans genom att ställa Bibelord mot varandra, men man kommer verkligen någonstans då: Bort från en motsägelsefull kristendom.
Menar du att det inte går att förstå kristen Bibeltolkning med en intellektuell förståelse? I så fall har du mitt instämmande, för det går inte att få ihop NT med GT. De ger olika budskap och olika religioner.

Det står ex i 3 Mos 20:2-3:  “Du skall ock säga till Israels barn: Om någon av Israels barn, eller av främlingarna som bo i Israel, giver någon av sina avkomlingar åt Molok, så skall han straffas med döden; folket i landet skall stena honom.
Och jag skall vända mitt ansikte mot den mannen och utrota honom ur hans folk, därför att han har givit en av sina avkomlingar åt Molok, och därmed orenat min helgedom och ohelgat mitt heliga namn.”

Har inte du någon gång funderat över om hur Jesus kunde offras som ett människooffer och gälla som försoningsoffer? 3 Mos 20:3 säger t o m att människooffer “orenat min helgedom och ohelgat mitt heliga namn”. Hur kan Jesus död ses som något positivt då?

Tänk till! Ta ett djupt andetag och fortsätt att lära känna Jesu Kristus och lyssna på honom. Hans uppgift var att presentera vem Gud är och gjorde det också under sin tid som människa på jorden.

Jag har verkligen tänkt! Har du?

Behövdes Jesus död som försoning om Gud redan i GT förlät dem som vände om till honom ex folket i Nineve?

““Må var och en ropa till Gud av all kraft och vända om från sin onda väg och från den orätt han gör.
Vem vet, kanske vänder Gud då om och ångrar sig och vänder sig från sin vredes glöd, så att vi inte förgås.” När Gud såg vad de gjorde, att de vände om från sin onda väg, ångrade han det onda som han hade hotat att göra mot dem, och han gjorde det inte.”

Jon 3:9-10

Messias ska vara av Davids ätt, vara smord (smord=en messias) till kung och ska till ämbetet vara kung:
Se, dagar skall komma, säger HERREN, då jag skall låta en rättfärdig telning växa upp åt David. Han skall regera som kung och handla med vishet, han skall utöva rätt och rättfärdighet i landet.“Jer 23:5

Vad tänkte människan Jesus när han var på väg upp till Jerusalem?
Min gissning är att “antingen är Gud med mig och då blir jag den smorde konungen, eller annars blir jag dödad”. Så Jesus gjorde en förutsägelse om att han skulle dö, för ingen skulle minnas det om han verkligen blev den smorde Messias. Han gjorde en fullgardering, oavsett hur det slutade skulle han framstå bra.

Utfallet blev att Jesus dödades och inte blev den smorde Messias. Han måste ha insett detta på korset när han ropade:

Och vid nionde timmen ropade Jesus med högröst: “Eli, Eli, lema sabaktani?” Det betyder: “Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?”” Mat 27:46

Jesus ville nog bli den smorde konungen men han dog istället. Tragiskt.

/Niklas

5 av 5
5

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70