Sök       Avancerad sökning

1 av 6
1
Amputerade ben
Postade: 22 November 2007 07:36 - —   [ Ignorera ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  18
Gick med  2007-11-22

Avsaknaden av helande av amputerade ben verkar va ett nytt argument som skeptiker lägger fram. De vill visa på att det inte finns en personligt verkande Gud… Ämnet känns aktuellt för mig eftersom min pappa bara har ett ben. Och han fick genom en profetsia för många år sedan berättat för sig att hans ben skulle växa ut. Alla profetsior skall prövas men det verkar ju schysst!

Vad har du redan hört/sett för helande av “amputerade ben”?
Jag läste i Världen Idag om ett helande av ett amputerat ben men jag kan inte hitta artikeln på deras hemsida.
Jesus sa att vi skulle göra större under än honom. När Jesus gick på jorden helade han spetälska människor. Var de gravt spetälska hade de förmodligen en och annan kroppsdel “amputerad” från kroppen. Vid ett tillfälle blev 10 spetälska helade, bara 1 kom tillbaka och sa tack till Jesus.

“Glöm inte allt gott Han har gjort.”

Postade: 22 November 2007 08:06 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  222
Gick med  2007-08-05
kristoffer86 - 22 November 2007 06:36 -

Jesus sa att vi skulle göra större under än honom. När Jesus gick på jorden helade han spetälska människor. Var de gravt spetälska hade de förmodligen en och annan kroppsdel “amputerad” från kroppen. Vid ett tillfälle blev 10 spetälska helade, bara 1 kom tillbaka och sa tack till Jesus.

Att Jesus sa så räcker inte för att jag ska tro att det förekommer. Jesus väckte ju även upp döda och det är väl svårt att slå. Det vore intressant att själv se att någon i ens närhet, av vilka de flesta i min är djupt kristna, blev helade från något. Inte bara läsa helt okritiska artiklar om under som påstås ha skett i afrika..

Postade: 22 November 2007 09:53 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2007-11-22

Det stämmer bra. Jesus väckte upp döda. En av dem, (Lasaros) luktade för att förruttenlseprocessen redan hade påbörjat. Det är mäktigt! Du verkar dock inte ha läst artikeln i Världen Idag eller hört något.

Postade: 22 November 2007 10:22 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  94
Gick med  2007-11-22

Jag har ett vagt minne av en sådan artikel. Christer Sturmark hade något med saken att göra. Det var ett för kort ben som påstods hade förlängts under bön?

Postade: 22 November 2007 10:44 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  222
Gick med  2007-08-05
kristoffer86 - 22 November 2007 08:53 -

Det stämmer bra! Jesus väckte upp döda. En av dem, (Lasaros) luktade för att förruttenlseprocessen redan hade påbörjat. Det är mäktigt! Du verkar dock inte ha läst artikeln i Världen Idag eller hört något, så min fråga står öppen.

Tror du att det förekommer uppväckande av döda idag?

Postade: 22 November 2007 10:46 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2007-11-22

Jag har skickat frågan till tidningen… Förlängda ben är dock inte riktigt samma sak.

Postade: 22 November 2007 10:51 - —   [ Ignorera ]   [ # 6 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2007-11-22

Ja döda i uppstår även idag! Vissa efter några timmar, andra efter flera dagar. Gud är stor! Jag vill inte förringa de undren. Det är ju lika svårt att uppväcka en hjärndöd som ligger och ruttnar som att få ett ben att växa ut.

Postade: 22 November 2007 11:00 - —   [ Ignorera ]   [ # 7 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  396
Gick med  2007-06-04
kristoffer86 - 22 November 2007 09:51 -

Ja döda i uppstår även idag! Vissa efter några timmar, andra efter flera dagar. Gud är stor! Jag vill inte förringa de undren. Det är ju lika svårt att uppväcka en hjärndöd som ligger och ruttnar som att få ett ben att växa ut.

Om detta vetenskapligt gick att belägga så vore det ju fantastiskt. Har du något konkret exempel på någon som i dessa dagar har återuppstått ifrån det döda “efter flera dagar”?

mvh
/spito

Signatur 

Som en reaktion på ett ohemult hårt regelverk som har fått bl.a Joakim avstängd (hur många gånger ska du förlåta din broder?), så väljer jag, i solidaritet med dessa, att inte debattera på det här forumet. Jag hittas på www.vof.se/forum om någon vill mig något.

Postade: 22 November 2007 11:47 - —   [ Ignorera ]   [ # 8 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2007-11-22

Arrivan och Sophie är två namn på vänner som har bekanta som varit “offer” för sådana händelser. Kanske kommer på fler. hmm.  Dock var det inte detta min fråga angick.. Det var just amputationer. Hoppas någon kan komma med något nytt på den fronten. Jag kanske sökte mig till fel forum. Det gjorde jag nog.

Postade: 23 November 2007 12:03 - —   [ Ignorera ]   [ # 9 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2007-06-04
kristoffer86 - 22 November 2007 10:47 -

Arrivan och Sophie är två namn på vänner som har bekanta som varit “offer” för sådana händelser. Kanske kommer på fler. hmm.  Dock var det inte detta min fråga angick.. Det var just amputationer. Hoppas någon kan komma med något nytt på den fronten. Jag kanske sökte mig till fel forum. Det gjorde jag nog.

Med tanken på att namnet på forumet är “Öppet forum” så är det nog inga problem med det. Oavsett om det handlar om lemmar som växer ut eller döda som återuppstår så vore det fantastiska evidens för en intervenerande Gud. Men för att sådana påståenden ska tas på allvar så måste de förnuftsmässigt kunna prövas. Har du några lite mer tydliga uppgifter om sådan händelser som du skulle kunna delge oss? Som det skulle vara möjligt att gå vidare med och titta lite närmare på?

undrar
/spito

Signatur 

Som en reaktion på ett ohemult hårt regelverk som har fått bl.a Joakim avstängd (hur många gånger ska du förlåta din broder?), så väljer jag, i solidaritet med dessa, att inte debattera på det här forumet. Jag hittas på www.vof.se/forum om någon vill mig något.

Postade: 23 November 2007 12:36 - —   [ Ignorera ]   [ # 10 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2007-11-22

Exemplet nedan får kritik i debatten, men verifieras i sidan 6. för den intresserade.

Tja om du trugar så! Jag var precis ute och gick en promenad och bad. Då blev jag påmind om ett häftigt mirakel i Egypten. Ganska fresh. Meddelandet kom via en vän som heter Adrienne Pilon. Hon har bott i Egypten. bifogar:

Mirakel i Egypten
——————————————————————-
News from Egypt!!!Share
by Adrienne Pilon ( notes ) 4:07am Thursday, Aug 23
This is from one of my friends in Egypt!!
apparently its al over Egypt on the news!!!
this is exciting

Murder Miracle In Egypt!
Importance: High
Muslim man in Egypt killed his wife and then buried her
with their infant baby and 8-year old daughter. The girls were buried alive.
He then reported to the police that an uncle killed the kids. 15 days later, another family member died. When they went to bury him, they found the 2 little girls under the sand - ALIVE!
The country is outraged over the incident, and the man will be executed. The older girl was asked how she had survived.
“A man wearing shiny white clothes, with bleeding wounds in his hands, came every day to feed us. He woke up my mom so she could nurse my sister,”
she said.
She was interviewed on Egyptian national TV, by a veiled Muslim woman news anchor. She said on public TV, “This was none other than Jesus, because nobody else does things like this!”
Muslims believe Isa (Jesus) would do this, but the wounds mean He really was crucified, and it’s clear also that He is alive!
But, it’s also clear that the child could not make up a story like this, and there is no way these children could have survived without a true miracle.
Muslim leaders are going to have a hard time to figure out what to do with this, and the popularity of the Passion movie doesn’t help!
With Egypt at the center of the media and education in the Middle East, you can be sure this story will spread.
Christ is still turning the world upside down! Please let this story be shared.
The Lord says, “I will bless the person who puts his trust in me.” [Jeremiah 17:7]
————————
Jag skickade detta vidare till bland annat min vän Alistair i Australien. Han var tvungen att kolla om det var sant. Sen skrev han detta till mig på sin email:
“I told my friend from Egypt about this on the weekend.  He said the children were on all the televisions shows in Egypt and what you are saying in this email is true.”

Postade: 23 November 2007 12:49 - —   [ Ignorera ]   [ # 11 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2007-11-22

kommer åka till norrland imorgon bitti godnatt och på återseende

Postade: 23 November 2007 12:57 - —   [ Ignorera ]   [ # 12 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  34
Gick med  2007-11-09

Spito, du skriver “förnuftsmässigt kunna prövas”. Jag antar att du egentligen menar att påståendet, i det här fallet om de dödas uppståndelse, ska kunna prövas empiriskt…
En empirisk prövning uppfattar jag nämligen som mer objektiv, genom att man låter materialet “tala för sig själv”, medan “förnuftsmässig prövning” låter som man redan utgår från att de dödas uppståndelse inte kan ske, innan man undersöker om något har hänt eller inte. Eftersom det ju tycks strida mot förnuftet att uppväckande av döda kan ske.

Postade: 23 November 2007 08:26 - —   [ Ignorera ]   [ # 13 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2007-06-04
kristoffer86 - 22 November 2007 11:36 -

She was interviewed on Egyptian national TV, by a veiled Muslim woman news anchor. She said on public TV, “This was none other than Jesus, because nobody else does things like this!”

Utmärkt. Har du ett teveklipp från det? Om denna historia blev så pass stor så borde det finnas fler av varandra oberoende källor som berättar om dem. Internet är fullkomligt fullpackat av olika former av påståenden och hur ska vi veta att just denna historia är sann? Snopes.com som granskar moderna myter, rykten och påståenden är inte imponerade.

Despite the tale’s claim that “The country is outraged over the incident, and the man will be executed,” no news reports have surfaced in Egypt about a man’s murdering his wife and burying her along with his two still-alive daughters, let alone about the two little girls’ being nurtured below ground by Jesus for 15 days before being rescued from their premature graves.
http://www.snopes.com/glurge/buried.asp

Verkar vara en ren hoax med andra ord.

Signatur 

Postade: 23 November 2007 09:43 - —   [ Ignorera ]   [ # 14 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  256
Gick med  2007-06-07
kristoffer86 - 22 November 2007 11:36 -

Jag skickade detta vidare till bland annat min vän Alistair i Australien. Han var tvungen att kolla om det var sant. Sen skrev han detta till mig på sin email:
“I told my friend from Egypt about this on the weekend.  He said the children were on all the televisions shows in Egypt and what you are saying in this email is true.”

Med tanke på att mejlet - åtminstone enligt Snopes - är tre år gammalt känns det lite förvånande att barnen fortfarande var på alla teveshower. Var det så länge sen Alistair kollade upp saken?

Postade: 23 November 2007 01:56 - —   [ Ignorera ]   [ # 15 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  8
Gick med  2007-11-23

Ett tips för den nyfikne. Gå in på denna länk. Där berättar en man som heter Don Piper om hur han blev dödad i en bilolycka. Han undersöktes och av fyra läkarteam som alla konstaterade att han var död. En och en halv timme efter olyckan när alla de fyra läkarteamen had undersökt honom kom en man och bad för honom varpå han återvände till livet.

Den som på allvar är intresserad av om mirakel kan inträffa bör i allafall vara så pass ha ett så pass öppet och vidsynt sinne att man tar sig tid att lyssna på den här mannens berättelse för att avgöra om man tycker att han verkar trovärdig eller inte!

Mvh från en som också söker sanningen!

1 av 6
1

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70