Sök       Avancerad sökning

9 av 9
9
Universums finjustering
Postade: 10 Juni 2008 10:22 - —   [ Ignorera ]   [ # 121 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  24
Gick med  2008-03-15

Hej igen…

magellan - 09 Juni 2008 01:26 -
Gustaf A - 08 Juni 2008 08:39 -

Hej igen

Så vitt Pelle vet finns det bara en kombination av lottonummer som tillåter att han vinner. Föreställ dig Pelles förvåning när han inser att EXAKT hans nummer vann dragningen! Ska han tro att det var riggat?...

Problemet ligger i att det inte måste finnas en vinnare i vårt universum. (Som det dock brukar krävas i lotterisammanhang)

Menar du att det inte måste finnas en vinnare då naturkonstanterna slumpades ut?

Här var jag otydlig (märker tyvärr att jag är det mest hela tiden). Det jag menade var att i lotto finns det alltid en (glad) vinnare. I universums fall behövde inte det finnas en (glad) vinnare… I och för sig är naturkonstanternas “dragna” värden för universum alltid en “vinst”. Men det behöver inte vara en vinst i ett “livstillåtande-universum-perspektiv”...

P.s Länken jag skickade förut var för att redovisa var jag hämtade ett citat ifrån.

Den här liknelsen är ganska underlig. Menar du att vi innan Universum bildades iakttog en icke slumpmässig process (en 100 man stark exekutionspluton av tävlingsskyttar i VM-klass skjuter knappast slumpmässigt) som gick ut på att vårt redan existerande Universum(!) skulle elimineras?

Jag håller med dig om din kritik även om jag tycker mig se att liknelsen ändå fyller ett syfte. Låt oss istället titta på en helt slumpmässig liknelse. Swinburnes liknelse (orkar tyvärr inte skriva av den svenska översättningen så jag kopierar in den på engelska, hoppas det är okey.

“Suppose that a madman kidnaps a victim and shuts him in a room with a card?shuffling machine. The machine shuffles ten decks of cards simultaneously and then draws a card from each deck and exhibits simultaneously the ten cards. The kidnapper tells the victim that he will shortly set the machine to work and it will exhibit its first draw, but that unless the draw consists of an ace of hearts from each deck, the machine will simultaneously set off an explosion which will kill the victim, in consequence of which he will not see which cards the machine drew. The machine is then set to work, and to the amazement and relief of the victim the machine exhibits an ace of hearts drawn from each deck. The victim thinks that this extraordinary fact needs an explanation in terms of the machine having been rigged in some way. But the kidnapper, who now reappears, casts doubt on this suggestion. ‘It is hardly surprising’, he says, ‘that the machine draws only aces of hearts. You could not possibly see anything else. For you would not be here to see anything at all, if any other cards had been drawn.’ But of course the victim is right and the kidnapper is wrong.”

Lått oss även uppdatera liknelsen till att personen i efterhand får reda på att han varit fångad och utsätt för denna underliga slumpmaskin. (För att undvika problemet med att på förhand veta…). och visst skulle han ändå resonera likadant, hur skulle han annars resonera? Skulle han börjat ponera en massa andra världar för att förklara bort sitt “universums” osannolikhet och riggliknande tillstånd.

Ha det fint

Signatur 

“Lyft blicken mot skyn och se: Vem har skapat allt detta?” (Jes 40:26)

Postade: 13 Juni 2008 04:00 - —   [ Ignorera ]   [ # 122 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Antal poster:  1564
Gick med  2007-04-01
magellan - 06 Juni 2008 05:13 -

Och vad är till exempel denna fakta?

Fakta kan vara exemplevis: Finjusteirngen som diskuterades ovan, universums begynnelse, existensen av naturrättsliga principer, existensen av fria medvetna individer o.s.v.

Signatur 

/David

———————
“1 Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, 2 för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt.” - 1 Tim 2:1-2
(Vet att detta står i bibeln men det är möjligen en egen parafrisering, men ni förstår budskapet)

Postade: 19 Juni 2008 10:05 - —   [ Ignorera ]   [ # 123 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1403
Gick med  2007-12-11

Står det inte någonting i första moseboken om det här? Då skulle vi ju slippa fundera så mycket?  big surprise

Signatur 

Skulle en välvillig gud begära tilltro till mirakelberättelser för att förlåta?

Postade: 20 Juni 2008 09:33 - —   [ Ignorera ]   [ # 124 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  106
Gick med  2008-04-11
Imatea - 19 Juni 2008 08:05 -

Står det inte någonting i första moseboken om det här? Då skulle vi ju slippa fundera så mycket?  big surprise

Det æ‘kke alltid like lett å vite hvor seriøst man skal ta det du skriver, Imatea smirk.

Men du mener vel ikke at Bibelen som en flere tusen år gammel bok burde hatt med noe om dagens fysikkpensum. Eller matematikkpensum for den del. Jeg tror heller ikke du mener at et liv uten funderinger er bedre. wink

/B

Signatur 

The way to love anything is to realize that it might be lost - (G.K. Chesterton)

Postade: 20 Juni 2008 11:25 - —   [ Ignorera ]   [ # 125 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1403
Gick med  2007-12-11

Ibland lättar jag lite på gaspedalen, Blå!  grin

Signatur 

Skulle en välvillig gud begära tilltro till mirakelberättelser för att förlåta?

Postade: 20 Juni 2008 01:14 - —   [ Ignorera ]   [ # 126 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  106
Gick med  2008-04-11

Bra. Det er jo sommar og tid for å ta det litt lugnt cool smile

Signatur 

The way to love anything is to realize that it might be lost - (G.K. Chesterton)

9 av 9
9

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70