Sök       Avancerad sökning

Vad är fromhet
Postade: 18 November 2007 03:19 - —   [ Ignorera ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  20
Gick med  2007-10-19

Det gjordes fint för människan att älska, kvinnor, söner högar av gud och silver, märkes hästar, boskap och väl odlad mark detta är detta livets välstånd, Allah har en bättre boning. (3:14)

Allah har skapat oss så att vi älskar saker som finns på denna jorden. Män älskar kvinnor, rikedomar. Förr i tiden älskade man bra hästar och nu älskar man nya modeller av bilar tex BMV, Audi och Ferrari. Förr arbetade man mycket som en bonde och hade boskap och nu har man sina företag och aktier. En bra villa vill många ha och kanske en fin mark. Många tycker om att få barn som ska stödja dem i deras liv.

Ni kommer inte att bli froma tills ni skänker av det som ni älskar, det finns inget av det som ni skänker som Allah inte vet om. (3:92)
Fromhet är när man skänker av det som man har till andra. Det är obligatoriskt för varje muslim att beräkna hur mycket pengar han har samlat varje år och skänka 1/5 av det till dem behövande. Hur många av oss är det som hjälpt en som inte har ett hem att sova i. Har du känt hur det känns att bli hungrig? Vet du hur det känns att inte ens ha druckit en droppe vatten på tre dagar. Sakina med 42 andra barn hade var och en torra vatten flaskor och ropade

Törst, törsten håller på att döda oss

Sakina går fram till hennes farbror Abbas och lägger hennes torra vattenflaska på hans fot och säger

O farbror jag vet att du kommer göra något för att hämta vatten för oss. Till och med om du hämtar en enda säck vatten så räcker det för att blöta ner våran svalg

Abbas marscherade ut från lägret med svärd i det ena handen och en vatten säck på sin axel. Fienderna vaktade bäcken. Han gled förbi soldaterna som en kniv som glider igenom smör och hoppade av hästen och började fylla vatten säcken samtidigt som fienderna ropade på förstärkning. När vatten säcken var fylld till bredden ville han dricka vatten med sin andra hand för att släcka hans dödande törst. Efter att ha fått denna tanken två gånger kastade han bort vattnet. Hur kunde han dricka när Sakina och dem andra barnen vissnade utan vatten? Hur kunde han vara så hjärtlös att han glömt att hans herre Husain inte druckit någon vatten under de senaste tre dagarna. Han släppte sin häst så att den kunde dricka lite vatten men hästen vägrade att dricka. Hästen tittade på Abbas som att den sa:

Jag är också medveten att, så länge som vår mästare och hans barn är ännu utan vatten kommer våran törst att inte släckas.

Han hoppade upp på sin häst för att så fort som möjligt ge vatten till dem oroligt törstiga barnen som väntade för vatten. När fienderna såg Abbas galopera mot Husains läger vände dem sig om och började skjuta en storm av pilar. När pilarna kom från alla håll, hade Abbas endast en tanke i sitt minne, hur ska han skydda vatten säcken. En av soldaterna som hade gömt sig bakom en sandkulle högg av Abbas högra hand med sitt svärd. Abbas ropade:

”Jag svär vid Allah! Även om ni skär av min högra hand kommer jag fortsätta att försvara min religion”

Abbas överförde sitt svärd snabbt till sin vänstra hand. Ett slag från fiendens svärd högg av hans vänstra hand. Han höll vatten säcken med sina tänder och fortsatte mot tältet samtidigt som han bad Gud:

Kärleksfulle Allah, bespara mig så länge så att jag kan fullgöra mitt uppdrag

Men det blev inte så. En pil hade passerad vatten säcken och vatten hade börjat spruta ut från den. Var det vattnet som sprutade ut från säcken eller Abbas enda hopp. Sakina skulle fortsätta att vara törstig nu. Fienderna omringade honom. En av dem slog honom ett dödligt slag med en yxa. Han föll ner från hästen på den brinnade hetta sanden och kände mycket smärta. Han kände att hans liv höll på att snabbt rinna ut, men hans sista önskan var att se sin herre. Med sin sista ansträngning ropade han:

O herre kom till mig innan jag dör

Han hörde några fotspår men han kunde inte längre se hans ena öga hade bländats med en pil och den andra hade fyllts med blod så han kunde inte se. Men han kände att hans herre satt bredvid honom, lyfte upp hans huvud och lade den på sina knän. Inte ens ett enda ord sas under några sekunder båda var chockade. Till sist hörde han sin brors Husains röst gråtande:

Abbas min bror vad har dem gjort med dig?

Han kunde inte se något men han kunde känna den kärleksfulla beröring av hans herres hand. Med ansträngning muttrade han:

Du kom till sist min herre. Jag trodde inte att jag hade turen att ta den sista farvälen från dig. Tack vare Gud att du är här.

Med dessa orden lade han hans huvud mot sanden Försiktigt lyfte Husin hans huvud igen och lade den på sitt knä. Förklarade han:

Min herre svarade Abbas, när du kommer att andas dina sista andetag kommer ingen att vara där för att sätta ditt huvud på något knä för att trösta dig låter mig känna att det är bättre att mitt huvud ligger på sanden när jag dör precis som ditt kommer att vara. Förutom att jag är din slav och du är min herre. Det är för mycket för mig att sätta mitt huvud på ditt knä.

Husain föll i okontrollerade tårar. Abbas viskade tyst:

O min Herre, jag har några önskningar att uttrycka. När jag var född var det första jag såg ditt ansikte och det är min sista önskan när jag dör se på den. Mitt ena öga har blivit träffad med en pil och den andra är fylld med blod. Om du rengör blodet från mitt ena öga så att jag kan se dig och uppfylla min sista önskan. Min andra önskan är att om jag dör så vill jag inte att du bär mig till tältet. Jag har lovat Sakina att jag skulle hämta vatten till henne men när jag har misslyckats i mitt försök att hämta vatten för henne, så kan jag inte se henne i hennes ansikte till och med när jag håller på att dö.

Husain lovade honom att han skulle uppfylla hans sista önskningar och sade:

Abbas, jag har också en önskan. Sedan vi var barn har du alltid kallat mig min herre. För en enda gångs skull kalla mig bror.

Blodet var torkat från ögat. Bröderna tittade på varandra med dröjande blickar. Man kunde höra Abbas viskan

Min bror, min bror

Min bror, min bror

Med dessa orden lämnade han denna världen och hans själ vände sig till hans skapare. Husain föll ner på Abbas kropp gråtande:

O Abbas ,Vem finns kvar för att skydda mig och Sakina efter dig?

Abbas som hade blött ner sin kropp när han ville hämta vatten till sin törstiga bror Husain blötte ner sin kropp med sitt eget blod när han försökt släcka törsten av dem små barnen.

Signatur 

Det finns ingen tvång i religion det rätta är klart bevisat från det som är fel den som förnekar satan och tror på Gud har därför greppat tag i ett hårt grepp som aldrig kommer att släppas Gud är Den Hörande Den All Kunnige.

Postade: 18 November 2007 04:40 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Antal poster:  1484
Gick med  2007-04-01

Vad är syftet med innlägget? Vill du samtala om vad som är fromhet från ett kristet resp. ett muslimskt perspektiv?

Signatur 

/David

———————
“1 Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, 2 för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt.” - 1 Tim 2:1-2
(Vet att detta står i bibeln men det är möjligen en egen parafrisering, men ni förstår budskapet)

Postade: 18 November 2007 04:50 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2007-10-19

Syftet är att presentera det som man uppfattar som fromhet.

Signatur 

Det finns ingen tvång i religion det rätta är klart bevisat från det som är fel den som förnekar satan och tror på Gud har därför greppat tag i ett hårt grepp som aldrig kommer att släppas Gud är Den Hörande Den All Kunnige.

Postade: 18 November 2007 05:05 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Antal poster:  1484
Gick med  2007-04-01

Inom Islam menar du? Något som jag som kristen inte nödvändigtvis behöver hålla med om, även om jag respekterar din rätt att tycka så.

Signatur 

/David

———————
“1 Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, 2 för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt.” - 1 Tim 2:1-2
(Vet att detta står i bibeln men det är möjligen en egen parafrisering, men ni förstår budskapet)

Postade: 18 November 2007 05:37 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2007-10-19

Du får presentera det som du anser som fromhet om du vill. Det kan vara inom vilken religions som helst. Om du inte har någon religion så kan du förklara vad du tror om fromhet. Detta är ett öppet forum där alla ska kunna förklara sitt och därför står det “Andra religioner, Om islam, New Age, Jehovas vittnen etc.”

Signatur 

Postade: 22 November 2007 11:19 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2007-10-19

Om det är okej för dig så vill jag fortsätta på tråden och skriva om något som hör till ämnet.

6 Nej, när du ber, gå in i din kammare och stäng din dörr och be till din Fader i det fördolda. Då skall din Fader, som ser i det fördolda, belöna dig.

En liten kommentar om det som du pratar om: Profeten Mohammed sade, En muslims kloster är hans eget hus.

Och lite fortsättning på tråden,

Profeten Mohammed sade, Fromhet har förbjudits tillträde till det hjärta som är fullt av sinnliga begär.
’ ‘
’ ‘
’ ‘
Sakina sade,

Jag ropade

Varför har Abbas inte kommit?

Jag önskar att han var vid mig och tröstade mig?

Var är min farbror?

Varför har Abbas inte kommit?

Jag ber om ursäkt min far Husain

Jag vet att min ursäkt är accepterad

Jag bad min farbror att gå för att jag var så törstig att jag kände att jag hade en eld låga i mitt hjärta.

Min farbror har gått och jag har väntat länge

Jag väntar på min farbror och räknar varje ögonblick som går

Jag vet inte hur min själ kan vänta så länge

Mina tårar håller på att falla för fullt på väntan på min farbror

Min själ håller på att smälta

Jag frågade mig själv varför jag bad honom att hämta vatten

Är det sant att min farbror kommer att återvända till mig

Jag vill inte ha vatten längre jag vill bara att min farbror ska återvända till mig oskadd

Bifogade bilder
abbas.jpghusain.jpg
 Signatur 

Postade: 26 Januari 2009 02:10 - —   [ Ignorera ]   [ # 6 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  490
Gick med  2008-01-08

Ljusetnoor. Ja, det har ju funnits tider, då männiksor av tre monoteistiska religionerna, levat i frid i samma samhälle. Detta är ju ett exempel på fromhet. Om vi föreställer oss en skara männsikor, som inte ägnar sig åt makt, eller ordkrig, men som lever ut det som är kärnan i dessa religioner. Ja, då har fromheten fått fäste i samhället. Kulturyttringar behöver inte innebära, att vi bryter mot Guds lag. Jag undrar om inte just Guds lag, är till för att vi skall ha ramarna, inom vilka vi kan leva i fromhet. När lagen bryts, bryts fromheten. Jag känner inte sharialagen och dess betydelse. Men jag vet, att våra tre olika religioner levat i fred, i till exempel Spanien. Då var det Islamskt styre där. Fromhet måste väl ha med frid och fred att göra? Vi är ju samma hjärta och borde känna igen varandra, i en sann fromhet, eller hur? Är inte poängen barmhärtighet? Barmhärtighet mot sig själv och andra? Är inte det den fromhet, som Gud vill ha?

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70