Sök       Avancerad sökning

2 av 2
2
Jesus och anarki
Postade: 27 Juli 2008 05:54 - —   [ Ignorera ]   [ # 16 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  75
Gick med  2008-04-14
JemyM - 24 Juli 2008 02:29 -

Om man hela tiden har koll på när Jesus enligt berättelsen är i överläge eller i underläge (utsatt/hotad/utmanad) så märker man att positiva uttalanden hela tiden är taktiska då han har något att vinna av det. När han istället är i överläge så är han istället högmodig, fördömande och arrogant.

[...]
I Matteus 15:22-28 kallar han och lärljungarna en kanaaneisk kvinna och hennes barn för “hundar som tigger vid mästarens bord” då han ber honom hela hennes sjuka dotter.[...]

Någon som är barmhärtig är alltid barmhärtig, inte bara när det gynnar honom i offentliga framträdanden.

JemyM, för att tråden inte ska dra iväg väldigt OT, så avstår jag ifrån att kommentera alla dina bibelställen. Jag vill bara fråga dig om ovan citerade ställe. Om jag förstår dig rätt så menar du alltså att Jesus där var i överläge och har kunnat kosta på sig att snoppa av kvinnan bryskt.

För det första så är det svårt att tolka exakt vad Jesus menade när vi saknar info om tonlägen och kroppsspråk, så man kan nog lätt tolka in sina egna uppfattningar i texten -det gäller nog lika mycket dig som mig.

Nåväl, kvinnans dotter helades ju ändå, trots att hon var hedning, fick en -enligt dig- brysk behandling och Jesus var i överläge. Varför? Eller fick kvinnan helt plötsligt överläget och, isåfall, varför? Jesus var inte tvungen att hela dottern, han kunde ju bara ha vänt och gått sin väg, eller?

Jag menar att han helade dottern av just barmhärtighet, på grund av kvinnans tro, trots att han inte egentligen behövde det.

Fd kyrkligt aktiv (frikyrka) - 27 Juli 2008 10:47 -

En sak som är typiskt för en sekt: Att tro utan att se är en synd, och kommer förmodligen att bestraffas.

Om vissa extrema grupper inom kristendomen och Islam kunde sluta att feltolka och stirra sig blinda på sina gamla skrifter så skulle jorden vara en betydligt mindre ond plats.

Eehh, brukar man inte kräva att man tror utan att ha sett wink

Håller delvis med dig om ditt sista stycke. Det är ytterst viktigt med en ordentlig exeges -just vad jag kritiserar JemyM för att sakna…

Postade: 09 Augusti 2008 01:27 - —   [ Ignorera ]   [ # 17 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  780
Gick med  2007-09-14
YesBat - 27 Juli 2008 03:54 -

Nåväl, kvinnans dotter helades ju ändå, trots att hon var hedning, fick en -enligt dig- brysk behandling och Jesus var i överläge. Varför? Eller fick kvinnan helt plötsligt överläget och, isåfall, varför? Jesus var inte tvungen att hela dottern, han kunde ju bara ha vänt och gått sin väg, eller?
Jag menar att han helade dottern av just barmhärtighet, på grund av kvinnans tro, trots att han inte egentligen behövde det.

Anledningen var som du pekat på att använda henne i propagandasyfte för tron (vilket är poängen med passagen i sin helhet. Den gör det bara på ett så moraliskt föråldrat sätt att den faller pladask för den som är vaken).

Vad jag vet om empati och hur läkare arbetar idag så behövs egentligen ingenting för att läka någon, mer än viljan att hjälpa. En läkare som ger ett så rasistiskt uttalande skulle förmodligen få sparken och hängas ut i media.

YesBat - 27 Juli 2008 03:54 -

Håller delvis med dig om ditt sista stycke. Det är ytterst viktigt med en ordentlig exeges -just vad jag kritiserar JemyM för att sakna…

Eftersom jag inte tar bibeln som en bok med ett viktigt budskap längre så behöver jag heller inte fundera över vad bibeln egentligen menar. När jag själv läser bibeln idag behöver jag alltså inte söka positiva förklaringar för dess innehåll. Istället kan jag fundera på vad personen som skrev den tänkte på. Dessutom kan jag ta hänsyn till att den rakaste mest bokstavliga tolkningen förmodligen är den som har störst potential att påverka en troende. Det är alltså ovesäntligt om någon presenterar bättre tolkningar för mig då jag vet att de enkla bokstavliga tolkningarna är de som har störst påverkan bland medelsvensson.

I passagen ovan tror jag ingen kristen drivs till att bli rasister (att bibeln har en tendens att göra folk till antisemiter är en annan fluga). Däremot är övertygelsen om Jesus ultimata godhet det som täcker över det uppenbara; att Jesus och hans lärljungar är rasister. Sett ur en kulturell och historisk kontext är det helt naturligt att judarna på den tiden var rasister och såg sig själva som utvalda av skaparen själv. De flesta stammar hade samma åsikter. Det är först efter andra världskriget som det blev en vanlig värdering att ta avstånd från rasistiska värderingar. Det är bra att vara vaken om rasism och komma med exempel på vad som är fel beteende. I detta fallet tar jag då Jesus som ett exempel på fel beteende och höjer en moralisk pekpinne. Det ligger i mina värderingar att rasism inte är okej och inte kan ursäktas. Dock är jag varse om att det är i det närmaste radikalt att kalla Jesus rasist och dålig förebild när så många hellre vill presentera Jesus som en moralens väktare vars beteende alla bör ta efter.

Signatur 

Ignosticist

Postade: 09 Augusti 2008 02:29 - —   [ Ignorera ]   [ # 18 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  75
Gick med  2008-04-14
JemyM - 09 Augusti 2008 11:27 -

Anledningen var som du pekat på att använda henne i propagandasyfte för tron [...]

När jag själv läser bibeln idag behöver jag alltså inte söka positiva förklaringar för dess innehåll. Istället kan jag fundera på vad personen som skrev den tänkte på.

Jag förstår fortfarande inte varför han skulle ha helat en hedning i propagandasyfte, när hans uppdrag uttryckligen var bland judarna…

För mig förefaller det som att du snarast vill läsa in en förutfattad mening i berättelserna om Jesus, något som vanligen kallas eiseges. Exegeten däremot vill förstå vad författaren menade och hur omgivningen har förstått texten. Det handlar inte om att hitta positiva förklaringar till negativa händelser. Så det du säger dig hålla på med är just exeges, men i mitt tycke dålig sådan smile.

JemyM - 09 Augusti 2008 11:27 -

Vad jag vet om empati och hur läkare arbetar idag så behövs egentligen ingenting för att läka någon, mer än viljan att hjälpa. En läkare som ger ett så rasistiskt uttalande skulle förmodligen få sparken och hängas ut i media.

Så du menar att läkarutbildningen på 6-7 år (vad den nu är idag?) är helt onödig…? wink

Postade: 09 Augusti 2008 02:45 - —   [ Ignorera ]   [ # 19 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2007-09-14
YesBat - 09 Augusti 2008 12:29 -

Jag förstår fortfarande inte varför han skulle ha helat en hedning i propagandasyfte, när hans uppdrag uttryckligen var bland judarna…

Jesus är enormt inkonsekvent. Han byter ibland budskap helt från en passage till nästa om det passar. Att vara inkonsekvent används ibland som en härskarstrategi. När någon anmärker på att denne är inkonsekvent så straffar en sådan härskare sin lärljunge. Anledningen är att lärljungen skall känna sig dum för att de inte förstår. Till slut slutar de att ifrågasätta helt.

Ett tro-knep i kristendomen är just detta; att om du inte förstår så är det ditt fel eftersom du enbart är människa. Att du överhuvudtaget skulle kunna förstå Guds vägar och döma dem är otänkbart.

Islam använder exakt samma strategi, så även hinduismen.

För mig förefaller det som att du snarast vill läsa in en förutfattad mening i berättelserna om Jesus, något som vanligen kallas eiseges. Exegeten däremot vill förstå vad författaren menade och hur omgivningen har förstått texten. Det handlar inte om att hitta positiva förklaringar till negativa händelser. Så det du säger dig hålla på med är just exeges, men i mitt tycke dålig sådan smile.

Jag utelämnar inga delar av berättelsen eller den omkringliggande historien. När jag bedömer Jesus tar jag hänsyn till ett antal passager som mainstreamkristna gärna utelämnar eller ignorerar.

Så du menar att läkarutbildningen på 6-7 år (vad den nu är idag?) är helt onödig…? wink

Du kommer faktiskt inte in på läkarutbildningen om du bara har 20.0 i betyg (dvs MVG i 2300 poäng). Du måste även passera en del personlighetstest för att avgöra om du är rätt person att utbilda. Dessutom kan du bli av med din läkarlicens och allt du arbetat för. Att du spenderat 6-7 år läkarutbildning plus 3-6 år grovpluggande på högstadie/gymnasie tas ingen hänsyn till.

Signatur 

Ignosticist

Postade: 26 Augusti 2008 10:28 - —   [ Ignorera ]   [ # 20 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  184
Gick med  2007-08-23
JemyM - 09 Augusti 2008 12:45 -

Jesus är enormt inkonsekvent. Han byter ibland budskap helt från en passage till nästa om det passar. Att vara inkonsekvent används ibland som en härskarstrategi. När någon anmärker på att denne är inkonsekvent så straffar en sådan härskare sin lärljunge. Anledningen är att lärljungen skall känna sig dum för att de inte förstår. Till slut slutar de att ifrågasätta helt.

Kan du ge ett exempel på en sådan passage där Jesus byter budskap helt och hållet?

Straffade Jesus sina lärjungar?

En som inte slutade att ifrågasätta var lärjungen Tomas:

En av de tolv, Tomas, som kallades Tvillingen, hade inte varit med när Jesus kom. De andra lärjungarna sade nu till honom: ”Vi har sett Herren”, men han sade: ”Om jag inte får se spikhålen i hans händer och sticka fingret i spikhålen och sticka handen i hans sida tror jag det inte.”

(Joh 20:24-25)

wink

Ett tro-knep i kristendomen är just detta; att om du inte förstår så är det ditt fel eftersom du enbart är människa.

Ett tro-knep? Vem använder sig av detta?

hmmm

Jag utelämnar inga delar av berättelsen eller den omkringliggande historien. När jag bedömer Jesus tar jag hänsyn till ett antal passager som mainstreamkristna gärna utelämnar eller ignorerar.

Du verkar känna en hel del “mainstreamkristna” (vad det nu är) eftersom du vet hur de tar sig an Skriften. Hur gör du själv när/om du läser en text ur Bibeln? Hur lägger du upp det hela? Det skulle vara intressant att ta del av…

smile

Signatur 

Ora et labora!

Jag antar att du är en fullständigt objektiv vetenskapligt lagd kolbaserad organism som bara godkänner fakta som kan verifieras genom kliniska vetenskapliga experiment och att allt annat är subjektivt religiöst nonsens…

Postade: 27 Augusti 2008 06:35 - —   [ Ignorera ]   [ # 21 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2007-09-14
Talawa - 26 Augusti 2008 08:28 -

Kan du ge ett exempel på en sådan passage där Jesus byter budskap helt och hållet?

Jag kan ge dig en passage. Sen försöker du glida undan och säger att den är okej. Sen ger jag dig en till. Sen försöker du glida undan igen. Att ta upp enstaka passager därför är något jag helst undviker. Därför ger jag dig här flera:

Fred?
Matteus 5:9
Matteus 26:52

Krig?
Matteus 10:34-36
Lukas 22:36

Kärlek?
Matteus 22:39
Lukas 6:31
Johannes 13:34-35
Johannes 15:12

Eller hat?
Matteus 24:37
Markus 16:16
Lukas 3:17

Förlåta?
Matteus 5:39
Matteus 5:44
Lukas 6:27

Eller inte?
Matteus 11:21-24

Att ge nåd?
Lukas 6:36-38
Johannes 8:7

Eller inte?
Matteus 13:41-42
Lukas 19:27

Är fattiga viktiga?
Markus 10:21-25

Eller inte?
Matteus 26:6-11

Straffade Jesus sina lärjungar?

Han gav dem en rejäl utskällning eller kallade dem satan när de inte uppförde sig exakt som han ville. Ganska kränkande att få en sådan behandling av någon man ser upp till. Det är en härskarteknik att vara inkonsistent och sedan skälla ut någon som gör exakt vad man sagt åt dem. Det bryter ner individens tro på sin egen förmåga och blir till sist ett viljelöst verktyg.

En som inte slutade att ifrågasätta var lärjungen Tomas: En av de tolv, Tomas, som kallades Tvillingen, hade inte varit med när Jesus kom. De andra lärjungarna sade nu till honom: ”Vi har sett Herren”, men han sade: ”Om jag inte får se spikhålen i hans händer och sticka fingret i spikhålen och sticka handen i hans sida tror jag det inte.” (Joh 20:24-25)

Läs gärna fortsättningen på den när han säger något i stil med att det är bättre att tro när man inte vet.

Ett tro-knep i kristendomen är just detta; att om du inte förstår så är det ditt fel eftersom du enbart är människa.

Ett tro-knep? Vem använder sig av detta?

Jättemånga… Uttrycket “Guds vägar äro outgrundliga” kommer ur den formen av tro. Det används inte bara i kristendomen heller utan finns med i de flesta trosuppfattningar, inklusive Islam, Buddhism och Hinduism. Begreppen du inte skall begripa (för du är bara människa) kallar man “transcendenta”.

Du verkar känna en hel del “mainstreamkristna” (vad det nu är) eftersom du vet hur de tar sig an Skriften. Hur gör du själv när/om du läser en text ur Bibeln? Hur lägger du upp det hela? Det skulle vara intressant att ta del av…

Den största skillnaden är att jag inte utgår från att Jesus är en felfri och supergod superhjälte innan jag läser. För att förstå detaljer försöker jag studera historien som var samtida med bibeln och vilken verklighetsuppfattning/kultur man hade på den tiden.

När jag bedömer karaktärer ur klassisk litteratur så är jag förlåtande till beteende som tycks primitivt och föråldrat. När jag läser bibeln är jag inte förlåtande utan utgår från nutidens värderingar. Varför? Därför att det finns kristna som propagerar för att Bibeln har något att lära oss i vår tid och innehåller goda förebilder för vår tid, medans t.ex. Hamlet, Odysseus och Herkules får sitta och damma i bibliotek.

Men så går jag ett steg längre. Jag bedömer inte budskapet för hur JAG uppfattar det. Jag bedömer budskapet för hur jag tror att någon som har ganska låga kunskaper uppfattar det, för det är i regel dom som blir utsatta för det. Då måste jag utgå från att läsaren inte känner till det jag känner till samt att de i regel gör ytliga och bokstavliga tolkningar, utan långsökta krusiduller. Jag försöker också förstå vad det är för passager som icketoleranta och arga kristna lutar sig på när de säger att de har “rätt” tro, eller vilka passager som man utgått från historiskt när man gjort elaka gärningar i kristendomens namn.

Signatur 

Ignosticist

Postade: 27 Augusti 2008 11:11 - —   [ Ignorera ]   [ # 22 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2007-08-23
JemyM - 27 Augusti 2008 04:35 -

Jag kan ge dig en passage. Sen försöker du glida undan och säger att den är okej. Sen ger jag dig en till. Sen försöker du glida undan igen. Att ta upp enstaka passager därför är något jag helst undviker.

Jag återkommer till dessa längre fram. Huruvida jag kommer att glida omrking lär vi märka då. Ta inte ut någon glädje i förskott.

wink

Han gav dem en rejäl utskällning eller kallade dem satan när de inte uppförde sig exakt som han ville.

Den text där satan nämns som du refererar till bör vara följande:

31 Därefter började han undervisa dem och sade att Människosonen måste lida mycket och bli förkastad av de äldste och översteprästerna och de skriftlärda och bli dödad och uppstå efter tre dagar. 32 Detta sade han helt öppet. Petrus drog honom då åt sidan och började förebrå honom. 33 Men han vände sig om, och när han såg lärjungarna tillrättavisade han Petrus: ”Håll dig på din plats, Satan. Dina tankar är inte Guds, utan människors.”

(Markus 8:31-33)

Av sammanhanget tycker jag att det framgår att han tilltalar och tillrättavisar endast Petrus och av det skälet att denne ville ställa sig i vägen för det som var Jesu uppdrag. Det handlade alltså inte om vilket sätt lärjungarna skulle uppföra sig på det var långt mycket viktigare än så...

Läs gärna fortsättningen på den när han säger något i stil med att det är bättre att tro när man inte vet.

Kan det vara den här versen du är ute efter?

29Jesus sade till honom: ”Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men ändå tror.”

(Johannes 20:29)

Tomas fick möjligheten att pröva de övriga lärjungarnas påstående om Jesu uppståndelse från de döda. Vi andra har inte den möjligheten. Jesus saligförklarar den som tror utan att behöva få fysiska bevis först. Något du säkert har en massa åsikter om…

downer

Jättemånga… Uttrycket “Guds vägar äro outgrundliga” kommer ur den formen av tro. Det används inte bara i kristendomen heller utan finns med i de flesta trosuppfattningar, inklusive Islam, Buddhism och Hinduism. Begreppen du inte skall begripa (för du är bara människa) kallar man “transcendenta”.

Vilka “jättemånga” är det som använder sig av detta “tro-knep” menar du? Uttrycket “Guds vägar äro outgrundliga” betyder att vi inte kan veta allt om hur Gud är. Det betyder inte som jag förstår det att “någon” aktivt vill hålla mig i okunnighet om sakernas tillstånd. Vilka “begrepp” menar du är transcendenta?

Den största skillnaden är att jag inte utgår från att Jesus är en felfri och supergod superhjälte innan jag läser. För att förstå detaljer försöker jag studera historien som var samtida med bibeln och vilken verklighetsuppfattning/kultur man hade på den tiden.

Utgår alla andra (mainstreamkristna?) från att Jesus är en felfri “supergod superhjälte” innan de börjar läsa. Jag får lätt bilden av att du är den enda som har läst Bibelns böcker på ett kritiskt och utforskande sätt.

När jag bedömer karaktärer ur klassisk litteratur så är jag förlåtande till beteende som tycks primitivt och föråldrat. När jag läser bibeln är jag inte förlåtande utan utgår från nutidens värderingar. Varför? Därför att det finns kristna som propagerar för att Bibeln har något att lära oss i vår tid och innehåller goda förebilder för vår tid, medans t.ex. Hamlet, Odysseus och Herkules får sitta och damma i bibliotek.

Jag förstår inte hur du tänker här…

Bibeln skall alltså prövas hårdare än andra skrifter?

hmmm

Men så går jag ett steg längre. Jag bedömer inte budskapet för hur JAG uppfattar det. Jag bedömer budskapet för hur jag tror att någon som har ganska låga kunskaper uppfattar det, för det är i regel dom som blir utsatta för det. Då måste jag utgå från att läsaren inte känner till det jag känner till samt att de i regel gör ytliga och bokstavliga tolkningar, utan långsökta krusiduller. Jag försöker också förstå vad det är för passager som icketoleranta och arga kristna lutar sig på när de säger att de har “rätt” tro, eller vilka passager som man utgått från historiskt när man gjort elaka gärningar i kristendomens namn.

Du tror alltså att du kan uppfatta budskapet på samma sätt som en med bristande kunskaper. Varför tror du så? Hur menar du sen när du skriver om “dom som blir utsatta för det” (budskapet)? Utsatta på vilket sätt? Vad är det du känner till som inte andra vet? Varför skulle de (vilka det nu är?) i regel göra ytliga och bokstavliga tolkningar? Hur kan du veta det? Vilka är dessa icketoleranta och arga kristna? Jag skulle uppskatta om du kunde vara mer precis och inte skriva så mycket i svepande allmänna ordalag. Nu uppstår bara en uppsjö av frågor som gör att det blir svårt att föra en dialog i intressanta frågor.

excaim

Signatur 

Ora et labora!

Jag antar att du är en fullständigt objektiv vetenskapligt lagd kolbaserad organism som bara godkänner fakta som kan verifieras genom kliniska vetenskapliga experiment och att allt annat är subjektivt religiöst nonsens…

Postade: 28 Augusti 2008 07:42 - —   [ Ignorera ]   [ # 23 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2007-09-14
Talawa - 27 Augusti 2008 09:11 -

Av sammanhanget tycker jag att det framgår att han tilltalar och tillrättavisar endast Petrus och av det skälet att denne ville ställa sig i vägen för det som var Jesu uppdrag. Det handlade alltså inte om vilket sätt lärjungarna skulle uppföra sig på det var långt mycket viktigare än så...

Budskapet ter sig något annorlunda i Matteus 16:23. Petrus försöker vara tröstande och betryggande, precis som vi ofta gör när vi tycker om någon och inte vill att de skall vara rädda. Den handlingen tycker jag är väldigt fin, empatisk och snäll.

Sen i Matteus 17:17 kallar han sina lärljungar fördärvade och troslösa.

Skulle du betett dig så mot någon som gör sitt bästa för dig?

Talawa - 27 Augusti 2008 09:11 -

Vilka “jättemånga” är det som använder sig av detta “tro-knep” menar du? Uttrycket “Guds vägar äro outgrundliga” betyder att vi inte kan veta allt om hur Gud är. Det betyder inte som jag förstår det att “någon” aktivt vill hålla mig i okunnighet om sakernas tillstånd. Vilka “begrepp” menar du är transcendenta?

Det är ett ultimat försvar. Om du förstår det som hänt och det är gott så är det Guds förtjänst. Om du inte förstår så är guds vägar outgrundliga. Att förstå att herren är större, mäktigare etc än dig och du är “bara” människa repeteras i många psalmer och böner.
I “analogy of faith” räknar man med att du bara kan förstå bibeln korrekt om du tror tillräckligt mycket. Om du inte tror tillräckligt så kan passager tyckas inkonsistenta eller felaktiga. På så sätt är det ditt fel om du anser bibeln låta knepig, du måste kämpa för att tro hårdare.

Begreppet transcendens är saker som ligger utanför sinnevärlden.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Guds_transcendens

Utgår alla andra (mainstreamkristna?) från att Jesus är en felfri “supergod superhjälte” innan de börjar läsa. Jag får lätt bilden av att du är den enda som har läst Bibelns böcker på ett kritiskt och utforskande sätt.

Bibelkritiker har inget podium dit folk kommer och lyssnar på dem varje söndag.

Men ja. Jesus målas ofta upp som perfekt på alla sätt, en bild som ges till unga barn innan de ens börjat läsa. Det hör till ovanligheterna att någon blir kristen idag av att läsa bibeln. Man behöver andra kristna, eller en kristen kultur, som mjukar upp en först.

Med bilder liknande den här vanligt förekommande överallt, och budskapet att Jesus var så snäll så han dog för DIG, vem skulle då ha hjärta att säga nej? När vissa beskriver dem som inte är kristna så brukar de säga att “de hatar Jesus”, eller “de har vägrat ta emot hans gåva” etc. Det handlar om att spela med känslor, skam, skuld, känna att individen är skyldig att tro, att få Jesus att låta fantastisk och de som säger nej är svikare och hatiska.

Genom att ha hört (och tror på det man hört) att en idol är god, så binder man också på sikt sina egna värden av “gott” till idolen/ikonen. Bilden av Jesus som en fantastisk och mirakulös individ, en ikon för allt gott, värme och ljus, en hippie, rent av “världens första feminist” som en tjej jag pratade med kallade honom… “världens första socialist”, “en rebell och frihetskämpe” etc. etc. den bilden är kulturellt framodlad. Den har skapats utanför bibeln iomed att så få faktiskt läser den i sin helhet. Vi får bilden genom folk som pratar gott om honom. Dessa i sin tur skapar sin bild genom att tänka gott om honom utifrån sin egen värdegrund. Tillochmed många som inte tror har den bilden och har en åsikt likt “Han var en jättefin och snäll människa, en riktig förebild, jag tror bara inte han var Guds son”.

Bibeln skall alltså prövas hårdare än andra skrifter?

Ja, det skall den. Som jag sa, en bok som målas upp som en grund för samhällets moral och vad som är rätt/fel, den boken skall prövas väldigt hårt. Kanske hårdast av alla böcker. Det är vitalt att vi gör det då vårat samhälle lutar sig på de värderingar vi kommer överens om.

En bok som INTE utges för detta kan vi vara kritiska mot, men de utger sig i regel inte vara inspirerade av världens skapare innehållande eviga lagar som står över alla mänskliga stater och den fria demokratin.

Du tror alltså att du kan uppfatta budskapet på samma sätt som en med bristande kunskaper. Varför tror du så? Hur menar du sen när du skriver om “dom som blir utsatta för det” (budskapet)? Utsatta på vilket sätt? Vad är det du känner till som inte andra vet? Varför skulle de (vilka det nu är?) i regel göra ytliga och bokstavliga tolkningar? Hur kan du veta det? Vilka är dessa icketoleranta och arga kristna? Jag skulle uppskatta om du kunde vara mer precis och inte skriva så mycket i svepande allmänna ordalag. Nu uppstår bara en uppsjö av frågor som gör att det blir svårt att föra en dialog i intressanta frågor.

Hur subkulturer formas och hur människor beter sig i de subkulturerna ligger i mitt intresse. Jag studerar just nu, kanske med målet att bli kulturantropolog. När man har ägnat en stund med extrema grupper i allmänhet så börjar man ana vissa mönster. Barn föds helt utan erfarenheter om samhället och tar in dessa erfarenheter från föräldrar, vänner och i skolan. Folk är som mest enkelspåriga och extrema i tonåren då många testar sina identiteter och är väldigt måna om vilka grupper de tillhör och inte. En otrygg grupp är ofta mer extrem än en annan grupp. En grupp som lever isolerat, antingen genom att själva isolera sig eller att leva i en förort/by med få innevånare, har lättare för att anta extremare åsikter. Grupper som lever utsatta för ett högre informationsflöde där de dagligen utsätts för andra värderingar, antar på sikt en mer pragmatisk och öppen inställning till att människor har olika åsikter och kan själva ta på sig flera skiljda trosuppfattningar och blanda dem. En uppblandning av ideologier skapar nya. Tillsammans med erfarenheter som ett samhälle gör så skapas olika kulturer, normer, hur man skall vara.

En kristen som är liberalt inställd, alltså mer öppen och frigjord (inte folkpartist) tolkar bibeln och budskapet utifrån sin liberala/demokratiska värdegrund. Chansen är låg att de tar 1 Mosebok bokstavligt och de har lättare för att öppna upp för homosexuella och kvinnliga präster.

Den som istället ENBART får bibeln att läsa, kommer att anta en form av kristendom som är väldigt skiljd från ovanstående. Vi har några av dem på det här forumet med väldigt radikala åsikter om andras rättigheter.

Signatur 

Ignosticist

Postade: 28 Augusti 2008 08:46 - —   [ Ignorera ]   [ # 24 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2007-08-23
JemyM - 28 Augusti 2008 05:42 -

Bibelkritiker har inget podium dit folk kommer och lyssnar på dem varje söndag.

Det kan man ju alltid ordna om man vill…

wink

Återkommer senare med fler funderingar.

Signatur 

Ora et labora!

2 av 2
2

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70