Sök       Avancerad sökning

Finns Gud?
Postade: 10 November 2007 12:46 - —   [ Ignorera ]  
Moderator
RankRankRankRank
Antal poster:  1484
Gick med  2007-04-01

–Debatt mellan en teist och ateist om Guds existens

- Rainer Carls, Jesuitpater, doktor i teoretisk filosofi och matematisk logik.
-Thomas Anderberg, författare, docent i praktisk filosofi.

På Onsdagen den 14 nov, Universitetshuset, sal X, kl 19.00

Ville bara tipsa om denna händelse som alla som vill är välkommna till!

(Ett förtydligande: Denna debatt går av stapeln i Uppsala)

Signatur 

/David

———————
“1 Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, 2 för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt.” - 1 Tim 2:1-2
(Vet att detta står i bibeln men det är möjligen en egen parafrisering, men ni förstår budskapet)

Postade: 10 November 2007 05:24 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  15
Gick med  2007-10-06

Bor i stockholm och jag skulle aldrig i livet åka till uppsala på grund av sån skit, jag kan ha en exakt likadan diskution med någon jag känner om jag vill. Och vad kommer de att komma fram till där? Att de är osams om den frågan?

Postade: 10 November 2007 05:35 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Administratör
RankRankRank
Antal poster:  618
Gick med  2006-05-30
DVFs - 10 November 2007 04:24 -

Bor i stockholm och jag skulle aldrig i livet åka till uppsala på grund av sån skit, jag kan ha en exakt likadan diskution med någon jag känner om jag vill. Och vad kommer de att komma fram till där? Att de är osams om den frågan?

Mm… vi har en ny allvetare ibland oss, ser jag. Välkommen till CredoAkademins forum!  smile

/Admin Mats

Postade: 10 November 2007 07:24 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  15
Gick med  2007-10-06
Mats Wall - 10 November 2007 04:35 -
DVFs - 10 November 2007 04:24 -

Mm… vi har en ny allvetare ibland oss, ser jag. Välkommen till CredoAkademins forum!  smile

/Admin Mats

Tack så mycket, jag ska försöka vara så aktiv som möjligt och krossa min väns, Wilfer88, ateism, fast han är envis som fasen. Han tipsade mig om detta forum, verkar vara ett riktigt trevligt forum, många andra kristna och många icke-kristna, kommer bli kul att diskutera här.

Postade: 12 November 2007 07:37 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  76
Gick med  2007-10-05

Spännande!
Hur hittar man dit? Vad är det för adress?

Postade: 12 November 2007 08:01 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Gick med  2007-04-01
Tryppson - 12 November 2007 06:37 -

Spännande!
Hur hittar man dit? Vad är det för adress?

Tjena!

Det är inte svårt att hitta, kolla bara på denna länk.

Signatur 

/David

———————
“1 Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, 2 för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt.” - 1 Tim 2:1-2
(Vet att detta står i bibeln men det är möjligen en egen parafrisering, men ni förstår budskapet)

Postade: 13 November 2007 01:55 - —   [ Ignorera ]   [ # 6 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  76
Gick med  2007-10-05

Tack! Då ses vi imorgon kväll smile

Är det inträde?

Postade: 13 November 2007 06:56 - —   [ Ignorera ]   [ # 7 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Gick med  2007-04-01

Nej, det är helt gratis

Signatur 

/David

———————

Postade: 15 November 2007 05:47 - —   [ Ignorera ]   [ # 8 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Gick med  2007-04-01

Är det någon som var på debatten igår och har synpunkter på argument som framfördes under kvällen?

Jag tyckte det både fanns posetiva saker (i huvudsak de klargörande frågorna, moderatorns agerande som skötte sin uppgift utmärkt och de
tillfällen då likheter och skilldnader i synsätt belystes av de bägge talarna) . Samtidigt blev jag lite besviken på att de inte kunde närma sig
Gudsfrågan utifrån liknande utgångspunter, för då hade debatten blivit både mer tillspetsad och utmanande. Självklart anser jag att Rainer
hade de bästa argumenten men Tomas sade även han några vettiga saker. Men hur vida denna debatt har influerat någon att ändra inställning i
frågan om Guds existens är inte lätt att avgöra, hoppas bara att det har gett många något att tänka på framöver!

Avslutningsvis så kan jag säga att det inte framkom några defenitiva bevis på Guds existen/icke existens under kvällen, något som man kanske borde ha räknat med…. smile

Signatur 

/David

———————

Postade: 20 December 2007 11:48 - —   [ Ignorera ]   [ # 9 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  2
Gick med  2007-12-19
David Kärrsmyr - 15 November 2007 04:47 -

Är det någon som var på debatten igår och har synpunkter på argument som framfördes under kvällen?

Jag tyckte det både fanns posetiva saker (i huvudsak de klargörande frågorna, moderatorns agerande som skötte sin uppgift utmärkt och de
tillfällen då likheter och skilldnader i synsätt belystes av de bägge talarna) . Samtidigt blev jag lite besviken på att de inte kunde närma sig
Gudsfrågan utifrån liknande utgångspunter, för då hade debatten blivit både mer tillspetsad och utmanande. Självklart anser jag att Rainer
hade de bästa argumenten men Tomas sade även han några vettiga saker. Men hur vida denna debatt har influerat någon att ändra inställning i
frågan om Guds existens är inte lätt att avgöra, hoppas bara att det har gett många något att tänka på framöver!

Avslutningsvis så kan jag säga att det inte framkom några defenitiva bevis på Guds existen/icke existens under kvällen, något som man kanske borde ha räknat med…. smile

Det brukar vara så. Ofta är det väl som så att man får samma idéer som ens föräldrar har, och då hjälper inte debatter någon att byta sida.

Postade: 03 Januari 2008 10:56 - —   [ Ignorera ]   [ # 10 ]  
Veteran
RankRankRankRank
Antal poster:  1403
Gick med  2007-12-11

Frågan låter lite underlig i mina öron, även om man inte sällan möter den. Ungefär som: Finns Hund? Finns Människa? Finns Kentaur?

Skulle istället vilja dela upp frågan:

Vilken eller vilka av de gudar som religionerna beskriver, skulle kunna tänkas existera (finnas)?

Kan man tänka sig att det finns någon eller några gudar överhuvudtaget?

Signatur 

Skulle en välvillig gud begära tilltro till mirakelberättelser för att förlåta?

Postade: 06 Mars 2008 07:58 - —   [ Ignorera ]   [ # 11 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  205
Gick med  2008-02-12

Av dessa två är den andra ganska intressant tycker jag, men jag tror även att den andra behöver delas upp:

i) Den vetenskapliga hypotesen att de finns en gud, som är något mer specifik än ‘den förste röraren’ utan någon slags medvetande som skapat. Såsom hypotes betraktad tycker jag det inte finns några bra argument, och frågan är ganska ointressant.

ii) Den mer metafysiska frågan om exempelvis varför något, snarare än inget. Denna fråga tycker jag själv är intressant, men svårt att diskutera utan att komma in på rena trosfrågor eller på hypotesen att gud finns.

Signatur 

Jag vet inte

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70