Mats Wall - 02 Mars 2008 07:20 -
Luka(s) - 02 Mars 2008 05:47 -
Och jag menar att om du tror att din kommunikation med mig enbart bedöms utifrån vad du anser att ditt budskapet innehåller, då har du tyvärr medverkat till att du missförstås.
Men just därför är det ju så nödvändigt att det är jag som har företrädesrätten att klargöra och korrigera eventuella missuppfattningar som uppstått längs vägen och inne i ditt huvud! I din kommunikationsmodell klipper du ju bort all feedback och kräver att din (potentiellt felaktiga) tolkning av min utsaga ska gälla! Som jag säger, det blir en fullkomligt ohållbar situation om den modellen ska råda. (Vi kan ju göra ett försök med dina egna utsagor här på forumet så får du se hur länge du orkar med den hållningen i verkligheten!)
Luka(s) - 02 Mars 2008 05:47 -
Jag tror vi helt enkelt får enas om att vi har väldigt olika åsikter om vad kommunikation är.
Alldeles uppenbart så. Jag vill ändå med bestämdhet hävda att din kommunikationsmodell är ofullständig då du inte tar hänsyn till behovet av feedback. Men då måste det också finnas en VILJA att kommunicera fram och tillbaka tills man förstår varandra. Och det är inte alltid säkert att den viljan finns… särskilt inte i infekterade ämnen som rubriken för den här tråden är ett exempel på!
Det där var en ganska onödig insinuation Mats.
Orsaken till att vi inte verkar förstå varandra behöver inte alls handla om någons bristande vilja, det kan handla om väldigt olika utgångspunkter. Det jag försöker visa, men uppenbarligen misslyckas med, är att din tanke bygger på att den avsändade parten i en kommunikation aldrig kan antas vilja medvetet skada någon. För om en person sagt något med avsikt att vara elak (eller för att använda brottsbalkens ord: hota, förtala, förolämpa, kränka eller hetsa) mot någon kommer den personen senare ha ett behov av att förneka detta, om han/hon blir påkommen. Det anses nämligen fel att vara verbalt elak mot någon, alltså vill man förneka att man gjorde så. I alla fall om den som påtalar det man gjort verkar starkare/ha mer makt än man själv.
Det jag, och lagen, menar är att alla människor kan antas vara lika benägna att vara verbalt elaka mot någon. Ingen människa kan antas vara varken “ond” eller “god” till sin natur. Därför kan ingen enbart på grundval av sin egen utsaga om avsikten anses vara rentvådd från misstanken om att det han/hon sagt var brottsligt. Alla människor ska anses oskyldiga till motsatsen bevisas, men det är inte detsamma som att alla människor sak frias för misstänkta brott enbart på grundval av sin egen utsaga. Därmed lade inte HD särskilt stor vikt vid Greens egen utsaga om vad hans avsikt var, man gjorde en objektiv bedömning. Precis som i alla andra brottmål.
Om man jämför med andra brott blir det kanske lättare. Påståenden som “jag menade inte alls att sticka kniven i honom, jag slant”,“jag menade inte att köra på hans bil, jag såg den inte”,“jag har inte smugglat narkotika, jag visste inte ens att den var i min väska” duger inte som ensamma bevis för att fria någon för brott. Det krävs något som styrker att den utsagan är sann, så fort det finns andra bevis som talar för att brottet verkligen begåtts av den personen. En annan ordning vore för rättsväsendets del otänkbart.
Och, för att återgå till kommunikationsfrågorna, det fungerar likadant i enkla samtal mellan två eller flera personer. Den som på bostadsrättsföreningens årsmöte kallar några svarta grannar “perversa kattätare som odlar potatis på parketten” upprepade gånger slipper inte undan andras reaktioner på beteendet genom att efter mötet låtsas att det för honom betydde “trevliga killar”. De flesta kommer betvivla att avsikten inte var att vara elak, och förmodligen har de rätt.
Jag vet inte om det blev klarare, jag hoppas det, för jag tror inte jag kan bli tydligare. Jag uppfattar att många inom den kristna högern ser Green som av naturen “god”, och därmed självklart fri från varje form av misstanke. Men det är inte en klassiskt kristen syn på människan. Och det fungerar givetvis inte alls ihop med ett modernt rättsväsende som ser alla medborgare som likaställda.