Helge,
OK,
Jag är medveten om den judiska tolkningen (“mörda”) vilket dock varken förenklar eller reder ut moralfrågan. En död i en elektrisk stol är väl ett statligt sanktionerat och synnerligen överlagt mord?
Det är ju då inte mord om det är berättigat.
Vem har, enligt dig, rätt att döda/mörda/dräpa? Var går gränsen mellan berättigat och oberättigat i detta fall enligt dig?
Ex. Om du skjuter en inbrottstjuv har du inte gjort nåt fel, eller om du dödar i självförsvar.
Ergo - alla har rätt att försvara sig och sina närmaste. Stryker någon med i processen så bör man inte ha dåligt samvete för det.
Vilken lägsta auktoritet skulle, enligt dig, kunna utdöma dödsstraff och på vilka grunder?
Tja, det bör ju gå rätt till så vi bör ha en domstol. Och statskicket bör vara en demokrati. Jag kan ju inte svara för militärjuntor etc.
När du säger att det inte är moraliskt fel med dödsstraff så tolkar jag det som att du samtidigt menar att det rättfärdigar människor att utdöma och verkställa dödsstraff för vissa typer av brott (som du radar upp). Tolkar jag dig rätt?
Ja, det gör du.