Sök       Avancerad sökning

2 av 2
2
Vilken nytta har vi av bibeln?
Postade: 07 Januari 2008 10:35 - —   [ Ignorera ]   [ # 16 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  504
Gick med  2007-09-03
Moridin - 07 Januari 2008 09:01 -

Nej, jag börjar inte mucka med Gud över det som han bestämmer sig för. Människor kan jag ifrågasätta, inte Gud.

Precis, och det är där din fasad börjar spricka. Som kristen kan man inte säga att den gud befaller i gamla testamentet är fel, i och med att det påstås vara gud som har gjort det. Vidare så verkar argumentet komma till det faktum att den här guden verkar ha ändrat sin åsikt om vad som är rätt och fel. Men hur kan det vara, om den här guden är moraliskt perfekt?

Här blandar du ihop två begrepp: moraliska förpliktelser och straff. Våra moraliska förpliktelser har alltid och kommer alltid att vara desamma. Straffet för brott mot dem kommer alltid att vara döden.

Under GT:s tid gavs teokratin auktoritet att utmäta dödstraff för att typifiera att i det kommande riket där Messias regerar så kommer synden inte att kunna existera. Den måste utrotas (som tur är “utrotas” synden genom att vi får iklä oss Kristi rättfärdighet)

Enligt Kristendomen skapade gud människor och visste redan för hemska effekter sitt handlande skulle göra, men valde det att göra det ändå och acceptera konsekvenserna. Du kommer att ha svårt att förklara bort den påståda gudens skyldighet.

Skyldighet? Inför vem? Mänskligheten?

Man kan bara stå i skuld till någon, en person. Vem står Gud i skuld till, menar du? Dig?

Eller mänskligheten? Men mänskligheten existerar ännu enbart för att Gud tillåter den. Vi har inget som inte kommer från Gud. Är han trots det skyldig oss något?

Postade: 07 Januari 2008 10:59 - —   [ Ignorera ]   [ # 17 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  402
Gick med  2007-12-07

Skyldighet? Inför vem? Mänskligheten?

Man kan bara stå i skuld till någon, en person. Vem står Gud i skuld till, menar du? Dig?

Eller mänskligheten? Men mänskligheten existerar ännu enbart för att Gud tillåter den. Vi har inget som inte kommer från Gud. Är han trots det skyldig oss något?

Jag omformulerar mig: Ultimata orsaken till.

Postade: 08 Januari 2008 12:44 - —   [ Ignorera ]   [ # 18 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  504
Gick med  2007-09-03

Moridin,

ja, av Guds allsmakt följer det att han är den utlimata orsaken till allt.

2 av 2
2

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70