Sök       Avancerad sökning

Islam, ateism och andra religioner
Postade: 29 Oktober 2007 04:25 - —   [ Ignorera ]  
Moderator
RankRankRank
Antal poster:  818
Gick med  2007-04-01

Jag har bott tillsammans med en praktiserande muslim i sju månader. Det var mycket intressant och vi hade många diskussioner om Gud, Israel och Koranen. Vi hade också en gemensam vän som var ateist. Muslimen hade svårt för ateism av olika skäl, inte minst för att han menade att ateism leder till en relativ och i längden destruktiv moraluppfattning. Därför försökte muslimen övertala ateisten att bli troende. Men, muslimen insåg att det finns så mycket fördomar mot islam, så istället för att försöka övertyga ateisten att bli muslim, försökte han övertyga honom att bli kristen! Han menade att det var så pass liten skillnad mellan islam, judendom och kristendom att det inte spelade så stor roll om man var muslim, jude eller kristen. Muslimen kunde t.ex. säga till ateisten: “Du behöver bli frälst, du måste börja tro på Gud! Gå med till Sebastians kyrka!” Detta tyckte jag var ganska roligt.

Nu undrar jag vad andra muslimer säger om detta. Anser ni att en rättrogen muslim kan/bör göra så? Varför? Varför inte?

Vänligen Sebastian

Postade: 29 Oktober 2007 04:47 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Antal poster:  1564
Gick med  2007-04-01

Jag är samma uppfattning, har nämligen också haft kontakt med muslimer via universitetet. De flesta är dock av övertygelsen att kristendommen har en perverterad syn på vad Jesus undervisade om, men det är ändå bättre än ateism….

Signatur 

/David

———————
“1 Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, 2 för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt.” - 1 Tim 2:1-2
(Vet att detta står i bibeln men det är möjligen en egen parafrisering, men ni förstår budskapet)

Postade: 29 Oktober 2007 06:00 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  256
Gick med  2007-06-07

De flesta muslimer tänker nog som ni säger. Men jag hörde någon som sa att ateister redan förstått första delen i muslimernas credo: “Det finns ingen Gud.” Nu behövde de bara lära sig “utom Gud, och Muhammed är hans profet.”

Postade: 29 Oktober 2007 07:47 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  20
Gick med  2007-10-19

Jag personligen anser att människan har mest värde och inte vilken religion hon har. Vi kan inte värdesätta människor efter deras tro eller otro. Människan är mycket värdefull eftersom Islams Gud sände profeter med läror till mänskligheten. Om Gud sätter så stor respekt för människan så anser jag att vi människor borde också sätta denna respekten för varandra. Hela universum finns för människans skull detta står i Koranen. Alla änglarna ska lyda de högst uppställda människorna. Och det kommer inte vara någon annan än änglarna som kommer att tjäna de människor som har fått äran att stiga in i paradiset. Hela religionen med all dess betydelse sändes för människans skull, för hon förtjänar det. Religionen är något extra så att vi kan bli uppfostrade och behandla människan väl. Religionen har kommit för bygga upp moralen inom oss själva för att sedan giva moralens innebörd till de människor vi älskar. Efter att man dränkt de människor man har i sin omgivning med den kärleken som Gud givit är nästa steg att bjuda in alla som inte är muslimer till Guds paradis genom att låta dem bekänna islam och handla efter Guds rättvisa och moraliska lagar för att på så sätt respektera människan. Den som tackar nej för att behandla andra människor väl och dyrka den ende Guden för att stiga in i Guds paradis har denna rätten. Och den som vill respektera människan men inte dyrka Gud den kommer att om Gud vill få en till chans för prövning. Men denna prövning kommer den här gången inte att äga rum på jorden utan den här gången sker denna prövningen direkt i domedagen.

Jag skulle vilja dela med mig av Guds moraliska läror till oss människor. Dessa läror är enligt min uppfattning från Gud.

Profeten Mohammed sade, ängeln Gabriel sade, Gud sade:

En tiggare vid din dörr är som en gåva från gud.

Respektera de som är dig överlägsna och ha medlidande med dem som är dig underlägsna.

Den som uppskattar guds tillgivenhet är den som kan kontrollera sin ilska.

Gud fyller hjärtat hos den som kan tygla sin ilska, med förtröstan.

Ingen välgörenhet är bättre än vänliga ord.

Den som inte betänker sina ord som en av sina gärningar, ökar sina felsteg.

Hur fin är inte en förmögenhet som skaffas på ett legalt sätt, i händerna på en kapabel man.

Gud kommer göra den man fattig, som olagligt skaffar sig kapital.

Alla läror bjuder oss till att göra gott mot människan. Människan är den som får ett värde ut av dessa läror och den som i slutändan tjänar något av denna tron är människan. Den som handlar efter vad Gud lär kommer att behandla andra människor väl och kommer att handla väl mot sig själv och får som belöning evig lycka i paradiset. Och den som inte handlar efter vad Gud vill har behandlat orättvist mot sig själv.

Herre vi har behandlat oss själva orättvist (genom vår otro till Dig), om du icke förlåter oss och icke har förbarmande med oss, hör vi helt visst till förlorarna. (Koranen 7:23)

Signatur 

Det finns ingen tvång i religion det rätta är klart bevisat från det som är fel den som förnekar satan och tror på Gud har därför greppat tag i ett hårt grepp som aldrig kommer att släppas Gud är Den Hörande Den All Kunnige.

Postade: 29 Oktober 2007 08:11 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Moderator
RankRankRank
Gick med  2007-04-01

Jag kan inte se att min fråga har någonting alls med människovärdet att göra. Tycker du det, ljusetnoor och varför det i så fall?
Ska jag tolka ditt inlägg som att du tycker att min vän gjorde rätt?

Postade: 29 Oktober 2007 08:44 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2007-10-19
Sebastian1 - 29 Oktober 2007 07:11 -

Jag kan inte se att min fråga har någonting alls med människovärdet att göra. Tycker du det, ljusetnoor och varför det i så fall?
Ska jag tolka ditt inlägg som att du tycker att min vän gjorde rätt?

När vi pratar om Gud så handlar det om vilken Gud vi pratar om. Om det är en Gud som upphöjer människan och giver hög status till människan då tycker jag att det är rätt att lära känna denna Guden. Men om det är en Gud som inte giver människan värde då tycker jag att det är fel. Vilken version av kristendom? Är det en kristendom som sätter värde för människor och har läror som låter människorna nå perfektion då är det bra. Är det en kristendom som lär att man ska behandla människor väl då är det bra. En tredje sak är även att det finns vissa som inte handlar efter vad dem lär till andra och det är fel.

Den, vars gärningar är enligt hans ord, kan njuta av sin lycka, och den som handlar mot vad han säger, har bara sig själv att skylla.

Profeten Mohammed (S)

Signatur 

Det finns ingen tvång i religion det rätta är klart bevisat från det som är fel den som förnekar satan och tror på Gud har därför greppat tag i ett hårt grepp som aldrig kommer att släppas Gud är Den Hörande Den All Kunnige.

Postade: 29 Oktober 2007 10:53 - —   [ Ignorera ]   [ # 6 ]  
Moderator
RankRankRank
Gick med  2007-04-01

Ok, då är jag med. Det handlar alltså om människosynen. Tror du att de flesta muslimer tänker likadant?

Postade: 30 Oktober 2007 11:31 - —   [ Ignorera ]   [ # 7 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2007-10-19
Sebastian1 - 29 Oktober 2007 09:53 -

Ok, då är jag med. Det handlar alltså om människosynen. Tror du att de flesta muslimer tänker likadant?

Jag bryr mig inte om någon blir muslim eller kristen. Det som jag bryr mig om är att det ska finnas fred i världen. Jag vill inte se att människans blod utgjuts. Vad muslimer tycker är en personlig fråga som kan variera från person till person men vad islam anser är att alla människor har friheten att själv välja sin religion men samtidigt uppmuntras det att bli muslim och tro på Guds enhet och lyda Honom så att en bättre värld skapas där rättvisa är framför allt.

Jag ska ta upp ett exempel där det visas att man har frihet att själv välja, där jag utgår från Koranen:

En man i Medina med namnet “Hisin” var muslim och hade två söner som var muslimer dessa konverterade från islam till kristendomen deras far Hisin blev mycket besviken över detta och klagade hos den Heliga profeten Mohammed (s) och frågade om det är tillåtet att tvinga tillbaka sina söner till islam då det uppenbarades en ny vers i Koranen som lyder, “Det finns ingen tvång i religion”.
(Koranen 2:256, Mejami al-bejan, Ibn Hajar v. 7 nr. 77)

Hisins söner fick behålla sin religion och fick fortsätta vara kristna på grund av att Profeten Mohammed gav dem denna rätten. “Det finns ingen tvång i religion” svarade Profeten Mohammed. Om det skulle inte vara för profeten Mohammeds tillåtelse skulle Hisin tvingat sina söner att lämna kristendomen och konvertera till islam.

Mer vad som finns innan av verser och efter framgår nedan:

Det finns ingen Gudom förutom Allah som alltid är levande som aldrig blir trött som aldrig sover han som äger himmlarna och jorden, Vem är det som medlar utan Hans tillåtelse? Han vet vad som finns mellan deras händer och vad som finns bakom dem, ingen begriper något av hans kunskap utan det som han vill, Hans Herravälde sträcker sig över himmlarna och jorden att bevara dem gör Han inte trött han är den upphöjde och den mäktige.

Det finns ingen tvång i religion det rätta är klart bevisat från det som är fel den som förnekar satan och tror på Allah har därför greppat tag i ett hårt grepp som aldrig kommer att släppas och Allah är Den Hörande Den All Kunnige.

Allah är dem troendes beskyddare Han tar ut dem från mörkret till ljuset och dem som förnekade deras beskyddare är satan, han för ut dem från ljuset till mörker dessa är eld borna i elden ska dem bo i all evighet. (Koranen 2:255-257)

För mig spelar det inte så stor roll om det är fler som blir muslimer. Jag tror att dem muslimer som redan finns om dessa handlar enligt vad Gud vill så skulle det räcka för att bilda den perfekta världen där välbehag, fred och rättvisa råder.

Signatur 

Postade: 11 April 2008 02:23 - —   [ Ignorera ]   [ # 8 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  46
Gick med  2008-04-11

Tvärt om då? Kan en kristen rekommendera en ateist att bli muslim på motsvarande sätt?

Signatur 

Ef 2:8-9
Ty av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det. Det beror inte på gärningar, ingen skall kunna berömma sig.

Postade: 03 Februari 2009 03:28 - —   [ Ignorera ]   [ # 9 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  490
Gick med  2008-01-08

Carrot. Det är nog väldigt sällsynt. Men om man ser till det som åsyftas genom Bibeln; Rättfärdighet-Guds lag fullkomnad genom kärlek, så varför inte? Var det inte därför Moses kom? Jesus? Muhammed? En god kristen, är nog en god muslim och tvärtom. Kanske bara olika sätt, att säga samma sak? Koranen åsyftar väl samma sak? Gud sände en profet till Araberna, med ett budskap på deras språk och in i deras kultur. Enade och reste upp ett folk på rekordtid. Han kunde inte läsa och skriva, men nybildade hala språket och gav folket resning, tro och hopp. Jag är inte främmande för att råda någon, att pröva den vägen. Kankse ger mera stadga, än den kyrkliga förvirring vi sett hittills? Bara Gud blir ärad. Det blir Han genom att vi lever i enlighet med Guds lag. I kärlek.

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70