Sebastian1 - 29 Oktober 2007 09:53 -
Ok, då är jag med. Det handlar alltså om människosynen. Tror du att de flesta muslimer tänker likadant?
Jag bryr mig inte om någon blir muslim eller kristen. Det som jag bryr mig om är att det ska finnas fred i världen. Jag vill inte se att människans blod utgjuts. Vad muslimer tycker är en personlig fråga som kan variera från person till person men vad islam anser är att alla människor har friheten att själv välja sin religion men samtidigt uppmuntras det att bli muslim och tro på Guds enhet och lyda Honom så att en bättre värld skapas där rättvisa är framför allt.
Jag ska ta upp ett exempel där det visas att man har frihet att själv välja, där jag utgår från Koranen:
En man i Medina med namnet “Hisin” var muslim och hade två söner som var muslimer dessa konverterade från islam till kristendomen deras far Hisin blev mycket besviken över detta och klagade hos den Heliga profeten Mohammed (s) och frågade om det är tillåtet att tvinga tillbaka sina söner till islam då det uppenbarades en ny vers i Koranen som lyder, “Det finns ingen tvång i religion”.
(Koranen 2:256, Mejami al-bejan, Ibn Hajar v. 7 nr. 77)
Hisins söner fick behålla sin religion och fick fortsätta vara kristna på grund av att Profeten Mohammed gav dem denna rätten. “Det finns ingen tvång i religion” svarade Profeten Mohammed. Om det skulle inte vara för profeten Mohammeds tillåtelse skulle Hisin tvingat sina söner att lämna kristendomen och konvertera till islam.
Mer vad som finns innan av verser och efter framgår nedan:
Det finns ingen Gudom förutom Allah som alltid är levande som aldrig blir trött som aldrig sover han som äger himmlarna och jorden, Vem är det som medlar utan Hans tillåtelse? Han vet vad som finns mellan deras händer och vad som finns bakom dem, ingen begriper något av hans kunskap utan det som han vill, Hans Herravälde sträcker sig över himmlarna och jorden att bevara dem gör Han inte trött han är den upphöjde och den mäktige.
Det finns ingen tvång i religion det rätta är klart bevisat från det som är fel den som förnekar satan och tror på Allah har därför greppat tag i ett hårt grepp som aldrig kommer att släppas och Allah är Den Hörande Den All Kunnige.
Allah är dem troendes beskyddare Han tar ut dem från mörkret till ljuset och dem som förnekade deras beskyddare är satan, han för ut dem från ljuset till mörker dessa är eld borna i elden ska dem bo i all evighet. (Koranen 2:255-257)
För mig spelar det inte så stor roll om det är fler som blir muslimer. Jag tror att dem muslimer som redan finns om dessa handlar enligt vad Gud vill så skulle det räcka för att bilda den perfekta världen där välbehag, fred och rättvisa råder.