Stefan, inte heller jag är särskilt förtjust i katter, så vi låter Cleo löpa ganska snart!
Du har säkert rätt i att en ändlig varelse inte kan upphäva en oändlig varelses existens. Det är dock inte det enda som är absurt med resonemanget. Själva idén med en oändlig varelse är absurd.
Är denna varelses oändlighet av storleksordningen uppräkneligt oändlig (som de positiva heltalen) eller ouppräkneligt oändlig (som mängden av alla delmängder av de positiva heltalen, en större oändlighet än den vanliga oändlighet som vi brukar röra oss med i vardagsmatematiken)? Vad innebär det över huvud taget att en varelse är oändlig? Detta blir snabbt spekulationer utan mening.
Däremot är det enkelt att påvisa Cleos existens (givet att man accepterar tanken på en av oss oberoende verklighet som våra sinnen förmedlar information om).
Det är dock principiellt omöjligt att påvisa Cleos icke-existens, av lätt insedda skäl. Det går bara att påvisa att Cleo inte finns på en viss plats vid en viss tidpunkt.
Som jag tidigare påtalat, menar jag med ”bevisbörda” i detta sammanhang inte något krav på bevis i matematisk mening. Jag menar helt enkelt att vemhelst som påstår att något finns har anledning att presentera goda argument för sin sak. Om det inte vore så, skulle du utan vidare kunna hävda existensen av alla slags mytologiska väsen, till exempel kentaurer och enhörningar.
En annan förklarande liknelse är kanske på sin plats: Låt oss anta att jag presenterar en verklighetsbeskrivning X. Du presenterar en likadan verklighetsbeskrivning X + 1, det vill säga du lägger något till vår i övrigt gemensamma beskrivning. Då menar jag att det är du som bör argumentera för tillägget.
Vi kan formulera samma princip i vetenskapsteoretiska termer: Jag beskriver världen med en samling hypoteser, du beskriver världen med samma hypoteser plus en tilläggshypotes. Du bör då förklara varför denna tilläggshypotes behövs, som inte finns med i min hypotessamling.
Jag håller naturligtvis med om att man kan söka efter indirekt evidens för Cleos existens: katthår, allergireaktioner etc. Men kravet att presentera evidens vilar trots allt på den av oss som påstår att Cleo finns. Den som hävdar att Cleo inte finns, kan nämligen inte presentera någon evidens för detta, det är principiellt omöjligt.
På samma sätt är det principiellt möjligt att presentera evidens för (vissa typer av) gudars existens, men omöjligt att presentera evidens för att de inte existerar – man kan bara visa avsaknad av evidens.
Givetvis innebär inte mitt synsätt att jag är befriad från allt ansvar att argumentera för min ateistiska position. Då skulle vi ju inte ha denna diskussion. Istället vill jag gärna föra en sådan diskussion i detta forum.
Jag delar din uppfattning att Guds existens kan diskuteras med utgångspunkt i frågan om hur nödvändig gudshypotesen är för att förklara vår gemensamma verklighet. I den meningen är alltså gud ganska lik de hadroner (elementarpartiklar) du skriver om (under förutsättning att Gud finns förstås).
Notera dock att hadronerna från början var en matematisk hypotes som antogs för att övriga ekvationer skulle ”gå ihop”. Det var först när hadronhypotesen kunde användas för att presentera ett testbart påstående (rörande en annan partikel), vilken sedermera bekräftades, som hadronhypotesen accepterades.
Problemet med gudshypotesen är att den inte leder till några testbara påståenden. Tvärtom är gudshypotesen är överflödig för vår förståelse av världen. Detta är själva kärnpunkten i min sekulära humanistiska livshållning: det finns ingen orsak att anta Guds existens (annat än för vårt eget nöjes skull, eller av andra känslomässiga skäl).
Den uppfattningen delar du givetvis inte, och den ska vi förstås diskutera.
Nu till frågan om gudsbegreppets karaktär. Jag är medveten om att ditt gudsbegrepp (den judisk-kristna traditionens gudsbegrepp) påstås existera ”utanför tid och rum”. Jag menar att ett sådant begrepp är filosofiskt meningslöst. Men den öppning du ger är att Gud gett ”vittnesbörd om att han (sic!) finns” och har intervenerat i vår värld på olika sätt.
I samma ögonblick som Gud gör det, blir gudshypotesen också en vetenskapligt testbar hypotes. Problemet är att evidensen saknas.
Du frågar retoriskt: ”Hur kan något av sig själv bli till? Kräver inte övergången från icke-existens till existens en orsak?”, och hänvisar till Kalam-argumentet. Detta håller inte. Om något kallat ”Gud” orsakade världen (till exempel genom Big Bang), så uppstår omedelbart följdfrågan: Vad orsakade Gud? Och vad orsakade det som orsakade Gud? Grundproblemet flyttas bara bakåt i orsakskedjan, och resonemanget saknar därmed förklaringsvärde.
Även om det finns en första orsak – varför skulle vi tro att denna orsak är en gud? Gud tillskrivs ofta attribut som allmakt och godhet, men det finns ingen anledning att tillskriva en ”första orsak” några sådana egenskaper, även om den existerar. Vi har följaktligen ingen anledning att betrakta den som en gudomlighet.
Troende menar ofta att en gud är det enda som inte kräver någon orsak, eftersom en gud till skillnad från allt annat existerande är något (tillräckligt) ”fantastiskt och fullkomligt”. Ur ett modernt vetenskapligt perspektiv är det dock svårt att se vad egenskapen att vara ”fantastisk och fullkomlig” har att göra med egenskapen att sakna en orsak.
I den klassiska fysiken krävs alltid en verkande kraft för att något skall förändras. Stenen som krossar glasrutan är ett bra exempel. I den moderna fysiken är det inte alltid lika enkelt. Om vi har en behållare med den radioaktiva gasen tritium, så kommer atomkärnorna där att sönderfalla en efter en. Det tar drygt 12 år innan hälften av dem är borta. Vi kan emellertid inte, inte ens i princip, förutsäga när en enskild kärna kommer att sönderfalla. Det finns ingen orsak till att detta sker vid en viss tidpunkt.
En atomkärna kan alltså sönderfalla utan orsak, men ingen skulle komma på idén att kalla radioaktiviteten gudomlig av det skälet.
I den moderna fysiken och kosmologin är dessutom själva tidsbegreppet komplicerat. Om vi tror att hela universum skapades vid Big Bang, så innebär det också att själva rummet och tiden därmed skapades. Man kan inte tala om ett ”före” Big Bang eftersom själva tiden inte fanns, inte heller om ett ”tomt rum” där stjärnor och planeter uppstod, eftersom det inte fanns något rum. Om det inte fanns någon tid är det svårt att se att något kunnat ”orsaka” något annat, eftersom själva begreppet ”orsak” är knutet till idén om kausalitet, det vill säga att orsak föregår verkan. Detta är filosofiskt svårsmälta resonemang, men introduktionen av en gudshypotes gör sannerligen inte saken lättare att smälta.
Occhams rakkniv bör gälla: Introducera inte fler tilläggshypoteser än situationen kräver!
Till sist några ord om din kritik av mitt påstående att ”Människor som har en religiös tro ska ha full frihet i den privata sfären, men tron får inte kränka andras rättigheter. Religion är en privatsak.”
För tydlighets skull: När jag talar om religion som en privatsak menar jag naturligtvis inte att troende människor skall hindras från att delta i samhällsdebatten och argumentera för sina politiska åsikter eller värderingar. En troende är fri att hävda vad som helst offentligt, så länge det inte står i strid med yttrandefrihetens få begränsningar.
Till exempel kan de troende hävda åsikten att homosexuella inte bör få ingå äktenskap. Däremot menar jag att inga religiösa argument bör eller kan tas på allvar i en politisk process. Att exempelvis Bibeln definierar äktenskap som en förening mellan man och kvinna är ett argument som saknar värde, eftersom det som står i Bibeln inte har större relevans i dagens samhälle än det som står i hundratusentals andra böcker.
Detta för oss åter till utgångspunkten för vår diskussion. Frågan om homosexuellas rättigheter är visserligen väsensskild från frågan om Guds existens, som vi hittills talat om: den förra är en värdefråga, medan den senare är en fråga om vad som är sant.
Men också i normativa sammanhang gäller naturligtvis principen att vemhelst som påstår något har anledning att presentera goda argument för sin sak. Detta grundvillkor för intellektuellt hederliga diskussioner är i själva verket aldrig så väsentligt som då värdefrågor står i fokus, föreställningar som gäller människor och deras fri- och rättigheter eller relationer och som kan förväntas få effekt på samhällets nivå, utanför den individuella ateistens eller troende personens livsrum.
Kravet på att ge begripliga och trovärdiga skäl för varje ståndpunkt är en del av den sekulära humanismens kärna. Det innebär bland annat att den sekulära humanismen inte anser sig ha säkra svar på alla angelägna samhällsfrågor. Framför allt betyder det att varje humanistisk uppfattning eller värdering ligger öppen för granskning utan förbehåll: varje uppfattning kan diskuteras och åtminstone principiellt omprövas i ljuset av nya argument eller ny och relevant information.
Denna antidogmatism är och förblir en kritisk skillnad mellan humanismen och den religiösa tron. Jag menar att det är just denna antidogmatism som ger den sekulära humanismen dess yttersta berättigande i offentligheten.
Bästa hälsningar,
Christer Sturmark