Sök       Avancerad sökning

Profetia?
Postade: 16 September 2007 05:36 - —   [ Ignorera ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  19
Gick med  2007-08-01

Jasaja 53 används ofta som en profetia om jesus men i vers 10 står det att denna person ska få både ättlingar och ett långt liv, något som jesus i alla fall inte fick. Hur tänkar man över det?

Postade: 17 September 2007 12:50 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  64
Gick med  2007-06-08
Equilibrium - 16 September 2007 03:36 -

Jasaja 53 används ofta som en profetia om jesus men i vers 10 står det att denna person ska få både ättlingar och ett långt liv, något som jesus i alla fall inte fick. Hur tänkar man över det?

Tja, man kan ju tolka det som att det stämmer in både Israel som det lidande folket, som ska tjäna sin medmänslighet, men att man tolkar det som den biten som stämmer in på korset är om både Jesus och Israel. Hur som haver så stämmer det inte till den grad på Jesus att man antigen borde tro att Jesus är Gud själv, räddaren, eller att evanlieförfattaren skrivigt om historien så att de passade på texten.. men det är lite otänkbar då så vitt vi vet att evangelierna, har tillräckligt mkt skilldnader för att anta att de ej skrev av varandra eller en gemensam källa, om så var fallet så skull texterna vara mer homogena, dvs. liktydiga (men det betyder inte att de är dåliga vittnesbörd utan tvärtom de är bra, för de är lika men inte suspekt lika!).

Sen så fick ju Jesus många att komma in i Guds familj det kan ju ses som ättlingar, det är ju ett annat alternativ att tolka det. (Paulus talar ju om Jesus som den förstfödde i ett nytt släkte, i ett av sina brev..) Det är dessutom den troliga syftningen då det inte står något att Gud räddade personen ifrån denna dödsdom - hur tänker du att den död ska kunna få många barn? Det är Guds folk det syftar på, och det Jesus gjorde var föruttsätningen. För du tror väl inte att du som aldrig har fött! kan vara ett påstånde riktat till en man? Dumheter..

Han blev utestängd från de levandes land,
  straffad för sitt folks brott
.  <—- kopplingen mellan Judiskafolket och den utlovade räddaren.

Det är underligt att så många Judar inte tror på Jesus tycker jag.. iaf de som har läst Bibeln borde få sig en tankeställare.. F.ö. ni som undrar varför Gud hade ett utvalt folk, det var för att de skulle sprida evangeliet som ett folk till rästen av världen, inte för att Gud älskade ngt folk mer än något annat, det var det sätt Gud valde för att visa världen vem han var.

Ska nu och gå och lägga mig.. lite sent nu kl e 1.. men får väl återkomma..

Postade: 17 September 2007 11:41 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  256
Gick med  2007-06-07

Jag tänker somså över det att de första kristna uppenbarligen var duktiga på att rycka bibeltexter ur sitt sammanhang för att det fanns nån rad här och där som de tyckte stämde in på Jesus. Många av texterna som används som Jesus-profetior är, menar jag, i själva verket inte alls några profetior om en kommande messias. Jag har pratat om det förut i en annan tråd och exempliferat med en text ur Jesaja 7 om den unga kvinnan som ska bli havande och föda en Imanuel. Hoppas ni tillåter att jag citerar mig själv:

Profetian [om Imanuel] är ju riktiad till kung Achas, så förmodligen är den unga kvinnan någon han känner väl till:

Då skall Herren själv ge er ett tecken: Den unga kvinnan är havande och skall föda en son, och hon skall ge honom namnet Immanu El, ’Gud med oss’.
Grädde och honung skall han leva av när han har lärt sig att förkasta det onda och välja det goda.
Ty innan pojken har lärt sig att förkasta det onda och välja det goda skall det land vars båda kungar du fasar för lämnas öde.
Herren skall låta dig och ditt folk och din faders ätt drabbas av sådana tider som det inte har varit sedan Efraim lösgjorde sig från Juda — kungen av Assyrien.

Det här känns ju inte alls messianskt! Och pojken ska under en tid inte ha lärt sig att förkasta det onda - det låter väl inte så mycket som Jesus, som om jag förstått saken rätt aldrig gjorde en synd. Och käkade Jesus grädde och honung? Och vilka kungar, som Achas fruktade, lämnade ett land öde när Jesus förstod att sklija på gott och ont? Och hur kommer kungen av Assyrien in i bilden?

Jesaja 7 är förövrigt inte det enda exemplet på profetior där små portioner ryckts fullständigt ur sitt sammanhang för att tillämpas på Jesus men där den appliceringen inte funkar om man läser hela texten. De första kristna verkar ha läst bibeln som hinhåle läser bibeln.

Matteusevangeliets författare är mästaren på att på detta sätt plocka ut små verser som han påstår förutsäger Jesus. Han säger att Jesus var i Egypten för att Hoseas ord skulle gå i uppfyllelse: “Ur Egypten kallade jag min son”. Men läser man Hoseas ord i sitt sammanhang lyder de:

“När Israel var ung fick jag honom kär,
och från Egypten kallade jag min son.
Men ju mer jag kallar på dem,
desto mer går de bort från mig.
De offrar åt baalsgudarna
och tänder offereld åt belätena.”

Om man vill att sonen ska vara Jesus måste man riva bort den delen som handlar om att “sonen” - Israel - offrar till baalsgudarna.

Postade: 06 Maj 2008 11:47 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  129
Gick med  2007-12-30

På samma sätt som Guds löfte till Abraham! Alla vi människor är ju inte biologiskt ättling till Abraham, utan vi blir ättling till Abraham genom våran tro på Jesus, eftersom Jesus var ättling till Abraham. Gud lovade Abraham så många ättlingar så man inte ens kunde räkna dem, Abraham skulle få fler ättlingar än stjärnorna på himlen “om jag inte minns helt fel.” Och då var det inte snack om att Abraham skulle få så många biologiska barn, utan vi blir barn “eller jag säger ättling” genom tron.  Så jag antar att själva texten menas att vi genom våran tro blir ättling även till Jesus, om vi sätter våran tro på honom.

Då det kommer till ett “långt liv” Jesus uppväcktes till evigt liv, och det kallar jag ett långt liv. Tycker nästan att ordet “Långt liv” är för minimalt förklarat! raspberry

Om jag tolkar det fel, så får någon gärna tillrättavisa mig, jag är som sagt nykristen, och är än så länge nybörjare, så det kan vara så att jag tolkar det hela på fel sätt och det är jag medveten om!

Signatur 

I believe in God like I believe in the sun, not because I can see it, but because of it all things are seen. - CS Lewis!

Postade: 23 Juli 2008 01:34 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  13
Gick med  2008-07-23

Om Jesus var hetrosexuell så ska du se att han visst har lite hemliga ungar till höger o vänster. Det långa livet…well, han är ju runt 2000 år gammal nu.

‹‹ Är jesus orättvis?      Jesus och anarki ››
© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70