@ Imatea: – Det finns också en tidsmässig orsak till att jag måste avstå vidare samtal. Vi har ett antal jättespännande projekt på gång inom CredoAkademin, och jag varken kan eller vill i nuläget ta tid från dessa för att debattera här på forumet. Dessutom misstänker jag att svar på följdfrågor ger ytterligare följdfrågor osv…
Jag kan väl ändå gå dig till mötes och svara allmänt på din fråga om transcendens. Transcendens är ju ett vedertaget begrepp inom teologin (vilken systematisk teologi som helst har en avdelning om Guds transcendens) liksom inom filosofin.
Det finns många bibelställen som skapar bilden av en transcendent Gud (av lat. transcendere ‘överstiga; övergå’), se t ex Jes 55:8-9, 6:1-5, Ps 113:5-6, 123:1, 1 Kung 8:27, 2 Krön 2:6, Apg 17:24 och Joh 8:23. Så det är knappast ett begrepp som teologer “fantiserat ihop”. I Jes 57:15 talas både om Guds transcendens och immanens, alltså att han är närvarande och aktiv i universum (immanens) men att det inte kan rymma honom utan att han går utöver det (transcendens).
Därtill är Gud en fördold Gud som inte låter sig läggas under lupp för att undersökas av vetenskapen. Likväl kan vi se spår av hans närvaro och verksamhet i skapelsen (jfr t ex argumenten för Intelligent design) liksom i det dagliga livet (jfr alla vittnesbörd av människor som mött och fått sina liv förvandlade av honom).
Slutligen tror jag att du blandar ihop Guds transcendens med hans kroppslöshet (eng. incorporeality), dvs att Gud är ett andligt väsen. Även de väsen som du nämner i ditt tidigare inlägg, Satan, änglarna och onda andar, är ju också andliga väsen – men de är INTE transcendenta! De tillhör alltså inte samma superkategori som Gud, vilken spelar i en helt egen division – ja, en helt egen dimension (kanske inte rumsligt men defintivt ontologiskt/substantiellt)!
Hoppas det i någon mån besvarar din fråga.
/Admin Mats