Ephron - 06 April 2008 07:18 -
Luka(s) - 05 April 2008 07:52 -
Är nio månader “snabbt” ?
Enligt WHO defineras fostret som barn från v. 22. Hur som helst tycker jag det är snabbt att ett barn utvecklas på ett antal månader.
Luka(s) - 05 April 2008 07:52 -
Men nog är det ändå en viss skillnad på att vara fullständigt beroende av att leva inuti en annan människas kropp och att behöva en annan människa för att få föda? Efter 7- 8 års ålder kan de allra flesta människor klara att överleva på egen hand, om än inte väl. Så principen blir inte riktigt densamma.
Skillnaden är att man är född, och att man kan andas själv. Förutom mat är man beroende av värme, närhet, beskydd, tvättning, kommunikation osv…
Det är väl en smakfråga om man tycker 22 veckor är snabbt eller inte. Jämfört med många andra djurarter är människfostrets utveckling långsam, trots att barnet när det föds är mer hjälplöst än många andra däggdjur. Det var mest det jag tänkte på när jag reagerade över termen “snabbt”.
Skillnaden är lite större än så. Ett foster kan inte själv bestämma över sitt näringsintag, det får allt genom navelsträngen. Inte heller kan det kommunicera, livmodern och fostervattnet omöjliggör kommunikation. Innan 22:a veckan kan det inte heller avlägsnas från livmodern utan att med stor sannolikhet dö, kroppen är för outvecklad och det kan inte avhjälpas ens med modern medicinsk hjälp.
Så skillnaden mellan ett foster innan vecka 22 och ett fött barn är ungefär som skillnaden mellan en patient som inte har kontroll över sin kropp, inte kan kommunicera och är beroende av respirator och näringsdropp, och en patient med samma behov av kroppslig omvårdnad men som kan andas, svälja och tala själv. Utan livmoder dör barnet, utan respirator och näringsdropp dör patienten. Till detta kommer givetvis stora skillnader i hjärnans utveckling mellan fött barn och foster, skillnader som inte finns hos patienterna.