Tar upp en äldre text som inte blivit kommenterad eftersom jag inte har något bättre för mig
Andreas_Bengter - 26 Augusti 2007 09:37 -
Brimer - 23 Augusti 2007 06:58 -
Hur tänker sig abortmotståndare ett samhälle där abort inte är tillåtet? Menar man att de inblandade i en oönskad graviditet (som ofta då utgörs av enbart kvinnan/flickan) ska tvingas bilda oönskade familjer med oönskade barn?
Att vara ond kan ibland vara att göra (eller låta andra göra) saker utan att tänka efter vad innebörden och konsekvenserna är av ens handlignar och det är precis vad jag tycker att du gör. Hitler trodde att det han gjorde var gott, han rensade ju bara jordens yta ifrån icke önskvärda.. Han lysstnade inte på sitt samvete.. han såg inte de avrättade människorna i ögona..
Ganska konstigt att försöka likhetställa förintelsen med abort. Ur Hitlers synvinkel var det han gjorde gott eftersom han gav tyskar svängrum och tog bort något han ansåg pestliknande. På vilket sätt är detta ont? Jo hans tro som tillät honom använda metoder som skapade ofantligt lidande för väldigt många människor. Hemskheterna ligger inte i dödandet eller antalet utan själva lidandet (döda många är givitvis ont det med men här ligger inte fokuset på det). Människan har dödat varandra sen tidernas begynelse och det är ganska naturligt att fler dör i krigen som förs om det totala människobeståndet ökar drastiskt som det gjort senaste hundra åren.
Skulle du villja du se de 1 miljoner svenska “avrättade” barnen i ögorna? Skulle du kunna säga till dem, detta vi har gjort mot er var rätt! Detta var gott! Det var ju lite för er skull vi gjorde det också.. för ni hade varit i vägen.. och det hade ju inte varit kul och vara er heller.. att vara i vägen är ju inte kul.. ni hade nog tagit era liv själva efter ett tag, då ni hade förstått hur mkt ivägen ni var för andra självförverkligande så vi gjorde er en tjänst..
För det första: Jag skulle inte tillåta abort på något som har kommit så långt att det utvecklat ögon. Jag skulle inte ens kunna se en död valp i ögonen. Så hemskt känner jag det med att ta någons liv. Men i den meningen skiljer vi oss väldans åt. Liv för dig är själen som helt oförklarligt kommit och håller sig i själva cellerna i ett precis befruktat ägg. För mig är däremot livet det “jag” som skapas av de elektriska impulserna i min hjärna. Detta “jag” kan inte finnas i ett okomplicerad hög av celler som kopierar sig själv genom komandon från sina gener. Inga hjärnceller eller nerver så finns inga impulser. Alltså ingenting som “tänker”: Varför dödar ni mig? Det finns lika mycket att säga “förlåt” till som när man kliar sig på näsan. Befruktning är en biologisk process forskare kan förklara i noggran detalj det som händer. Stamceller är celler med en annan förmåga att kopiera sig på än de celler du har på armen. Mer än så är det inte. Kan bara beklaga att alla inte håller med, men det finns ingenting som tyder på något annat.
Vad du än säger om omständigheterna, så kan det aldrig vara rätt att döda ett oskyldigt barn!
Och folk ser det heller inte som ett barn förns det är tillräkligt utvecklat.
Man ska förbjuda all ondska, så långt det är möjligt trots all svart marknad. Klart att det blir fler mord i Sverige om det är lagligt, än om mord bara är sker på svarta marknaden.. Även om man förbjuder det hela och den svarta marknadens mord inte är lika precisa och ibland missar sina mål så kommer det ändå bli färre mord, p.g.a. att myndigheterna inte sysslar med denna mass slakt.. utan att de sker av ett fåtal kriminella.
Tyvärr för dig så klassar vi mindre och mindre onska som något Gud bestämmer vad det är utan vad som bringar människor lidande. Det ses som mer objektivt eftersom vi inte vill särbehandla visa personers gudar.
Och om dessa ingrepp drabbar mamman, så är det ju något som samhället försöker förhindra, men är något hon själv har valt. Då är det ju hennes eget fel, de säkrare alternativet som hon borde välja är att adoptera bort barnet istället eller att välja att få den hjälp man kan få att ta hand om barnet själv.. Men mord borde ju såklart inte vara ett alternativ?? Dessutom att mörda sitt eget barn?? Rädda barnen säger jag, ändra lagen, stöd familjen, stöd kärleken, stöd ansvarsfullt och kärleksfullt handlande…
Typiskt män att ge kvinnor skulden. Som jag komiskt sa i en annan abort-tråd så ska män som jag ge fan i diskussionen eftersom det faktiskt är kvinnors kroppar det handlar om, som män verkar ha problem att ge fan i eller behandla dom på rätt sätt
För hur kan du mena att barn bara för att det inte utvecklats klart inte är fullvärdig människa? Hur kan man säga att gränsen mellan barn och ett icke barn går mellan just 22 och 23:e veckan eller vad det nu är i Sveriges lagstiftning (Jag föddes i 7:e månaden det vill säga 28:e veckan - hade jag inget värde som människa en månad innan dess?)? När barnet och dess kropp finns till och utvecklas redan ifrån dag ett? Att den inte är vaken kan ju inte vara ett kriterium för att ta deras liv, för det är ju inte ok att döda någon bara för att det sover..? Att man till och med begraver många av de aborterade fostrerna i Sverige, visar ju att fostrerna redan har ett sorts människovärde i människors ögon..
Vilken vecka det är kan man diskutera länge, så jag låter helst bli, men jag ska bara tydliggöra att jag knappast är för att göra abort när som helst.
Här försöker du också jämställa sovande saker med celler. Skillnaden är väldigt stor rent biologiskt. Hjärnor är faktiskt väldigt aktiva i sovande tillstånd. Ett faktum och inget annat. Fortarande fattas de där elektriska impulserna fatt du ska få något grepp på det hela.
Är det rätt att ett barn inte ska få leva bara för att deras föräldrar inte ville ha det? Om de är så att de är så pass egocentriska att barnet inte kan få plats i deras liv och livsstil, så är det de som borde förändras inte barnets hjärtslag.. Alternativet är ju som sagt att ta ett oskyldigt barns liv och hur man ens kan tänka i sådanna baner är ju sjukt..
Din respekt för människor som försöker leva ett lyckligt liv verkar ha vissa begränsningar. Känns lite illa igentligen eftersom det dom vill är att föda ett barn de klarar av att ge ett värdigt och lyckligt liv. Som jag sagt tidigare så är det inget celler kommer sakna att dom missa den chansen.
Som sagt man kan i princip alltid finna lösningar (eller det är i alla fall ens moraliska skydlighet att rädda barnet till det yttersta).. Adoption, stöd ifrån stödföräldrar som togs upp.. allt är bättre än mord så klart..
Ska ändå släppa lite här och hålla med om att vi har moraliska skyldigheter att rädda barnet och ge ett bra liv. Men för mig kommer barnet senare än för dig.
Och allt är ändå bättre än mord säger du. Rent ordagrant har du mer än hälften av amerikas kristna mot dig eftersom dom tillåter dödstraff, samt döda folk i gott syfte (afganistan, irak). Sen att det faktiskt är inte så jättelängesen hela den kristna världen hade inget emot dödstraff, eller krig i Kristus namn. För att halvt citera någon kristendomskritiker man läst någonstans: “Kristna bryr sig offantligt mycket om livet när det biologiskt sett inte finns, medans när man vet att det finns, inte bryr sig alls om det vare sig det då är oskyldigt eller inte”.