Från Tro och vetenskap-forumet:
sebastian1 - 19 Augusti 2007 12:19 -
Intressant liknelse, men jag tror inte att situationen är helt parallell.
Dels så fanns det egentligen inga oskyldiga människor, eftersom alla är syndare.
Dels är Gud bamhärtig, han gav människorna en chans att omvända sig under tiden som Noa byggde arken.
Dels är Gud universums, världens, överste domare, och grunden för allt rätt och fel. Att inte bemöta ondska skulle få enorma konsekvenser - rätt och fel skulle upphöra att existera. En stridspilot däremot handlar på någon annans order.
Vidare dödar Gud aldrig den oskyldige slutgiltigt, eftersom den kroppsliga döden inte är den slutgiltiga. En stridspilot har en helt annan målsättning.
Slutligen är Gud, enligt Bibeln, både dödens och livets Herre. Budorden som han gav människorna är motiverade utifrån den han själv är, i enlighet med hans karaktär. Därför heter det, “du skall inte döda”. Men det innebär ju att Gud inte kan stå under budorden. Därför kan han inte heller bryta mot dem, eftersom han står över dem. Endast någon som står under lagen kan bryta mot lagen.
Så ser jag på det, David kanske har något att tillägga eller korrigera?
David Kärrsmyr - 19 Augusti 2007 12:27 -
Nej, jag har inget specielt mer att tillägga. Gud är rättvisa och utan Gud finns det ingen.
Spito - 19 Augusti 2007 12:44 -
sebastian1 - 19 Augusti 2007 12:19 -
Intressant liknelse, men jag tror inte att situationen är helt parallell.
Dels så fanns det egentligen inga oskyldiga människor, eftersom alla är syndare.
Dels är Gud bamhärtig, han gav människorna en chans att omvända sig under tiden som Noa byggde arken.
Dels är Gud universums, världens, överste domare, och grunden för allt rätt och fel. Att inte bemöta ondska skulle få enorma konsekvenser - rätt och fel skulle upphöra att existera. En stridspilot däremot handlar på någon annans order.
Vidare dödar Gud aldrig den oskyldige slutgiltigt, eftersom den kroppsliga döden inte är den slutgiltiga. En stridspilot har en helt annan målsättning.
Slutligen är Gud, enligt Bibeln, både dödens och livets Herre. Budorden som han gav människorna är motiverade utifrån den han själv är, i enlighet med hans karaktär. Därför heter det, “du skall inte döda”. Men det innebär ju att Gud inte kan stå under budorden. Därför kan han inte heller bryta mot dem, eftersom han står över dem. Endast någon som står under lagen kan bryta mot lagen.
Så ser jag på det, David kanske har något att tillägga eller korrigera?
Problemet är att ditt resonemang är vattentätt, tyvärr (möjligtvis med undantag för att det är svårt för spädbarn att omvända sig). Givet de här definitionerna så är Gud god och kan inte vara något annat än god. Men frågan är dock vad denna godhet har för bäring på oss och på våra liv, är inte denna “godhet” ganska innehållslös?
Gud kan straffa vem han vill för alla är syndare.
Det finns ett liv efter detta så ingen död är förgäves.
Gud är rättens grund. Osv.
Kan vi utifrån dessa resonemang ens hypotetiskt tänka oss en ond handling som gud kan göra sig skyldig till. Kan vi tänka oss en omoralisk lag som han stipulerar?
Nej självklart inte. Men då hamnar vi också i en situation att om Gud vill så är våldtäkt rätt. Vi hamnar i den gamla snurren.
Svar: Gud vill det goda.
Fråga: Vad är det goda?
Svar: Det gud vill.
osv osv
Hade varit spännande med en kristen som verkligen ansträngde sig för att beskriva en principiella situation där Guds godhet skulle kunna ifrågasättas. Men det är nog tyvärr inte möjligt, eftersom man likt en pseudovetenskaplig teori har så många ad hoc-hypoteser och undantagsklausuler att frågan aldrig ställs på sin spets.
Moralen bli fullkomligt meningslös och har ingen direkt bäring på våra liv. Vi får vara glad att den verkar korrelerar med våra personliga behov och intressen. Men det är verkligen på guds nåder.
sebastian1 - 19 Augusti 2007 01:37 -
Som sagt, moralen är inte godtycklig utan har sitt ursprung i Guds väsen. Det är han själv som utgör definitionen av vad som är gott och ont. Som sådan är den allt annat än meningslös. Tvärtom, den har “maximal” mening eftersom den baserar sig på universums högsta väsen som dessutom är en person.
Din fråga är om vi kan tänka oss en ond handling som Gud gör sig skyldig till. Mitt svar är det jag gav tidigare, att vi kan mycket väl tänka oss att Gud gör en inkoherent handling. Då kan vi inte längre säga att Gud är god. Men frågan blir då ännu mer akut: vilken grund har vi i så fall för rätt och fel? På vilket sätt kan vi då tala om godhet överhuvudtaget? I ett sådant läge blir, som du skriver, moralen fullkomligt meningslös. Endast om den har sitt upphov i Gud har moralen en mening.
Spito - 19 Augusti 2007 02:22 -
Din fråga är om vi kan tänka oss en ond handling som Gud gör sig skyldig till. Mitt svar är det jag gav tidigare, att vi kan mycket väl tänka oss att Gud gör en inkoherent handling.
Skulle du kunna ge ett konkret exempel på en sådan tänkt handling?
Då kan vi inte längre säga att Gud är god. Men frågan blir då ännu mer akut: vilken grund har vi i så fall för rätt och fel? På vilket sätt kan vi då tala om godhet överhuvudtaget? I ett sådant läge blir, som du skriver, moralen fullkomligt meningslös. Endast om den har sitt upphov i Gud har moralen en mening.
Moralens källor är svåra att spåra. Men jag skulle vilja säga att gudshypotesen; att moralen på något sätt utgår ifrån Gud inte är rimlig. Hitintills har jag sett två olika sätt för kristna att förankra moralen hos Gud.
1) Det gud vill är gott är gott
Mycket knepig formulering, eftersom vi rent principiellt då kan tänka oss en Gud som bestämmer sig för att stöld, mord och våldtäkt är rätt. Vilket moraliskt känns väldigt kontraintuitivt, vi har svårt att föreställa oss en moral där det är ok att tillfoga folk uppsåtlig skada och kränkning.
2) Guds väsen är gott
OK. Det verkar som att vi kommer ut ur dilemmat att Gud skulle kunna bestämma sig för att otäcka saker skulle kunna vara moraliska. Moralen utstrålar från Gud och har med hans väsen att göra och inte med någon form av beslut och viljeakt.
Men, samtidigt, vad menar vi om vi säger att guds väsen är gott? Hur skulle guds väsen se ut om det var ont? Blott det faktum att vi recenserar guds väsen, visar inte det att det finns en norm bortom Gud som vi bedömer honom med? Har vi i det fallet inte en moral som är fristående Gud?
Moral är knepiga saker, men det är uppenbart att när vi normativt värderar något så gör vi det ändå efter någon sorts nyttofunktion som har med vårt väl och ve att göra. Det är inte en slump att moraliska normer i regel korrelerar med våra mänskliga intressen och behov.
Jag har nog inte det slutgiltiga svaret på vad moralens källor är belägna. Men fördelen med en moralsyn som på något sätt har med oss människors väl och ve att göra är att en våldtäkt aldrig per definition kan vara god. Lika lite kan det vara rätt att dränka barn bara för att man råkar vara Jahve.
Jag skulle vilja säga att det är de kristna som har svårt med etiken. Eftersom ni nödgas skydda en massmördare som Jahve och måste försöka legitimera hans handlingar med allehanda intellektuella krumbuktur.
mvh
/spito
PS. Dags att flytta de inlägg som inte är direkt relaterade till Noa och arken? DS.
Edit: ett litet men viktigt “aldrig” lades till