Johannes - 29 Augusti 2007 08:18 -
Läs gärna debatten mellan Bart Ehrman och William Lane Craig på www.williamlanecraig.com om ni är intresserade.
Jag läste en bok för ett tag sedan, eller började som skulle sammanfatta Jesus forskningen.. Undra om den inte hette “Life and Death of Jesus”, får kolla upp det
Intressant debatt, Johannes! (Jag har själv debatterat med Craig en gång faktiskt. Fast långt ifrån så elegant och skickligt som Bart, dock. Jag haffade honom efter att han varit och hållt föredrag här i Sverige en gång för en massa herrans år sedan, och pratade på med ungdomligt nit och oförstånd och diskuterade objektiv moral trots att han stackarn bara ville hem och sova. Idag hade jag varit klokare och mer inkännande.)
Samyueru. Även John P Meier, och i viss mån Ehrman säger sig tillhöra denna “third quest”, som väl kan sammanfattas säga att det inte är så kört att säga något med hyfsad säkerhet om Jesus som historisk person, hur hans lära var och så vidare. Därmed förstås inte sagt att de tar allt i NT som sanning - bara att vi om vi tillämpar samma källkritiska kriterium på NT som vilken annan historisk skrift som helst faktiskt inte står så tomhänta som man en gång hävdade. Men vi står heller inte med en bild som är identisk med den bibeltrogna kristendomens. Skulle Wright hålla med om det, tror du?