Sök       Avancerad sökning

2 av 2
2
Var Jesus långhårig?
Postade: 05 April 2009 09:41 - —   [ Ignorera ]   [ # 16 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  881
Gick med  2008-10-26
Roger Viklund - 05 April 2009 07:08 -
AndersH25 - 05 April 2009 07:04 -

Jesu lärjungar berättade inget om Jesu utseende utöver att han var över medellängd ...

Var berättade de det?

Mvh, Roger

Hm kan inte hitta var det står, så det är säkrast att jag tar tillbaka det, för den händelse jag skulle minnas fel (jag brukar inte minnas fel, men det händer).

Postade: 05 April 2009 10:29 - —   [ Ignorera ]   [ # 17 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  573
Gick med  2008-08-13
AndersH25 - 05 April 2009 07:41 -

Hm kan inte hitta var det står, så det är säkrast att jag tar tillbaka det, för den händelse jag skulle minnas fel (jag brukar inte minnas fel, men det händer).

Det är lätt hänt att man minns fel. Mig veterligt finns ingen beskrivning av hur Jesus såg ut levererad av någon under den tid som ett eventuellt ögonvittne till en eventuell Jesus kan ha varit i livet.

Mvh, Roger

Postade: 07 April 2009 03:00 - —   [ Ignorera ]   [ # 18 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  343
Gick med  2008-08-08

Vi kan se på ett ställe i “Johannes 18” innan Jesus fängslas.
När Judas tog med sig den romerska vakten och ett antal av översteprästernas och fariseernas tjänare för att fängsla Jesus.
Och Jesus säger till dem, “vem söker ni?
Soldaterna svarar då att de söker Jesus från Nasaret.
Och i dem andra evangelierna så behöver Judas rent konkret peka ut Jesus med en kyss för att vakterna skall veta vem det är..
Alltså kan vi då poängtera att man inte visste vem Jesus var och kunde urskilja honom från dem andra lärljungarna. Det korthåriga modet som män i västvärlden har sägs härstamma från romartiden. Judiska män på Jesu tid hade troligtvis något längre hår.
Det var inte aristokrater Jesus umgicks med, utan fattigt folk,fiskare, osv. Så det det finns en stor chans att Jesus såg ut som vilken arbetarklass Jude som helst. Så Jesus hade med stor sannolikhet en frisyr som var typisk för denna tiden. Vilket tros ha varit långt/halvlångt hår.

Signatur 

http://sleepaz.blogspot.com/

Postade: 09 April 2009 07:19 - —   [ Ignorera ]   [ # 19 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  855
Gick med  2008-04-14

I den här tråden som rör Jesu utseende vill jag uppmärksamma att en grupp israeliska och brittiska forskare för några år sedan gjorde sitt bästa för att göra en slags “presentation” av hur Jesu ansikte kunde ha sett ut.

Det är också ungefär så som jag har föreställt mig att han kunde se ut. Dvs rätt mörk, mörka ögon, ganska kort, kort hår, skägg, osv.

Bild.

Signatur 

“Denna världens visdom är dårskap inför Gud.”
1 Kor 3:19

2 av 2
2

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70