Spito - 18 September 2007 02:04 -
Frågan är: Ska historierevisionismen undervisas som en jämbördig alternativbeskrivning av denna historiska epok? Törs jag hoppas på ett rakt ja- eller nej-svar?
Ja, mitt svar är: Nej. Men (förutom att jag har vissa svårigheter med parallellen som sådan) jag har ju inte heller menat att kreationism skall undervisas som en naturvetenskaplig beskrivning. Båda har dock sina “vetenskapliga” (mer om det nedan) belägg - och båda kräver sitt mått av “tro”.
Nils G - 18 September 2007 07:01 -
Det går inte alls till som du beskriver att metoderna hänger ihop i långa kedjor där den sista metoden bygger på den näst sista som bygger på ... etc. Alla metoder testas mot många andra metoder hela tiden. När man gör åldersbestämning av en utgrävning av t.ex. en stenåldersboplats i Norrland beräknar man ålder med C14, med årsringar ...
Det vore ju önskvärt om det stämer som du säger. Än bättre vore det om skolböcker då inte beskrev det som jag gjort ovan, eller om förstå-sig-påare lät bli att antyda det. Exempelvis finns det skolböcker som säger att “sedimentlagren daterar fossilen, men fossilen daterar sedimentlagren ännu bättre” och någon framstående arkeolog har sagt att han inte känner till något nyligen hittat fossil som daterats radiometriskt. (Tveksamt om jag orkar gräva fram källorna; får jag slippa då jag inte använder det som belägg för min sak, utan för att betona ett problem?)
Mattias J - 15 September 2007 05:48 -
En parentes om konformism: Det bästa sättet att vinna berömmelse inom den akademiska världen är att hitta någon ny, gärna revolutionerande teori (och kunna få nobelpris). Det näst bästa är att visa att den nya teorin var fel. Det vet alla vetenskapsmän och det är en hyfsad garanti mot konformism.
Problemet är att de teorier som motsäger den “vedertagna uppfattningen” (läs Big Bang och evolutionsteorin) allt för ofta aldrig ens blir publicerade i vetenskapliga tidsskrifter. Det finns också exempel på folk som mist sina forskningsanslag eller anställningar då de inte haft den i vetenskapliga sammanhang “rätta tron”.
Så nej, jag tror inte forskningsvärlden är så objektiv som den vill påskina.
David Kärrsmyr citerar Krister Renard - 18 September 2007 08:20 -
Om en övernaturlig Skapare ingripit i de processer som lett fram till universum, livet och arterna, kan dessa ingripanden omöjligen beskrivas eller förklaras vetenskapligt. Vare sig kristna eller ateistiska forskare kan studera det övernaturliga vetenskapligt. Det övernaturliga ligger definitionsmässigt utanför vetenskapens kompetensområde.
Detta vill jag nog - visserligen utan tillräcklig eftertanke - hålla med om. Det vill säga, jag håller nog inte med ursprungspostaren om att “kreationism är vetenskaplig”. Däremot anser jag fortfarande att det finns vetenskapliga belägg för kreationism.
Efter den här diskussionen förstår jag dock att det kan finnas många olika tolkningar av begreppet “vetenskaplig”, så det är möjligt att inte alla håller med om det.