Till Spito och Sigurd Helge:
Det finns empirisk information som talar för kreationsimen. Ett exempel är kol14-halten i Dess halveringstid (som ju inte är särskilt lång i ett stort perspektiv), nä‘mligen 5730 år. Detta skulle göra att det skulle bli balans av förekommanmdet av detta efter storleksordningen 10.000-20.000 år (kommer inte ihåg den exakta siffran). Det är fortfarande inte balans i kol-14:s förekommande i atmostfären. Tyder detta på at jorden inte är äldre än 20.000 år? Detta är också vetenskap som vi inte bör blunda för. Kreationism är också vetenskaplig.
Till Spito: Du nämner mutationer och selektivt urval som bevis för evoltuionsteorin. Har du läst länken jag bifogade? Jag kan ge dig ett exempel ang. detta:
Evolutionsteorin bygger på att arterna, genom mutationer, utvecklas och bilar nya raser och arter. Det finns dock en stor brist med detta. Det finns hittills inte ett enda bevis på en mutation som tillfört nytt unikt genetiskt material. Mutationer kan förändra, duplicera, och framför allt förstöra genetisk information, men inte bilda helt ny information. På vilket sätt kan nya arter utvecklas genom detta? Det finns ett antal exempel som används som argument för att mutationer har möjlighet att utveckla en art. Låt oss se på två av de vanligaste:
Björkmätarfjärilen:
Ett vanligt evolutionsargument är den så kallade Björkmätarfjärilen. Den var är vanligtvis vit, men enstaka svarta exemplar förekommer. På björkarnas vita stammar så syns de svarta tydligare, och blir är då lättare upptäckta av t.ex. fjärilsätande fåglar.
På grund av föroreningar så har barken på björkarna blivit betydligt mörkare i vissa storstadsregioner, vilket har resulterat i att de vita fjärilarna i stället är de som syns bäst på barken. Detta har inneburit att de lättare faller offer för rovdjur, och de svarta har i dessa områden blivit den vanligaste Björkmätarsorten.
Detta tas som argument för att naturligt urval fungerar och att arter utvecklas. Det stämmer i just detta fall, med en sådan liten skillnad, men vad beror det då på? Jo, det som hänt med den svarta fjärilens gener är att det blivit en skada i färgsättningen, som gör att den förlorar sin vita färg. Det visade sig vara bra i just detta fallet, men det är fortfarande fråga om en mutation som förstört genetiskt material.
Bakteriers resistens
Ett annat exempel är bakteriers resistens. Från början tog penicillinet i princip alla bakterier, men nu har det kommit resistenta varianter, som ses som ett exempel på hur mutationer gjort dem mer motståndskraftiga. Detta är dock inte riktigt sant. Visst kan det kanske finnas exempel på mutationer där det, liksom i fallet med björmätarfjärilen, inneburit en förbättring för bakterien när det genetiska materialet förstörts, men bakterier utvecklas också på ett annat sätt, nämligen genom lateral genöverföring. Detta innebär att så små organismer som bakterier kan föra över visst genetiskt material mellan sig, så att en sorts bakterie kan utvecklas till en ny sort med gener från andra bakterier. Detta har dock bara observeras på bakterienivå, och den viktigaste poängen är att bakteriekollektivet som helhet inte fått något nytt genetiskt material. Hur skulle stora däggdjur, etc. kunna utvecklas genom att bakterier byter gener med varandra? Och viktigast av allt; Hur har denna process startat när inget liv alls fanns från början?
Sedan ber du mig svara på under vilka omständigheter jag anser att en vetenskaplig teori är helt bevisad. Det är givetvis när det finns just BEVIS för att det fungerar. T.ex ett så banalt exempel som att jorden är rund. Det trodde an ite förr, men nu vet vi det, för att vi har otvetydliga bevis MEN detta är inte min poäng (så försök att sluta att komma in på det) Min poäng är att man inte ska kalla en vetenskaplig teori för sanning om man inte vet om den är det.