Sök       Avancerad sökning

2 av 2
2
Kan man ha moraliska invändningar mot den “gyllene regeln”?
Postade: 12 Augusti 2007 02:54 - —   [ Ignorera ]   [ # 16 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  546
Gick med  2007-06-08
Sigurd Helge - 11 Augusti 2007 04:27 -
Absolutisten - 11 Augusti 2007 11:04 -

När det gäller Darwin så behöver man inte vara ett geni för att förstå att han var racist. Läs bara hans bok. Han gjorde det ganska tydligt med sin sin originella boktitel (vilken har blivit ändrad på grund av pinsamheten den skulle orsaka i dagens samhälle):
On the origin of species by natural selection, or the preservation of favoured races in the struggle for life.

Åsiktsställningen i frågan om rasfrågan som härjade i samhället under den tiden går inte att ta miste på.

Visst. Charles Darwin var “ett barn av sin tid”. Storbritannien var ju den dominerande nationen på den tiden och det var väl ganska utbrett att man såg ner på de som man betraktade som kulturellt och intellektuellt lägre stående (i huvudsak färgade). Detta gäller en utbredd del av befolkningen, kreationister och kristna inräknat. Charles Darwin var inte värre än andra. Tvärtom finns det anledning att tro att han hade en mer human människosyn än många andra. Han var bland annat motståndare till slaveri.

Ja, det gjorde han. Jag tror visserligen det var en ploj för att behålla favören hos folket, men läser man hans andra bok “The descent of man” så var han inte blyg med att påpeka att han hade problem med svarta.

Vad avser titeln och formuleringen “favoured races” så syftar den inte på den “traditionella” rasuppfattning som sedermera förborgades i exempelvis vår egen pseudovetenskapliga avart rasbiologi eller i nazismen för den delen. “Favoured races” syftar på de variationer inom arter som genom naturligt urval (ej subjektivt mänskligt urval) lyckas överleva för att kunna reproducera sin egen variation. Det finns inget underliggande (eller överliggande) rasistiskt budskap.

Definitionen på ordet ras, enligt webster’s dictionary:

1. any of the different varieties of human beings distinguished by physical traits, blood types, etc. 3. any distinct group of people.

Han måste vetat definitionen på ordet ras för att ha med det i sin titel. Och han visste säkerligen att den kunde uppfattas som rasistisk. Varför tror du i hela världen att han skulle ha en sådan titel om han inte var racist och den kunde uppfattas som racistisk?
Han var racist. Utan tvekan. Vill du hävda annat får du gå utanför vetenskapens ram. Han såg, och hela mänskligheten såg, att svarta var slavar. Det faktum att han valde en sådan titel för sin bok under sådana turbulenta tider visar på att: antingen var detta geni en riktig slarver-pelle när han valde titel för sin bok (vilket är väldigt viktigt för försäljning), eller, han försökte säga något med sin titel. Visserligen så kanske han trodde att boken skulle sälja bättre om den hade en rasistisk underton i titeln, men jag tvivlar på det.

Att ha synpunkter på Darwin som person är för övrigt irrelevant i sakfrågan om själva “evolutionsteorin”. Evolutionsteorin bygger på vetenskapligt framlagda bevis och inte på människors subjektiva uppfattningar.

Jag tar det som att du inte har så starka åsikter om slaveri eller någon form av ras-diskriminering, eftersom att de inte tillhör “vetenskapen”. Det har dock jag, och jag tycker det är tragiskt att Darwin (ett sant geni för sin tid) var rasist. Visserligen tror du att moral inte har något att göra med vetenskap heller, så visst, var en känslokall person om du vill vara det och försvara det i vetenskapens namn.

Skall vi börja dra fram kristna historiska personer (som tror på kreationism) som har kontroversiella åsikter eller har digra brottsregister så kan vi göra listan lång.

Hans åsikt var inte kontroversiell för sin tid. Idag är den högst kontroversiell, varav namnändringen. Men du försöker ta in saker som inte har med ämnet att göra genom taktiken; “Nu ska du få smaka på din egen medicin.” Jag tycker det är onödigt och konfrontationellt. Vi snackade om Darwin nu, så försök inte byta ämne totalt. Fast jag har redan sagt allt om honom som jag vill säga. Men han hörde onekligen till ämnet vi pratade om. Vill du dra in Abraham i detta också?

Absolutisten - 11 Augusti 2007 11:04 -

Ditt uttalande om Gud som sträng är sant. Han dödade inte personligen många genom naturligt urval, eftersom att det krävs människor för en sådan handling, men det finns mycket krig i Bibeln, och visst gav han över seger till sina utvalda folk, vilket krävde att de skulle döda.

Er “gud” väljer ut och favoriserar folk, är inte det rasism? Dessutom är det inte bara krig som tar livet av en hel massa människor i bibeln. Skall man drista sig att tro på bibeln så är väl syndafloden ett av er “guds” större massmord på oskyldiga människor (och då räknar jag bort de “syndiga” och “onda” vuxna människorna).

För det första så använder Bibeln aldrig ordet ras, så det får inte dras in i Guds syn på människor. Därför kunde inte dessa krig varit rasistiska. Det handlade om goda folk som stred mot onda folk. Tror du inte att alla de som dödades var onda så har du ju ioförsig rätt. Men ledarna för de onda avgjorde om de skulle dra ut i krig eller inte, oavsett om barnen och kvinnorna var säkra. Så jag tycker det är lite för enkelt att lägga all skuld på Gud. Det fanns ledare som egentligen inte brydde sig om något annat än makt. Då är det väl inte så konstigt om det fanns oskyldiga som strök med.

Syndafloden är ett för stort etiskt ämne som inte passar denna tråd. Det får du ta i en annan om du vill.

Postade: 12 Augusti 2007 04:07 - —   [ Ignorera ]   [ # 17 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  227
Gick med  2007-08-01

Visst. Charles Darwin var “ett barn av sin tid”. Storbritannien var ju den dominerande nationen på den tiden och det var väl ganska utbrett att man såg ner på de som man betraktade som kulturellt och intellektuellt lägre stående (i huvudsak färgade). Detta gäller en utbredd del av befolkningen, kreationister och kristna inräknat. Charles Darwin var inte värre än andra. Tvärtom finns det anledning att tro att han hade en mer human människosyn än många andra. Han var bland annat motståndare till slaveri.

Absolutisten - 12 Augusti 2007 12:54 -

Ja, det gjorde han. Jag tror visserligen det var en ploj för att behålla favören hos folket, men läser man hans andra bok “The descent of man” så var han inte blyg med att påpeka att han hade problem med svarta.

Vilka belägg har du för att det var en “ploj”?. Jag skulle tvärtom hävda att med källorna “The Correspondence of Charles Darwin”, “Voyage of the Beagle”, “Autobiography of Charles Darwin 1809-1882” framträder en bild av en människa som förmodligen var mer liberal än det stora flertalet av hans gelikar.

Han måste vetat definitionen på ordet ras för att ha med det i sin titel. Och han visste säkerligen att den kunde uppfattas som rasistisk. Varför tror du i hela världen att han skulle ha en sådan titel om han inte var racist och den kunde uppfattas som racistisk?
Han var racist. Utan tvekan. Vill du hävda annat får du gå utanför vetenskapens ram. Han såg, och hela mänskligheten såg, att svarta var slavar. Det faktum att han valde en sådan titel för sin bok under sådana turbulenta tider visar på att: antingen var detta geni en riktig slarver-pelle när han valde titel för sin bok (vilket är väldigt viktigt för försäljning), eller, han försökte säga något med sin titel. Visserligen så kanske han trodde att boken skulle sälja bättre om den hade en rasistisk underton i titeln, men jag tvivlar på det..

Du gör ett klassiskt fel som applicerar nutidens språkbruk, normer och moralsyn på en annan tid. Hur man använder ordet “race” i engelskan skiljer sig dessutom från bruket av ordet “ras” i svenskan. Du implicerar negativa moraliska uppfattningar i användadet av det engelska ordet som, per automatik inte behöver hållas för sant. Inte applicerar du väl blint moderna normer och moralsyn när du läser din bibel hoppas jag? Den bibliska tiden (brons- och järnålder) hade ju sina specifika förhållanden som knappast kan appliceras på vår moderna värld. Lika lite kan du applicera modern moralsyn på Darwins “värld” och därmed avfärda hans vetenskapliga teori som “rasistisk”. Huruvida Darwin var rasist eller inte är ointressant i sakfrågan om evolutionsteorin.  För övrigt kommer du med ganska så magstarka påståenden om Darwin, men visst, dom får stå för dig.

Att ha synpunkter på Darwin som person är för övrigt irrelevant i sakfrågan om själva “evolutionsteorin”. Evolutionsteorin bygger på vetenskapligt framlagda bevis och inte på människors subjektiva uppfattningar.

Jag tar det som att du inte har så starka åsikter om slaveri eller någon form av ras-diskriminering, eftersom att de inte tillhör “vetenskapen”.

Det där tar jag som en ren förolämpning. Vilka belägg har du för ett sådant, grundlöst påstående?

Det har dock jag, och jag tycker det är tragiskt att Darwin (ett sant geni för sin tid) var rasist. Visserligen tror du att moral inte har något att göra med vetenskap heller, så visst, var en känslokall person om du vill vara det och försvara det i vetenskapens namn.

Nu förolämpar du mig ännu en gång. Vad har du för belägg att kalla mig för “känslokall”? Återigen kommer du med väldigt magstarka påståenden om personen Charles Darwin som får stå för dig.

Skall vi börja dra fram kristna historiska personer (som tror på kreationism) som har kontroversiella åsikter eller har digra brottsregister så kan vi göra listan lång.

Hans åsikt var inte kontroversiell för sin tid. Idag är den högst kontroversiell, varav namnändringen.

I det avseendet uppfattar jag det som precis tvärtom. Hans evolutionsteori var mycket mer kontroversiell när han lanserade sin “The Origin of Species” än den är idag. Idag är den ju erkänd, allmänt vedertagen och etablerad. Långt ifrån kontroversiell (om man inte är en religiös pseudovetenskplig anhängare förstås, då kan jag tro att den ses som mycket kontroversiell men det är ju å andra sidan helt ointressant).

Men du försöker ta in saker som inte har med ämnet att göra genom taktiken; “Nu ska du få smaka på din egen medicin.” Jag tycker det är onödigt och konfrontationellt. Vi snackade om Darwin nu, så försök inte byta ämne totalt. Fast jag har redan sagt allt om honom som jag vill säga. Men han hörde onekligen till ämnet vi pratade om. Vill du dra in Abraham i detta också?

Nej, jag vill inte dra in Abraham i detta också. Jag försöker inte få dig att “smaka din egen medicin”. Jag tycker dock att vi bör hålla isär Charles Darwins vetenskapliga bidrag och hans personliga åsikter. De har egentligen ingenting med själva sakfrågan om evolutionsteorin att göra (än mindre med min ursprungliga fråga om “den gyllene regeln i tråden att göra). Visst, jag avstår gärna från att blanda in betydelsefulla kristna historiska personers kontroversiella sidor i denna debatt. Jag skulle bara önska att du släppte Charles Darwins person också. Den har ingenting med evolutionsteorin att göra (vilket var det du började prata om i inlägg 5).

Signatur 

~Sigurd

“Believe those who seek the truth. Doubt those who claim they’ve found it”

Sigurd rekommenderar denna film om hur evolutionen VERKLIGEN fungerar:
http://www.youtube.com/watch?v=SeTssvexa9s

Postade: 12 Augusti 2007 07:17 - —   [ Ignorera ]   [ # 18 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2007-06-08

Vilka belägg har du för att det var en “ploj”?. Jag skulle tvärtom hävda att med källorna “The Correspondence of Charles Darwin”, “Voyage of the Beagle”, “Autobiography of Charles Darwin 1809-1882” framträder en bild av en människa som förmodligen var mer liberal än det stora flertalet av hans gelikar.

Delvis för att jag tror han ville att hans teori skulle tas mer på allvar. Om hans beteende skulle följt det som hans bok förespråkade så skulle nog många avfärdat den som en politiskt färgad bok, eftersom att handlingar talar mer än ord. Jag tror att han var en “ögon-tjänare”. Visst, ett kontroversiellt påstående, men oj vad det klingar rätt i mina öron. Jag ska dock läsa mer om det här. Både för och emot.

Han var racist. Utan tvekan. Vill du hävda annat får du gå utanför vetenskapens ram. Han såg, och hela mänskligheten såg, att svarta var slavar. Det faktum att han valde en sådan titel för sin bok under sådana turbulenta tider visar på att: antingen var detta geni en riktig slarver-pelle när han valde titel för sin bok (vilket är väldigt viktigt för försäljning), eller, han försökte säga något med sin titel. Visserligen så kanske han trodde att boken skulle sälja bättre om den hade en rasistisk underton i titeln, men jag tvivlar på det..

Du gör ett klassiskt fel som applicerar nutidens språkbruk, normer och moralsyn på en annan tid. Hur man använder ordet “race” i engelskan skiljer sig dessutom från bruket av ordet “ras” i svenskan. Du implicerar negativa moraliska uppfattningar i användadet av det engelska ordet som, per automatik inte behöver hållas för sant. Inte applicerar du väl blint moderna normer och moralsyn när du läser din bibel hoppas jag? Den bibliska tiden (brons- och järnålder) hade ju sina specifika förhållanden som knappast kan appliceras på vår moderna värld. Lika lite kan du applicera modern moralsyn på Darwins “värld” och därmed avfärda hans vetenskapliga teori som “rasistisk”. Huruvida Darwin var rasist eller inte är ointressant i sakfrågan om evolutionsteorin.  För övrigt kommer du med ganska så magstarka påståenden om Darwin, men visst, dom får stå för dig.

Ordet ras hade samma betydelse då som nu.

Jag tar det som att du inte har så starka åsikter om slaveri eller någon form av ras-diskriminering, eftersom att de inte tillhör “vetenskapen”.

Det där tar jag som en ren förolämpning. Vilka belägg har du för ett sådant, grundlöst påstående?

Jamen du tycker ju tydligen att det inte spelar någon roll om Darwin var rasist eller inte. Jag ser inte hur du kan överse en sådan fråga när det gäller en av vår tids viktigaste vetenskapsmän, som formade vårat moderna samhälle. Om nu rasism färgade av sig i hans böcker så måste ju det tas i beräkning tycker jag. Om man inte håller med mig där visar det bara på hur man vill gå den “lätta vägen”. Jag har slutat ta lätta svar för att göra det bekvämt. Jag gräver hellre och blir skitig än att ta hans teori som en bok helt oberoende av normerna i samhället.

Det har dock jag, och jag tycker det är tragiskt att Darwin (ett sant geni för sin tid) var rasist. Visserligen tror du att moral inte har något att göra med vetenskap heller, så visst, var en känslokall person om du vill vara det och försvara det i vetenskapens namn.

Nu förolämpar du mig ännu en gång. Vad har du för belägg att kalla mig för “känslokall”? Återigen kommer du med väldigt magstarka påståenden om personen Charles Darwin som får stå för dig.

Jag sa att du har all rätt att vara känslokall om du vill vara det, utifrån dina slutsatser. För att du själv sa att moral inte hör hemma i vetenskap, och således inte i Darwins teori. Sa inte att du är känslokall.
Magstarka påståenden är vad jag lever för, eftersom att Bibeln är väldigt magstark i många avseenden. Bara så du vet för framtiden. tongue wink

Hans åsikt var inte kontroversiell för sin tid. Idag är den högst kontroversiell, varav namnändringen.

I det avseendet uppfattar jag det som precis tvärtom. Hans evolutionsteori var mycket mer kontroversiell när han lanserade sin “The Origin of Species” än den är idag. Idag är den ju erkänd, allmänt vedertagen och etablerad. Långt i från okontroversiell (om man inte är en religiös pseudovetenskplig anhängare förstås, då kan jag tro att den ses som mycket kontroversiell men det är ju å andra sidan helt ointressant).

Fast det var rasfrågan vi diskuterade, inte hans vetenskapliga teori. I frågan om att det är ointressant eller inte håller vi inte med varandra. Skönt.

Postade: 12 Augusti 2007 07:47 - —   [ Ignorera ]   [ # 19 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2007-08-01
Absolutisten - 12 Augusti 2007 05:17 -

Jamen du tycker ju tydligen att det inte spelar någon roll om Darwin var rasist eller inte. Jag ser inte hur du kan överse en sådan fråga när det gäller en av vår tids viktigaste vetenskapsmän, som formade vårat moderna samhälle.

Om jag skall vara ärlig intresserar mig inte personen Darwin speciellt mycket och jag är egentligen inte speciellt intresserad av att försvara hans person heller för den delen. För mig kan han få ha gjort, eller stått för precis vad som helst. Sakfrågan handlar om EVOLUTIONSTEORIN. Förvisso framarbetad av Darwin men som teori HELT oberoende från personen Darwin. Du bevisar ingenting som äventyrar trovärdigheten i evolutionsteorin genom att påstå det ena eller andra om Darwins personliga liv. Det är irrelevant (så till vida man inte håller på med vetenskapshistoria istället)

Om nu rasism färgade av sig i hans böcker så måste ju det tas i beräkning tycker jag. Om man inte håller med mig där visar det bara på hur man vill gå den “lätta vägen”. Jag har slutat ta lätta svar för att göra det bekvämt. Jag gräver hellre och blir skitig än att ta hans teori som en bok helt oberoende av normerna i samhället.

Visst, gör du det om du tycker att det känns meningsfullt. Vi har skilda uppfattningar i sak och jag uppfattar att vi dessutom pratar om “äpplen och päron” vilket känns meningslöst. För mig framstår den lätta (och meningslösa) vägen vara att angripa Darwin som person. Den svåra (och meningsfulla) vägen borde vara att angripa och falsifiera evolutionsteorin istället. Satsa på det sistnämnda så kanske vi får en meningsfull debatt.

I frågan om att det är ointressant eller inte håller vi inte med varandra. Skönt.

Du säger en del förunderliga saker i de debatter vi har haft. Jag försöker dock ha tålamod. Om du kallar dig sant kristen har jag mycket svårt att förstå hur du kan se det som “skönt” att någon annan människa inte håller med dig och tror på irrläror. Vill inte du att alla människor skall tro på din guds budskap och förneka falska läror? Hur kan du då finna tillfredställelse att en annan människa inte tror på din gud och tror på de falska lärorna? Borde du inte känna medlidande för mig om du vore sant kristen? Jag vet en hel del om din gud och din religion och du gör mig sannerligen förbryllad med dina uttalanden.

Signatur 

~Sigurd

Postade: 12 Augusti 2007 11:01 - —   [ Ignorera ]   [ # 20 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2007-06-08

Vad jag menade med att det var skönt är skönt att jag inte tycker det är meningslöst att veta vem personen Darwin är. Jag tycker med andra ord jag har haft tur att bli uppfostrad i att ifrågasätta de nationella ikoner som har auktoritet. Missförstå mig inte nu och tro att jag säger du var dåligt uppfostrad. Jag bara menar att jag inte tycker det är den bästa attityden att tycka personers liv och integritet inte har något med vad de lär att göra. Om du inte tycker att Darwins moral spelar någon roll tycker jag att du har all rätt till det. Det är likaväl att du skulle veta något om mig för att du ska ta min åsikt om attityd som viktig. Det enda jag kan säga är att om jag hade varit uppfostrad att inte ifrågasätta saker som integritet och värderingar så hade jag förmodligen tagit prästers ord för saker när i själva verket många präster verkar halta den svåra linjen mellan sanning och kunskap. Och vilken skör linje det är.

Betyder inte Darwins värderingar något för dig så kan det inte ändra dina uppfattningar om evolution nej, men jag tror att du kommer undra vad som hände när du väl har lärt dig allt det vetenskapliga och endast frågan om moral återstår.

Postade: 12 Augusti 2007 11:11 - —   [ Ignorera ]   [ # 21 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2007-06-08
Sigurd Helge - 12 Augusti 2007 05:47 -

Jamen du tycker ju tydligen att det inte spelar någon roll om Darwin var rasist eller inte. Jag ser inte hur du kan överse en sådan fråga när det gäller en av vår tids viktigaste vetenskapsmän, som formade vårat moderna samhälle.

Om jag skall vara ärlig intresserar mig inte personen Darwin speciellt mycket och jag är egentligen inte speciellt intresserad av att försvara hans person heller för den delen. För mig kan han få ha gjort, eller stått för precis vad som helst. Sakfrågan handlar om EVOLUTIONSTEORIN. Förvisso framarbetad av Darwin men som teori HELT oberoende från personen Darwin. Du bevisar ingenting som äventyrar trovärdigheten i evolutionsteorin genom att påstå det ena eller andra om Darwins personliga liv. Det är irrelevant (så till vida man inte håller på med vetenskapshistoria istället)

Du har rätt! Hans åsikt äventyrar inte vetenskapsteorin. Det är inte vad jag försöker göra. Jag har dock en väldigt stark förankring i moral, speciellt i frågan om etniska grupper.

Jag försöker inte äventyra evolutionsteorin. Jag kan säga att för alla gånger jag försökt så har jag känt mig som en sämre kristen. Att försöka ändra din åsikt är inte mitt mål. Mitt hopp är att du ska uppmuntra dig själv att ifrågasätta inte bara evolution, men personerna som lär om den.

Postade: 13 Augusti 2007 10:10 - —   [ Ignorera ]   [ # 22 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  83
Gick med  2007-06-13

När det gäller att bedöma brutalitet är det ju väldigt viktigt att skilja på vad som sker inom arten, inom gruppen eller gentemot andra arter. Rovdjurs jakt på andra arter kan upplevas brutal men ändå kan rovdjuren vara kärleksfull mot sina ungar, andra individer i flocken etc eftersom detta har gett evolutionära fördelar. På samma sätt finns det arter som lever i symbios med andra arter (t.ex. putsarfiskar) och gynnas av samarbetet. Evolutionsteorin implicerar alltså inte att brutalitet skulle automatiskt ge överlevnadsfördelar.

Signatur 

Jag kallar mig Strolog ty då kan jag avfärda alla som inte håller med mig som astrologer

Postade: 13 Augusti 2007 08:53 - —   [ Ignorera ]   [ # 23 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  30
Gick med  2007-04-01
Sigurd Helge - 06 Augusti 2007 06:28 -

I Lukas evangelium 6:31 säger Jesus: ”Så som ni vill att människor skall göra mot er, så skall ni göra mot dem.”

Kan denna formulering vara problematisk ur ett moraletiskt perspektiv?

~Sigurd

Hej Sigurd.

Tänkte bara kommentera den ursprungliga frågan (för omväxlings skull). Ja, skulle jag svara på den. Denna formulering kan bli moraliskt problematisk om den inte sätts in i sitt sammanhang - t ex de omgivande verserna i Lukas 6 (eller evangeliet i sin helhet).

Den gyllene regelns närmast omgivande verser lyder så här (Luk 6:27b-36, 1981 övers.):

Älska era fiender, gör gott mot dem som hatar er. Välsigna dem som förbannar er och be för dem som skymfar er. Slår någon dig på högra kinden, så vänd också fram den andra. Tar någon ifrån dig manteln, så hindra honom inte ifrån att ta skjortan också. Ge åt alla som ber dig, och tar någon det som är ditt, så kräv det inte tillbaka. Så som ni vill att människor skall göra mot er, så skall ni göra mot dem. Skall ni ha tack för att ni älskar dem som älskar er? Också yndare älskar dem som visar dem kärlek. Skall ni ha tack för att för att ni gör gott mot dem som gör gott mot er? Också syndare handlar så. Och skall ni ha tack för att ni lånar åt dem som ni tror kan betala tillbaka? Också syndare lånar åt syndare för att få samma belopp tillbaka. Nej, älska era fiender, gör gott och ge lån utan att hoppas få igen. Då skall er lön bli stor, och ni skall bli den Högstes söner, ty han är själv god mot de otacksamma och onda. Var barmhärtiga, så som er fader är barmhärtig.

Verserna är en enda uppmaning till att sträva efter att älska kompromisslöst, att ta ett viljebeslut att älska andra även när man inte vill.

Om vi i det här sammanhanget, definierar “vill” som en intuitiv känsla eller drift (t ex om jag skulle vilja bli slagen för att jag njuter av det) tror jag att detta är ett tankefel. Viljan i det här fallet är ett beslut i linje med Guds vilja: att göra det som är gott och ge andra människor det de verkligen behöver.

Som nämndes tidigare är alltså den gyllene regeln farlig om man använder den egoistiskt. Den egoistiska moralen är dock sammanhanget och bibeln främmande för. Men om man, med sitt gudagivna sunda förnuft påkopplat, läser den gyllene regeln i sitt sammanhang, kan det bara bli bra.
//gabriella

Postade: 14 Augusti 2007 08:25 - —   [ Ignorera ]   [ # 24 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2007-08-01

Gabriella,

Tack för ett intressant och utvecklande svar.

Signatur 

~Sigurd

2 av 2
2

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70