Sök       Avancerad sökning

3 av 3
3
Vad betyder versen?
Postade: 24 Maj 2008 06:27 - —   [ Ignorera ]   [ # 31 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  76
Gick med  2007-06-07
Ragnar - 24 Maj 2008 03:34 -

Förvisso är det så, men att det brinnande helvetet skulle vara avsett också för “fjolliga och feminina män” är likväl en extremistisk och högst udda slutsats utifrån Paulus ord malakos.

Hur skulle det kunna vara det? Om du själv inte är främmande för Martins läsning av Malakos, i dess lexikala beydelse,  och tillstår att det att inte ärva guds rika är detsamma som att brinna i helvetet, så följer ju därav att karlar med för lite hår på bröstet är ämnade att hålla lågorna brinnande i Jahves värmepanna brinnande. Paulus är ju i andra sammanhang benägen att kalla långhåriga karlar de uslasete av människor och Jesus talar nedsättande om herrmode så jag finner inte tanken det minsta främmande.

Postade: 24 Maj 2008 06:34 - —   [ Ignorera ]   [ # 32 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  855
Gick med  2008-04-14
Allotetraploid - 24 Maj 2008 04:27 -
Ragnar - 24 Maj 2008 03:34 -

Förvisso är det så, men att det brinnande helvetet skulle vara avsett också för “fjolliga och feminina män” är likväl en extremistisk och högst udda slutsats utifrån Paulus ord malakos.

Hur skulle det kunna vara det? Om du själv inte är främmande för Martins läsning av Malakos, i dess lexikala beydelse,  och tillstår att det att inte ärva guds rika är detsamma som att brinna i helvetet, så föler ju därav att karlar med för lite hår på bröstet är ämnade att hålla lågorna brinnande i Jahves värmepanna brinnande. Paulus är ju i andra sammanhang benägen att kalla långhåriga karlar de uslasete av människor och Jesus talar nedsättande om herrmode så jag finner inte tanken det minsta främmande.

Du är som vanligt lika rolig att läsa.

Hur som helst, varför du är vilse också i detta har jag förklarat i mitt första inlägg, och jag har inte lust att åka karusell ett varv till.

Signatur 

“Denna världens visdom är dårskap inför Gud.”
1 Kor 3:19

Postade: 24 Maj 2008 07:27 - —   [ Ignorera ]   [ # 33 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  76
Gick med  2007-06-07
Ragnar - 24 Maj 2008 04:34 -

Du är som vanligt lika rolig att läsa.

Hur som helst, varför du är vilse också i detta har jag förklarat i mitt första inlägg, och jag har inte lust att åka karusell ett varv till.

Din ursprungliga text innehåller för övrigt en och annan lustighet som att ta “mjuk” på svenska till intäkt för att malakos på grekiska har samma bibetydelse, och grovt missrepresentera källmaterialet genom att säga att de synderna paulus listar huvudsakligen är sexuella. Sedan när blev “avgudadyrkan”, “stöld”, “dryckenskap”, “habegär” och “skvaller” seexuella handlingar?  Endast två av glosorna är obestridligt sexuella nämligen moichoi och arsenokoitai, malakoi är ju omtvistad. Men även om också malakos vore sexuell så vore lika fullt bara tre utav åtta glosor sexuella. 

Men med hänsyn till din åksjuk så kan vi stanna karusellen? MALAKE PSYCHE EXEIS!

Postade: 24 Maj 2008 08:49 - —   [ Ignorera ]   [ # 34 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  855
Gick med  2008-04-14
Allotetraploid - 24 Maj 2008 05:27 -

Din ursprungliga text innehåller för övrigt en och annan lustighet som att ta “mjuk” på svenska till intäkt för att malakos på grekiska har samma bibetydelse, och grovt missrepresentera källmaterialet genom att säga att de synderna paulus listar huvudsakligen är sexuella. Sedan när blev “avgudadyrkan”, “stöld”, “dryckenskap”, “habegär” och “skvaller” seexuella handlingar?  Endast två av glosorna är obestridligt sexuella nämligen moichoi och arsenokoitai, malakoi är ju omtvistad. Men även om också malakos vore sexuell så vore lika fullt bara tre utav åtta glosor sexuella. 

Men med hänsyn till din åksjuk så kan vi stanna karusellen? MALAKE PSYCHE EXEIS!

Jag skrev: “Och då ser vi att syndalistan i 1 Kor 6:9-10 inleds med mest sexuella synder.”

Hur kan du påstå att en sådan välbalanserad mening “grovt missrepresenterar källmaterialet”? Jag redovisar ju bara fakta att texten inleds med mest sexuella synder. Ingen kan ha invändningar mot det.

Och sen slarvar du igen. Det är inte “två” av glosorna som är obestridligt sexuella, utan tre - 1) otuktiga, 2) äktenskapsbrytare, 3) utövar homosexualitet. Och så har vi sedan malakos (som inte ens enligt Martin behöver utesluta homosex) som jag och de flesta moderna översättare anser i just detta sammanhang sannolikt har en homosex betydelse. Med andra ord 4 sexuella synder i början på denna syndakatalog.

Och det är inte ovanligt för Paulus att köra den här stilen. I Gal 5:19 börjar han med tre sexuella synder.

Och i Kol 3:5 inleder Paulus syndakatalogen med 3 eller möjligen hela 4 sexuella synder.

Och det är så man ska bedriva exegetik och i synnerhet bibelöversättning, dvs först och främst så långt som möjligt gå till direkta eller indirekta motsvarigheter i det bibliska materialet för att finna ledtrådar och hjälp.

Signatur 

“Denna världens visdom är dårskap inför Gud.”
1 Kor 3:19

3 av 3
3

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70