Absolutisten - 09 Augusti 2007 08:10 -
Jo, men enligt dig så borde inte barn få tro på det flygande spagetti-monstret, men dock bb som också är endast en gissning. Förstår du vad jag säger? .
Ja, jag förstår vad du säger men din tolkning av vad jag säger är uppåt väggarna så jag får väl försöka förtydliga mig lite. Min åsikt (för tydlighetens skull) är att vem som helst får tro på vad som helst, flygande spagettimonster, den kristna guden (och andra gudar) eller trädgårdstomtar för den delen. Min åsikt (återigen för att vara tydlig) är att våra läroämnen skall vara fria från att präglas av subjektiva religiösa trosåskådningar och dess dogmer. Utbildningen bör byggas på den fria och erkända vetenskapen. Vad som diskuteras och frågas i våra klassrum bör vara fritt. Punkt.
Vad vi lär ut till vårabaBarn, som har fullt med fantasi och humor borde få tro på vad de vill och forma sina egna åsikter i klassrummet (hur absurda de än är) eftersom att det förespråkar fri vilja och den enda lagen som verkligen betyder något för människor. .
Det har jag aldrig ifrågasatt. Grunden och målsättningen för utbildningen är en annan femma.
Sen är det ju självklart att när ett barn närmar sig tonåren och lär sig mer så inser han att spagetti-monstret inte är en verklighet. Men då har han iallafall friheten att utforska världen själv, istället för att ha formats och indoktrinerats bortom helande av fascistiska lärare. ..
Det är inte säkert. Det finns ganska många människor i världen idag som inte kan skilja mellan saga och verklighet på grund av ensidig utbildning (och uppfostran) utifrån en religiös åskådning. Skolan bör vara en garant, eller åtminstone ett sätt att bibringa våra barn en objektiv utbildning syftandes till att ge så goda förutsättningar som möjligt att ge människor möjlighet att fatta beslut på fri grund och med fri vilja.
Det är ju inte det jag stödjer! Läs för sista gången vad jag har skrivit. Det är ju till “förmån för den ena åskådningen”. Man måste dock ge exempel, och om du hade läst noggrannt (vilket jag har bett dig göra hela tiden!) så hade du läst att jag skrev Islam’s skapelse-berättelse OCKSÅ borde läras ut som sannolik.
Jag har läst noggrannt, sluta implicera att jag inte läser vad du skriver, det kan uppfattas som att du inte tar mig på allvar. Problemet är att i jämförelse med vetenskaperna är ingen religiös förklaringsmodell, varken islams, kristendomens, hinduismens, asatrons eller någon annan är ens i närheten när det handlar om sannolikhet. Inte “det flygande spagettimonstret” heller för den delen. Min åsikt är att skolan bör utbilda och diskutera tro och religion på religionsundervisningen och utbilda och diskutera naturvetenskap på naturvetenskapslektionerna.
Du har ingen anledning att angripa mig som vinklad till förmån för min tro.
Jag angriper inte dig. Jag debatterar och ifrågasätter dina åsikter. Det är stor skillnad mellan “angripa” och “ifrågasätta”. Om du har vettiga och konstruktiva argument bör du kunna hantera mitt ifrågasättande.
jag säger bara att ID borde läras ut i skolorna eftersom att den grundar sin teori med lika mycket vetenskapligt underbygg som bb. Bb har inte mer underbygg än ID. Det är bara något som du har fått för dig.
I det avseendet delar jag inte din uppfattning. Alls.
Vill du veta anledningen till varför bb står i skolornas textböcker överhuvudtaget? Det är för att det var den bästa “gissningen” som vetenskapsmän kunde komma på istället för att tro på ID som sina andra gemensamma vetenskapsmän. En “gissning” har sällan mycket underbyggande stöd. I bb’s fall har den ingen. Noll. Jag utmanar dig att visa “en enda” sak som säger annat. Men det finns inte, så det är inte så konstigt att du fegar från den utmaningen, vilket jag tycker att du har gjort under hela debatten.
Det är ingen gissning. Det är en teori som bygger på mängder av observationer, mättningar och experiment. Jag skulle kunna infoga en lång rad stöd men då riskerar detta inlägg att bli väldigt långt. Vill du det så gör jag det annars kan du studera denna länk http://talkorigins.org/faqs/astronomy/bigbang.html#evidence
Där har vi problemet i hela debatten. Du kan inte sluta göra anspråk på det av känslomässiga skäl, och jag tycker det gör denna debatt till okonstruktiv. Du vill hävda ditt uttalande som absolut sanning enbart av själviska skäl, eftersom att det är “du” som tycker det..
Var har du fått det där om min “känslomässighet” och “själviskhet” ifrån? Ifråga om min eventuella “själviskhet” så skulle jag kunna uppfatta ditt påstående som kränkande. Vänligen sluta ha åsikter om min person och håll dig till sakfrågorna istället. Du börjar bli väldigt, väldigt tröttsam. För sista, sista gången: Jag hävdar inga absoluta sanningar.
Du får uttrycka din åsikt. Men skriv att det är just din åsikt. Gör det i framtiden så att vi undviker missförståelse. Är det kanske inte så konstigt att jag blev lite arg över uttalandet då? För så som det såg ut verkade du vilja kräva att det måste vara så. Jag hoppas inte att du gör det, för då lämnar jag debatten bums.
Jag tycker att det låter som en “mild” utpressning. Om jag förstår ditt ovanstående inlägg: “Om jag (Sigurd) inte beter mig som du (Absolutisten) vill i denna debatt så hotar du att lämna debatten???”
Avseende vad som är min åsikt eller inte så har jag försökt vara så tydlig så möjligt med det hela vägen. Är det någon annan (förutom du) som läser detta och har en annan uppfattning skulle jag uppskatta att få veta det.
Nu kommer du säkert säga att jag också “kräver” att tro och vetenskap ska få förenas. .
Nej, det kommer jag inte att göra för du har, efter inledande åsiktsförvirring, efterhand blivit tydligare och tydligare var du står i den frågan.
Jag tolkar ditt uppskruvade tonläge som att du är frustrerad. Frustration hos en meddebbatör kan komma ur en mängd orsaker. En av de vanligaste är brist på argument och en gnagande insikt om att man kanske inte är så säker i sin uppfattning som man trodde att man var. Jag säger inte att du är sådan på nåt sätt men jag tycker att din attityd gör att det blir svårt att föra en sansad debatt. Snälla, kan du inte försöka skruva ner tonläget och verkligen försöka använda de konstruktiva argument jag verkligen tror att du har.
Redigerat 070810 kl 17:54 Tillägg till tredje stycket