Hej scio,
Tack för din goda ton i detta samtal. Hoppas det fortsätter.
Jag tänker mig varken sanning eller godhet som metafysiska i någon mening liknande exempelvis Platons idévärld eller så.
För det första så är jag nog själv aristoteliker än platonist, men detta är en bisak.
Frågan är om det du säger är objektivt sant? Kan du nå din omvärld med förnuftet eller inte? Har ditt tänkande någon objektiv verklighetsanknytning Om du inte tror det kanske vi bör avsluta den här diskussionen eftersom då frågan blir varför denna diskussion har någon verklighetsanknytning.
När du säger att du vet någonting utgår du från att något är just objektivt giltigt, nämligen att det är sant. Denna sanning går utanför dig själv eftersom den sanningen gäller för andra människor också. Notera nu att jag inte med sanningen menar specifikt ett religiöst sammanhang (ex. Pontius Pilatus Vad är sanning, Jesus Jag är vägen sanningen och livet) utan all sanning även det som du påstod i citatet ovan. Låt mig ta det igen:
Jag tänker mig varken sanning eller godhet som metafysiska i någon mening liknande exempelvis Platons idévärld eller så.
Min fråga är då: Är det sant att du inte tänker dig sanning eller godhet som metafysiska i någon mening?
Här har du fyra (som jag kan komma på) giltiga svarsalternativ.
1) Ja, det är sant
Om 1) så hävdar du att denna sanning gäller även för andra dvs du, scio tror inte på sanning eller godhet som metafysiska entiteter. Den sanningen transcenderar dig.
2) Nej, det är inte sant
Om 2) blir det onödigt att diskutera detta eftersom du inte tror det själv.
3) Jag vet inte
Om 3) så kommer följdfrågan
3a) Är det sant att du inte vet detta? Se sedan 1) eller 2)
4) Jag förstår inte vad du skriver.
Ett liknande svar ges då som i svarsalt. 3)
Jag skulle också se det som en grunderfarenhet att människan har det goda som formalobjekt. Ingen människa gör en handling (handling är en medveten akt till skillnad från händelser) Detta är också en grunderfarenhet hos människan. Om du inte tror det skulle jag be om ett motexempel där någon gör en handling för det ondas skull (för den människan)
mvh
Patrik