Empiriska förutsägelser i all ära - om det inte finns en standard som säger vad som är rätt och vad som är fel är värdet i detta tester relativt till observatören. Mao. empirin kan bara säga oss vad de troliga konsekvenserna av något är. Den kan inte säga oss vilka konsekvenser som är “goda” och vilka som är “dåliga”. Detta är alltså inte en utväg för naturalisten.
‘
Även kristna tror att alla moraliska imperativ och etiska propositioner kan reduceras till testbara empiriska påståenden “X är rätt för det står i bibeln och bibeln är korrekt”. “Det står i bibeln” är ett empiriskt påstående och det är “biblen är sann” också.
Du bör göra X <=> Du bör göra X om X -> Y och Y är en normativ proposition
En moralisk proposition som bygger få felaktiga empiriska fakta eller innehåller felaktiga logiska resonemang är då felaktigt. Man kan aldrig rättfärdiga en slutsats med felaktigt premiser.
Hitler hade fel därför att hans resonemang innehöll felaktiga empiriska premiser (judarna är inte människor) och felaktiga logiska resonemagn (icke-människor har inget värde). Båda är felaktiga, ergo Hitlers korthus faller.
När jag talar om moral, talar jag förstås om regler som är normativa för mänskligt beteende. På vilket sätt har detta förändrats fråm GT till NT?
Jag talar om korrektheten i etiska propositioner och moraliska imperativ. I GT är propositionen “döda de som inte tillhör din religion” moraliskt korrekt (Deuteronomy 13:6-10), men denna propositionen är inte moraliskt korrekt i NT.
I och med att moraliska propositioner har ändrats, är moral inte absolut om din teism är korrekt.
Nej, inom den kristna teismen är Gud evigt oföränderlig, och moralen är en reflektion av hans karaktär, så inom den kristna tron är moralen oföränderlig.
Felaktigt i och med att GT och NT anser att olika moraliska propositioner är rätt och fel.
På vilket sätt hamnar jag i relativism bara för att Bin Laden säger att han har rätt? Om jag skulle säga att båda har rätt skulle jag hamna i relativism. Nu menar jag att Bin Laden har fel.
Och Bin Ladin menar att du har fel. Ni båda kan peka på religiösa skrifter som ni båda argumenterar är korrekt och ni har lika stark övertygelse att ni har rätt och den andra ha fel, så du är fast i relativismen.
“Naturlig moral”? Som du fastställt med empiri? Jag är intresserad av att höra mer om detta.
Varför är det cirkulärt och inkorrekt att ha Bibeln som epistemisk standard? Har du något argument till stöd för detta?
För att acceptera bibeln som epistemisk standard måste man kunna rättfärdiga propositioner som “Gud existerar och har skrivit bibeln (indirekt)”. Men om vi måste tro på att gud existerar för att acceptera den epistemiska standard vid vilket man säger att gud existerar, så är det ett cirkulärt argument. På liknande sätt är alla teistiska standarder är cirkulära.
Naturlig moral behöver inte nödvändigtvis uppfattas som ett hot mot kristen teism, för att om moral är naturligt och man anser att den kristna guden skapat naturen så föreligger ingen motsägelse i att omfamna naturlig moral.
Jag menar att alla etiska propositioner (X är rätt, Y är fel) och moraliska imperativ (Du bör göra X) kan reduceras till testbara förutsägelser om den naturliga världen. Om en etisk proposition eller moraliskt imperativ innehåller felaktiga empiriska premiser eller logiska felslut, så är propositionen moraliskt unjustifiable. Om propositionen bygger på empirisk fakta som är korrekt och innehåller ingen logiska felslut, så är propositionen moraliskt korrekt.
Låt mig ställa upp detta som en if-sats:
Om etiska propositioner och moraliska imperativ kan reduceras till empiriska förutsägelser om den naturliga världen, så kan vi objektivt säga vad som är moraliskt korrekt och moraliskt inkorrekt. Håller du med om denna if-sats?
Om du gör det, håller du med om att det enda jag behöver visa för att demonstrera att naturlig moral existerar är att motivera varför man kan reducera alla etiska propositioner och moraliska imperativ till empiriska förutsägelser om den naturliga världen?
Hälsningar,
Moridin