Leif Svensson - 18 Juli 2007 06:28 -
Jag kan inte hålla med dig när du skriver:
Europa har haft en 2000årig antisemitisk tradition på kristen grund.
Min bestämda uppfattning är att Jesu lära på intet sätt kan förenas med antisemitism. För mig är Jesus den kristna trons grund. En sådan uppfattning innebär för mig att när någon handlar och säger något som inte går ihop med Jesu tal - som i det instruktiva fallet Hitler - avviker denna person också från kristen tro oavsett om vederbörande betraktar sig som kristen eller inte.
Hej Leif!
När jag säger att Europa har haft en 2000-årig antisemitisk tradition på kristen grund så menar jag följande. a) Att denna tradition officiellt uppburits av kyrkan b) Att den har sin rot i föreställningar som är knuta till trosinnehållet. Då de bokstavlig talat skrivits hyllmeter om saken skall jag inskränka mig till tre konkreta exempel, vilka lätt kan mångfaldigas på begäran.
Exempel 1. Kyrkliga dignitärer
Kyrkofadern Chrysostomos skrev åtta predikningar mot judarna (Adversus Judaeos), där judarnas karaktär angreps på basis av jesusord. (huggormars avföda,
Kyrkofadern Augustinus skriver i “Guds stad” att judarnas olycka är guds rättmätiga straffdom. Guds stad är för övrigt ett av mest inflytelserika kristna verken. Samma åsikt framförs av den förste kristne historiografen Eusebios.
Den helige Jerome kallade judarna för ormar vilka har Judas som föredöme.
Efraim av Syrien anklagade judarna för att stå i förbund med djävulen.
Kyrkans lärare Thomas av Aquino skrev “as the laws say, the Jews by reason of their fault are sentenced to perpetual servitude and thus the lords of the lands in which they dwell may take things from them as though they were their own — with, nonetheless, this restraint observed that the necessary subsidies of life in no way be taken from them.”
Luther författade två verk mot judarna där han uppmanade protestantiska furstar att bränna deras synagogor och fördriva dem från landet. Någon skrev tidigare att Luther uttryckt sig välvilligt gentemot judarna och det är riktigt i så måtto att han i början av sin karriär tänkte sig att judarna skulle kollektivt omvända sig när de fick höra hans rena evangeliska lära. När så inte skedde blev han rasande och ville se kristusmördarna fördriva.
Exempel 2 Bränning av Juden
I den ortodoxa kyrkofamiljen är det sedan länge en folklig tradition att varje påsk stoppa upp en docka av halm som representerar juden och sedan bränna denna. På sina håll brukar det föregås av att man skjuter skarpt på dockan, spottar på den och kastar skällsord över den. Den som har sett filmen Borat kommer säkert ihåg scenen där de jagar en judefigur genom stadens gator. Den scenen är en drift med en verklig tradition. En grekisk folklig påskpsalm lyder
“Today black sky, today black day
today the people grieve and mountains grieve
today the wicked Jews decided
the wicked dogs and the threefold cursed
to crucify Christ, the king of all”
I rättvisans namn skall då sägas att kyrkliga myndigheter försökt ingripa mot denna tradition, i synnerhet sedan den lett till lynchningar av judar. Fortfarande så kvarstår faktum; det folkliga hatet kommer av ett hämndbegär, en vilja att hämnas på dem som dödat messias. Mycket närmare trons kärna än så kommer man inte om du frågar mig.
Exempel 3 Världsliga dignitärer som ingriper mot judarna på grund av kristendomen
Konstantin den store (helgon i den ortodoxa kyrkan) stiftade särlagstiftningar mot judarna eftersom de var skyldiga till Jesu död.
Ferdinan II utvisade 1481 alla judar ur sitt rike (Spanien) såvitt de inte konverterade till kristendomen eftersom de var kättare.
1555 Inrättade påven Paulus IV det första judiska gettot i kyrkostaten med bullan Cum nimis absurdum. Motiveringen var att inget folk som gud förkastat kan ha samma privilegier som det han frälsat.
Nu kan man förvisso hävda att det under dessa tvåtusen år aldrig har funnits några kristna som är så riktiga kristna som man själv är, och därför finns det ingen kristen antisemitism. Jag vill dock mena att om man förkastar den 2000åriga historia som man själv är sprungen ur gör man bättre i att döpa om sin egen religion än den som historiskt givit upphov till det namn man tagit sig.
Om du vill ha bibelbelägg för antisemitism så kan jag bara ge dig dem som kristna i alla tider har använt för att underblåsa judehatet exempelvis Joh. 8:37ff, Apg. 7: 51-53, Gal 3:10. Vist låter dig sig sägas att dessa citat inte kan vara antijudiska då de är skriva av judar, men det ändrar inget i sak. Om kristna historiskt har tolkat dem så, och det finns fog för att tro de tolkat dem rätt, så är den enda rimliga förståelsen att det är den kristna religionen som är källan till detta eviga hat.
www.allotetraploid.se