Del 1
Som jag skrev tidigare är Ayala inte verksam inom det fält vi diskuterar. Han är molekylärgenetiker och sysslar allstå inte med geners inverkan på organismer utan hur kromosomer, introner, exoner och transkription fungerar. Han har inga akademiska publikationer (du ser dem på hans hemsida) som behandlar vår fråga. Men han kan säkert vara erkänd inom sitt fält. Jag såg att han finns refererad till i ett par av mina böcker, men då är det inom molekylärgenetik, inte populationsgenetik och etologi. Hur som med den saken, karlen kan ju ha en poäng ändå!
Så till sak. Om det, som Ayala säger, finns en fysiologisk bas för moralen så innebär det per definition att det finns en ärftlighetsfaktor, och om det finns en ärftlighetsfaktor så finns det selektion och därmed evolution. Människan består av proteiner, hjärnan är en del av människan, proteiner kodas av gener och gener ärvs via selektion. Så fort man tillstår att något har en fysiologisk bas tillstår man också att det är under genetiskt inflytande, direkt eller indirekt. Det Ayala tycks mena är att den evolutionära grunden för vår moral är intellektet, alltså, evolutionen har producerat en blank tavla på vilken moralkoder kan skrivas. Jag tar det igen; den moraliska förmågan är en evolutionär produkt men inte det moraliska innehållet.
Härvid kan han ha rätt eller fel beroende på hur specifik han är beträffande moralens innehåll. Om han menar en specifitetsnivå av typen ”det är orätt att skicka spam” så har han förståss rätt. Om han menar en generell nivå som ”det är orätt att tillfoga andra lidande” så har han fel. Diverse neuropsykiatriska åkommor som sätter ned vår toleranströskel för vad man utsätter en annan människa för är definitivt ärftliga, psykopati är ett sådant exempel. Ett annat mer generellt exempel är genetisk polymorfism i promotorregionen för monamin oxidas och dess interaktion med testosteron, vilket hos pojkar ökar den statistiska benägenheten för antisocialt beteende. Ayala lär säkerligen vara bekant med dessa data och jag tror därför snarare att han resonerar något i stil med att ”vår känsla för rätt och fel månhända är styrd av basal endokrinologi, resultatet av evolution, men våra etiska maximer och regler står över dessa våra primitiva känslor och böjelser.” Jag antar att han resonerar så därför det är enda sättet på vilket han kan undgå väl etablerade data.
Du resonerar på ett likande sätt, då du säger att du inte är ett djur och att lejon inte kan tänka i moralfilosofiska termer. Problemet tycks ligga, både för dig och Ayala, i en romantisk och esoterisk föreställning om vad moral är. Moral definieras enkelt som en uppförandekod som är flexibel. Bland apor är det sedan länge känt att om man får sin päls plockad av en annan apa förväntas men ge tjänsten tillbaka, om man inte gör detta så blir man straffad genom att inte få tjänsten utförd flera gånger. Att leva i grupp förutsätter att man kan interagera med andra individer i gruppen, om interaktion och kommunikation skall vara meningsfulla så måste de styras av vissa regler. Dessa regler är moral. Moral behöver inte vara medvetet reflekterad för att ändå vara för handen. Moralfilosofi, det tillstår jag gärna, är en unikt mänsklig uppfinning, men för den praktiska moralen har den visat sig tämligen betydelselös. Människor är inte medvetet moraliska maskiner som i alla lägen kalkylerar sitt handlande gentemot andra. Den mesta moral är automatisk och omedveten. Du står varje dag inför tusentals moraliska val. Brukar du reflektera över om du skall dräpa eller råna varenda människa du träffar? Tänker du aktivt över om du ska lägra varenda flicka/gosse du stöter på? Filosoferar du över om du ska ta varenda pinal du ser? Måste du överväga för vart ord du yttrar om du skall ljuga? Näppeligen! Du är i detta avseende lika avancerad/primitiv som vilket lejon du vill, även det av juda.
Det är i denna icke reflekterande mening man talar om moral inom sociobiologin. Djur (du är inräknad) utför en massa handlingar spontant, vilka har moralisk kvalité. Det vill säga de kunde ha handlat på flera sätt, men väljer tämligen konsekvent ett sådant. Lejon attackerar inte varandra spontant, först om det ena tränger in på den andres revir. Aggressionsnivån styrs av hjärnas elektrokemiska balans som är beroende av genetiska faktorer. Människor dräper inte varandra spontant men de gör det om de känner sig hotade, t.ex. vid inbrott! Aggressionsnivån styrs av hjärnas elektrokemiska balans som är beroende av genetiska faktorer. Visst finns det variabilitet, både bland lejon och människor, som är styrd av ärftliga faktorer, allt ifrån rena pacifister till psykopater, men majoriteten hamnar i mitten av detta kontinuum av möjliga beteenden, och de gör det av evolutionära skäl. Extremvarianter är nämligen inte evolutionärt stabila. Jag skall inte utveckla detta längre men om du är intresserad av vad jag talar om så läs gärna ”Dawkins The Selfish Gene” kap. 5, 10, 12 (2006års utgåva!)som behandlar frågan populärt eller Maynad Smiths ”Evolution And The Theory Of Games” som går igenom den populationsdynamiska modellen på ett fullödigt sätt. En riktigt kort introduktion finner du här och här.