Hej Jerker!
Om du kommer ihåg min fråga från början så undrade jag: Varför kan vi alla inte bara vara nihilister om ateism är sann?
Detta skrev jag för att jag ville visa, att det finns ingenting i en naturalistisk syn som kan säga att ett moraliskt system är bättre eller sämre än något annat. Under vårat samtal är det precis samma sak du erkänt, du skrev:
Innebörden är att moralen har en fysiologisk bas och att denna i kraft av att vara biologisk är en produkt av evolutionen. Det är något helt annat än att hävda att enskilda moraliska värderingar är genetiskt bestämda och att våra drifter är en objektiv måttstock på vad som är rätt och fel. Vad jag ville få sagt var att den moraliska fakulteten(=förmågan) inte försvinner för att människan upphör att hålla en specifik religiös föreställning.
Jag håller givetvis med dig om att moralisk människa kan man vara både sig utan eller med bekännelse. Det finns ateister med bättre moral än kristna, och det finns kristna med bättre moral än ateister.
Men för även samtalets skull vill jag fortsätta tala om biologi och moral. Anledningen till att jag vill göra detta är för att jag ofta i samtal med ateister möter denna förklaring till varför vi har moral: Det är biologiskt, sen förväntar man sig att samtalet tagit slut. Men man gör enligt mig två fel:
1. Det är inte alls vetenskapligt fastlagt att det är biologiskt i den meningen att vi har en moral gen eller någonting annat. Det kan vara så! Men man vet inte. Och det är oärligt att hävda något annat. Jag skulle inte heller ha problem om man hittade en moral gen för jag som kristen tror att Gud lagt ner moral i varje människa. Detta går tillbaka långt i den kristna traditionen och kallas för naturlig lag. Jag ska därför för det vetenskapliga samtalets skull bättre sammanfatta Ayala, som du inte kände till. Men det är faktiskt inte mitt problem att du inte känner till honom. Han är en mycket betydelsefull evolutionsforskare och internationellt erkänd.
2. För det andra gör man misstaget att tro, när man gett en biologisk beskrivning om varför människa har moral, så är problemet löst! Men det är verkligen att hoppa över ett mycket viktig steg. Att ha en teori eller hypotes om moralens utveckling säger ingenting om moralens giltighet.
Angående litteraturen är det ingen kristen uppbyggelsebok. Det är en tvärvetenskaplig bok, någonting vi borde hålla på med mer i Sverige. Varje kapitel är skriven av olika experter inom olika områden, filosofer, evolutionistbiologer, genetiker, hjärnforskare, teologer och vidare, där man sammanfattar det senaste inom främst hjärnforskningen för att sedan filosofiskt och teologiskt svara på frågan kring dualism, fri vilja och i moral i viss mån. Det är en bok jag läser på universitetet där jag studerar bland annat Vetenskap och Teologi. Jag kan rekommendera den, den är intressant även om jag givetvis har åsikter på en hel del. Kognitionsforskningen du hänvisar till kollar för övrigt väldigt mycket på hjärnforskningen, och i hjärnforskningen har man inte heller hittat någon grund för moral! Det man kan säga är att om X i hjärnan skadas kan moralen hos den människan ”slås” ut. Man kan även se vilka delar av hjärnan som aktiveras under olika beslut. Du vet säkert detta redan.
Du verkar förvånad över att Ayala skulle kritisera socialbiologerna. Varför skulle det vara förvånande? Jag blir ganska förvånad över det svenska klimatet i mycket av frågorna. Vetenskapsmän tycks vara heliga kor och om någon säger någonting måste de vara på det sättet, även om påståenden i sig själv kan vara strikt filosofiskt, och ibland riktigt dåliga filosofiska påståenden.
Ayala kritiserar inte enbart moral filosofin sociobiologer har. Då missade du poängen i citaten. Ayala kritiserar socialbiologins försök ända sen filosofen Herbert Spencer i att försöka finna grunden för moral i biologisk evolution (s 46). Ayala listar en rad problem med dessa försök och menar att de är fruktlösa, vilket jag visat i något citat tidigare. Själv argumenterar han för en annan hållning som innebär:
1. Kapaciteten för etik är nödvändiga attribut av den mänskliga naturen, och därför en produkt av biologisk evolution. Detta innebär att människan fått en intellektuell kapacitet genom naturlig selektion (enligt Ayala) där hon kan fatta rationella beslut.
2. De moraliska normerna är produkter av kulturell evolution, inte biologisk evolution, som sociobiologer vill hävda.
Detta argumenterar han sedan för genom hela kapitlet. Det han indirekt erkänner är en kulturell, relativistisk syn på moralen. Jag kommer inte att sammanfatta hans argument. Poängen kommer fram ändå: Det finns ingen vetenskapligt fastlagd grund för att biologisk evolution skulle förklara moralens grund. Att Ayala sedan inte kommer från etologin saknar ju fullständig relevans! Han är evolutions biologi och borde kunna svara på frågan som professor och internationell forskare om evolutions biologin kan svara på moralens grund – bättre än någon etolog! Etologi handlar om djurs beteende primärt och medfödda samt inlärda beteenden. Ex att en hund viftar på svansen när han är glad är medfött, att skaffa mat är inlärt beteende för människan och så vidare.
Jag antar dock, givet bokens tema, att författaren menar något i stil med att de instinkter vi utrustats med inte är lämpliga som korrektiv för vad som är rätt och fel. Jag antar också att han menat att enskilda etiska värderingar inte är genetiska, d.v.s. du ärver inte (i termer av gener) din fars uppfattning om U-landsbistånd.
Precis. Du har förstått honom rätt till stor del. Moralens grund är kulturell evolution och inte biologisk. Det har ett biologisk ursprung, i människans intellekt. Men enligt Ayala har biologisk evolution inte gett någon grund för moralen. Det är detta jag kanske varit otydlig med.
Om du har möjlighet så scanna gärna artikeln till mig så kan jag läsa igenom hans synpunkter och kommentera dem mer utförligt.
Jag har tyvärr ingen scanner, utan har köpt boken. Hela boken är intressant. Kapitlet efter handlar om genetikerns syn där denna berättar om identiska genetiska tvillingar och hur man genom att ha undersökt dessa människor upptäckt att det inte bara är gener som kan ge upphov till hur vi handlar, gener kan även ändras efter hur vi väljer att handla. Ganska bra stoff för att vara en kristen uppbyggelsebok …
Jag tror inte du riktigt läst, eller förstått vad jag skrev. Vad jag skrev var
att människan liksom andra djur av evolutionen blivit utrustade med en moralisk fakultet, med vars hjälp hon orienterar sig i sin omgivning.
Jag har förstått mer vad du menar efteråt. Det jag reagerade emot var att om du hänvisar till en evolutionsbiologisk moralisk fakultet så säger du exakt det Ayala menar vara trams, att det skulle finnas en moralisk grund triggad av evolutions biologi. Och det var även så jag tolkade dig, vilket är ganska lätt. Du skriver att evolutionen har utrustat människan med en moralisk fakultet, men det finns ingenting vetenskapligt som visar detta. Du har dock förklarat din hållning tydligare nu.
Men du skriver ju en sak som är väldigt förvånande! Att människan liksom andra djur blivit utrustad med moralisk fakultet? Andra “djur” (jag ser inte msk som djur) har inte moral! De har drifter och instinkter. Ett lejon sitter inte och tänker på stäppen ”Om jag dödar den lilla gnun, vad får detta för konsekvenser. Kan lejon polisen ta mig? Gör jag en felaktig handling? Är det rätt?”
Det är moral frågor. Och vare sig en mygga eller ett lejon tänker detta innan den går på sina instinkter och drifter.
Och vidare funderar jag på det sista du skriver med vars hjälp hon orienterar sig i sin omgivning. Vad menar du med detta?
Det var detta som jag menade vara ett vetenskapligt faktum som har en välkänd biologisk grund. Innebörden är att moralen har en fysiologisk bas och att denna i kraft av att vara biologisk är en produkt av evolutionen.
Jag tycker fortfarande det ser ut som om du försöker förespråka en evolutions biologisk grund för moralen. Det som Ayala, som själv är evolutions biolog, markant tar avstånd ifrån.
DEL 1