Nu klarar ju jag bara av att snacka på de lägre nivåerna, men jag kan försöka snacka lite här.
Premiss 1: Allt som börjar att existera har en orsak
Tycker allt faller här. En tanke vet vi kan leda till en orsak. Men när har en tanke vi vet, om inte varit påverkad av något materielt? Att Gud är utan orsak strider väl mot premiss 1. Vi kan ju inte komma på lagar som det andliga ska följa. Vi kan ju inte bestämma att något andligt kan vara orsakslöst. Inget är omöjligt i det andliga, därför kan vi inte göra antagandet att Gud är orsakslöst lika mycket som vi kan göra antagandet att han har en orsak att han kom till. Därför har det inget förklaringsvärde att något från något där vad som helst är möjligt kan vara orsak till verkligheten.
Premiss 2: Universum har börjat att existera
Är faktiskt bara religiösa som gör det antagande att det förut inte fanns en materiell värld. För de flesta så verkar det ganska svårt tro att universum alltid har funnits på ett eller annat sätt, men jag tycker också att det väldigt svårt att förstå hur det kan ske en händelse när varken tid eller rum existerat. Det fanns inget klockslag Gud kunna skapa universum och inte heller ett ställe han kunna placera det.
Slutsats: Universum har en orsak.
Klarar jag inte med det jag sagt att falla premisserna på något sätt så går det ändå att fälla slutsatsen ändå. Kopierar det Moridin sagt tidigare
här eftersom han är klart mycket kunnigare än mig och förklarade sitt på ett rätt förstårligt sätt.
Faktiskt något jag inte ens visste om innan han sa det (stort tack från mig). Det han skriver är bla:
“Varför finns det någonting, snarare än ingenting” verkar vara det sista argumentet som en gudstroende använder. Men då kommer genast frågan “Varför finns gud, snarare än inget?”. Men för din skull ska jag vetenskapligt förklara varför det finns någonting, snarare än inget. Jag antar att det som var inom parantesen menar att jag ska förklara saker bottom-up?
Svaret är, överraskande nog, att någonting är mer enklare än ingenting, som är extremt kvantmekaniskt ostabilt och att det faktiskt skulle kräva en allsmäktig gud för att skapa ett tillstånd av permanent, totalt “ingenting”. Du kan faktiskt aldrig uppnå “ingenting” i och med att kvantfluktuationer konstant sker där enligt heisenberg’s osäkerhetsprincip (delta E*delta t mindre eller lika med h genom 4*pi). Detta har bekräftats experimentellt i och med att man kan mäta tryckfluktuationer i vad man vet är en totalt sluten behållare där man sugit ur all materia.
Universums totala energimängd är, överaskande nog exakt noll. Så ur ingen energi, kommer ingen energi.
Massa-energi-ekvivalensen förklarar massa. Detta producerades under universums inflation, som är ett resultat av mörk materia / mörk energi. Jag antar att du accepterar Big Bang och kosmisk utveckling från den punkten (måste du nästan göra om du kör med kalamargument)? Om inte så stöds det av uniform kosmisk bakgrundstrålning, H/HE ratio och rödförskjutning. Förklarar gärna mer om universums utveckling om du vill.
Den första lilla energin som krävdes för att trigga inflationen kom från en indeterministisk kvantfluktuation. Kvantfluktuationer (som andra kvantmekaniska fenomen som radioaktivt sönderfall och elektrondeexcitationer) har ingen orsak. Det är inte så att de kan ha en orsak bara att vi inte hittat den än, utan det är så att vi har hittat att den omöjligt kan ha en orsak (inga hidden variables alltså; Bells teorem / olikhet). Så allt som händer har inte en orsak, och det är ex. här som kalam-argumentet kollapsar.
Så en väldigt förenklar förklaring är att “Ingenting, sedan +något och -något, triggad av en indeterministisk (bevisbart fundamentalt orsakslös) kvantfluktuation; +något + -något = inget.
Nobelpristagaren Frank Wilzeck förklarar det kanske bättre: “The answer to the ancient question ‘Why is there something rather than nothing?’ would then be that ‘nothing’ is unstable.”
I fall du undrar varifrån fysikens lagar kommer ifrån, så kan majoriteten härledas från grundläggande symmetrier i ett tomrummet. Resterade är spontana symmetribrott. Gör gärna en lång uttläggning om detta om du vill; annars beskrivs det ganska väl i Victor Stengers book “The Comprehensible Cosmos: Where Do The Laws of Physics Come From?.