Hej Niklas,
Jag har kort gott igenom de tidigare inlägg du skrivit tidigare så du får rätta mig om jag har fel eller förstår dig felaktigt.
Med metodologisk naturalism menar jag att du skulle mena att det enda man kan använda sig av är naturvetenskapens hjälpmedel när man talar om verkligheten. Det kan finnas annat också men det kan vi ej uttala oss om (egentligen tror jag detta skulle kallas för metodologisk scientism)
Med ontologisk naturalism (ontologisk scientism) betyder det att det enda som finns är det som naturvetenskapen visar.
Om din vilja bara är en abstraktion av nödvändiga fysikaliska (och slumpmässiga) processer hamnar du i en position där alla sanningsanspråk faller (eftersom frågan blir varför nödvändiga och/ eller slumpmässiga processer strävar efter sanning)
Detta är dock way off-topic och har behandlats under en annan tråd…
Här kommer nu min kritik av din kritik av Kalam (så som jag argumenterar för den)...
Din kritik av den första premissen (allt som börjar att existera har en orsak) är aningen svag anser jag. Du har inte gett några oberoende exempel för att man ska förkasta den första premissen. Din kritik verkar vara att man inte kan lita på sin intuition att inget börjar att existera ur ingenting. Jag anser dock att denna metafysiska princip är rimlig, åtminstone mer rimlig än dess motsats. Inte ens skeptikern Hume trodde på att någonting kan uppstå utan orsak. Han skriver i ett brev till John Stewart
But allow me to tell you that I never asserted so absurd a Proposition as that anything might arise without a cause
David Hume to John Stewart, February 1754, in The Letters of David Hume, 2 vols., ed. J. T. Grieg (Oxford: Clarendon Press, 1932), 1, 187 (från artikel besökt 24 juli 2007)
Om du inte håller med om denna princip undrar jag om du har några oberoende argument för att principen inte gäller? Den argumentation du verkar föra är att vi inte vet något om universum har börjat att existera eller inte. Det kan ha varit ett multiversum eller så kan det ha funnits evigt osv.
Om du menar detta så är det kritik mot den andra premissen och inte den första. Att säga att första premissen inte gäller för att vi inte vet hur, eller om, universum uppstod är inget starkt argument för att förkasta den första premissen. Ett starkt argument som skulle fälla den första premissen vore om du kunna finna några oberoende exempel instantierade där något börjar existera ur ingenting.
Det var därför jag tog med satslogiken (vilket jag medger var väldigt otydligt) för att försöka visa på att din kritik är egentligen ett försök att kritisera den andra premissen.
Men din kritik av den andra premissen anser jag heller inte vara speciellt stark (kanske inte så förvånande). Du skriver att det kan vara på något annat sätt. Har du några förslag och argument för några sådana alternativa kosmologiska modeller? Du skriver att det inte finns en gällande kosmologisk modell. Där skulle jag dock säga att du har fel. Det finns faktiskt en “gällande kosmologisk modell” och det är att universum hade sin början i Big Bang. Som Stephen Hawking och Roger Penrose skriver:
almost everyone now believes that the universe, and time itself, had a beginning at the big bang’
Hawking, S.W. and Penrose, R. (1996) The Nature of Space and Time, The Isaac Newton Institute Series of Lectures, Princeton: Princeton University Press. (från artikel besökt den 24 juli 2007)
Därför finns det också två alternativ, antingen att jag har rätt, att universum har börjat att existera eller att den inte har det (detta är de två alternativen som är möjliga, antingen p eller icke-p)
Det finns faktiskt en hel del goda skäl för att tro på en Big Bang, naturvetenskapliga såväl som filosofiska)
Jag har nämnt några tidigare, men mycket kortfattat är några av dessa.
1) Termodynamikens andra huvudsats. Givet ett evigt universum skulle vi har uppnått värmedöd för en oändlig tid sedan. Eftersom vi ej har gjort det och går tillbaka når vi till ett tillstånd med maximal ordning, Big Bang
2) Rödförskjutning av galaxer vilket indikerar på att galaxer rör sig bort från oss (vart man än tittar). Detta var ett av de första experimentella argument som pekade mot Big Bang
3) Big Bang modellen förutsäger att ca 75 % av vårt universum består av H och 25 % av He. När man undersökte detta stämde det bra in på teorin.
4) Big Bang modellen förutsäger också en kosmisk bakgrundsstrålning. PÅ 60-talet upptäckte man detta av ett misstag och att bakgrundsstrålningen motsvarade en svartkropp med 3 Kelvin. 2006 års nobelpris gick till en förfining av mätningarna.
mvh
Patrik