abergdahl - 08 Februari 2012 11:55 -
AndersH25 - 08 Februari 2012 11:10 -
abergdahl - 07 Februari 2012 06:59 -
Fakta i målet är att mer sekulära stater har högre hälsa och lyckligare befolkning än religiösa stater…
Sverige har bättre levenadsstandard i dag än på 60 talet och är mer sekulärt.. exemplvis..
De mer sekulära staterna i USA är generellt de med högre levnadsstandard (Nordstaterna) de med stora kristna grupper har generellt större fattigdom och större hälso problem..
Kan du hålla med om att bibeltron kom för välståndet och välståndet före sekulariseringen?
Bibeltron uppkom i Roms förfall och bidrog till upplösningen av imperiet och de följande årtusendet av splittring i det forna relativt välmående imperiet. När sedan en del av kunskapen från den förkristna tiden åter togs upp, Aristoteles och annan antik kunskap, så följde upplysningen. DEt följde också en reformation av den 1000 åriga dogmen inom katolska kyrkan.
När kunskapen om vår värld ökar blir Europa mer upplyst och sekulärt. Bakslag av dogmatisk tro med religiösa inslag ledda till ett världskrig och långdiktatur.. men av dogamtiseringen ledda oss till ökad välfärd, de katolskt stödda fascistiska diktaturerna besegrades och tillslut föll det dogmatiska sovjet.
Upplysning och kultur kom före kristnedom, kristendom drog ner Europa i kris, läng sådan. Sekularisering coh upplysning ledda till välstånd.
Hedendom med kultur och bildning kom före bibeltro, sedan kom utbildning till följd av den sekularisering och välstånd.
Oj nu kom vi till en mycket intressantare fråga. I Iran ser man det som att Makedonierna med bränningen av biblioteket i Susa, sin historieförfalskning om vem och var vetenskapliga upptäckter gjordes, och avskaffandet av den Persisk-Mediska rättsäkerheten, samt upphöjande av den nya kungen (Alexander den store - föregångaren till Hitler och Stalin) till en gud, förde in världen i ett dogmatiskt mörker.
Med postmodernismen har upplysningen börjat framstå mera som en siestadröm om vetenskapsmäns möjligheter att finna objektiva sanningar. Aristoteles, som du tycks gilla, kritiserade Aten för sin relativa demokrati och Sparta för att deras relativa feminism, som en föregångar till nationalisterna ansåg han att Greker (i betydelsen Zeusdyrkare med rätt att delta i de Olympiska spelen) bara bör gifta sig med andra Greker (Alexander den store menade däremot att det bra med alla Arier) och att de borde förslava alla andra folk, möjligtvis hade rätt i sin anti- evolutionistiska argument att “ingenting kan komma ur ingenting”, men det är jag inte så säker på.
Vill du diskutera detta så börja gärna en ny tråd i frågan.
Eftersom jag insett att det saknas statistik som korrekt skiljer sekulariserade från kristna (enligt statistiken - som i huvudsak utgår från antalet betalande medlemmar i olika kyrkor - har vi idag 76% kristna i Sverige. Av de 24 % som återstår är inte alla sekulariserade utan vi har även New Age, Astrologi, Islam, Judendom med mera. Det är bara att konstatera att Sverige tycks vara ett mycket religöst land. ) så anser jag nu att det var ett misstag av mig att starta den här tråden.