Sök       Avancerad sökning

1 av 4
1
Samexistens
Postade: 12 December 2011 07:53 - —   [ Ignorera ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  75
Gick med  2010-12-15

Hur ska kristna och icketroende samexistera i våra kyrkor och samfund? Frågan är viktig. Det brådskar. En allt större del av medlemmarna i olika kyrkor - inte minst Svenska Kyrkan - är inte troende. Här gäller att utarbeta klara regler för fredlig samexistens.
Förmodligen måste kyrkorna utvidga sin icke specifikt kristna verksamhet - körsång, studiecirklar, ungdomsverksamhet etc - för att framtidsvis kunna attrahera även icke troende medlemmar.

Postade: 13 December 2011 11:29 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  190
Gick med  2011-09-30
fromsint - 12 December 2011 07:53 -

Hur ska kristna och icketroende samexistera i våra kyrkor och samfund? Frågan är viktig. Det brådskar. En allt större del av medlemmarna i olika kyrkor - inte minst Svenska Kyrkan - är inte troende. Här gäller att utarbeta klara regler för fredlig samexistens.
Förmodligen måste kyrkorna utvidga sin icke specifikt kristna verksamhet - körsång, studiecirklar, ungdomsverksamhet etc - för att framtidsvis kunna attrahera även icke troende medlemmar.

Menar du kyrkor som underhåller icke troende i en kulturell verksamhet (icke specifikt kristna verksamhet) utan evangeliet?  Varför inte stänga dessa kyrkor helt och hållet?  Kyrkor som underhåller icke troende i en kulturell verksamhet (icke specifikt kristna verksamhet) utan evangeliet har förlorat sitt självberättigande. Sådan “fredlig samexistens” är ett svek mot evangeliet och mot de själar som blir ackommoderade. Kyrkogården har därmed flyttat inomhus.

Postade: 13 December 2011 02:39 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2010-12-15

Jamen, kyrkor utan många medlemmar kommer att gå under ekonomiskt. Naturligtvis är det bra att även icke troende förblir betalande medlemmar i sina samfund. En kyrka är vanligtvis en viktig kultur- och traditionsbärare. Väldigt många icke troende vill fortfarande gifta sig, döpa sina barn och få dem konfirmerade, besöka julottor, sjunga i kör, delta i syföreningsarbete samt bli begravda i kyrklig regi. Kyrkan är således inte enbart en angelägenhet för de troende.
Det måste utarbetas möjligheter för såväl troende som icke troende att vara och bli medlemmar i kristna kyrkor. Troende och icke troende kyrkomedlemmar måste lära sig att respektera varandra. Svenska Kyrkan har enligt min mening därvidlag kommit en bra bit på väg.

Postade: 13 December 2011 04:30 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Antal poster:  1564
Gick med  2007-04-01
fromsint - 13 December 2011 02:39 -

Jamen, kyrkor utan många medlemmar kommer att gå under ekonomiskt. Naturligtvis är det bra att även icke troende förblir betalande medlemmar i sina samfund. En kyrka är vanligtvis en viktig kultur- och traditionsbärare. Väldigt många icke troende vill fortfarande gifta sig, döpa sina barn och få dem konfirmerade, besöka julottor, sjunga i kör, delta i syföreningsarbete samt bli begravda i kyrklig regi. Kyrkan är således inte enbart en angelägenhet för de troende.
Det måste utarbetas möjligheter för såväl troende som icke troende att vara och bli medlemmar i kristna kyrkor. Troende och icke troende kyrkomedlemmar måste lära sig att respektera varandra. Svenska Kyrkan har enligt min mening därvidlag kommit en bra bit på väg.

Det finns motsvarade sekulär praxis för ceremonier i kyrkan och kan därför inte i sig vara motivation till en levande kyrka. Det är dessutom kyrkan grundare Jesus som skall vara uttolkare av vad kyrkan har för roll i samhället.
Alla som vill vara med i kyrkan skall naturligtvis få deltaga om de går med på burskapet som predikas, men annars finns humanisterna som traditions bärare i samhället.
Varför inte välja sekulärt bröllop o.s.v. om man är otroende? Förstår inte varför i sig man vill gifta sig o.s.v. under Gud utan en sådan tro i hjärtat.

Signatur 

/David

———————
“1 Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, 2 för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt.” - 1 Tim 2:1-2
(Vet att detta står i bibeln men det är möjligen en egen parafrisering, men ni förstår budskapet)

Postade: 13 December 2011 10:11 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2010-12-15

Bäste David,
många människor vill uppenbarligen förbli medlemmar av kristna kyrkor trots att de inte är troende. Ska kyrkorna införa något slags “polis”, som regelbundet kontrollerar om folk är tillräckligt troende för att få stå kvar som medlemmar? En modern variant av inkvisitionen.
Man kan mycket väl uppskatta sin kyrka trots att man förlorat delar av sin tro. En nutida vetenskapsman har vanligen mycket svårt att tro på Bibelns skapelseberättelse, ja att Bibeln är Guds ord. Ska han därför behöva lämna samfundet? Tydligen behöver man inte längre tro på jungfrufödseln, enligt vad en tidigare ärkebiskop av Svenska Kyrkan deklarerat. Det finns plats för nytänkande.
Troende och icke troende samfundsmedlemmar måste utveckla bra principer för fredlig samexistens. Kyrkan tillhör alla sina medlemmar.

Postade: 13 December 2011 10:43 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Gick med  2007-04-01
fromsint - 13 December 2011 10:11 -

Bäste David,
många människor vill uppenbarligen förbli medlemmar av kristna kyrkor trots att de inte är troende. Ska kyrkorna införa något slags “polis”, som regelbundet kontrollerar om folk är tillräckligt troende för att få stå kvar som medlemmar? En modern variant av inkvisitionen.
Man kan mycket väl uppskatta sin kyrka trots att man förlorat delar av sin tro. En nutida vetenskapsman har vanligen mycket svårt att tro på Bibelns skapelseberättelse, ja att Bibeln är Guds ord. Ska han därför behöva lämna samfundet? Tydligen behöver man inte längre tro på jungfrufödseln, enligt vad en tidigare ärkebiskop av Svenska Kyrkan deklarerat. Det finns plats för nytänkande.
Troende och icke troende samfundsmedlemmar måste utveckla bra principer för fredlig samexistens. Kyrkan tillhör alla sina medlemmar.

Jag menar inte att samhället kristna identitet skall försvinna helt, men att det skall vara liv i traditionerna.
Själv kan jag känna mig anonym på många sätt och utan fast övertygelse om traditioner i samhället.
Så det kan var en dragningskamp på många sätt, eller vad säger du?

Signatur 

/David

———————
“1 Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, 2 för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt.” - 1 Tim 2:1-2
(Vet att detta står i bibeln men det är möjligen en egen parafrisering, men ni förstår budskapet)

Postade: 14 December 2011 04:23 - —   [ Ignorera ]   [ # 6 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2010-12-15

Självklart blir det dragkamper. Både mellan övertygade kristna och icke troende men även mellan övertygade kristna. Den fortfarande inflammerade frågan om kvinnors rätt till prästämbetet är ett flagrant exempel.
Inom Svenska Kyrkan avgjordes som tur var den frågan genom ett majoritetsbeslut i god demokratisk ordning. Vilket var det enda möjliga. Sak samma med homovigslar.

Postade: 14 December 2011 08:55 - —   [ Ignorera ]   [ # 7 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2011-09-30

Bäste fromsint!

Dagens omständigheter är kanske en frukt av ett statskyrkligt system. Vi kommer att se många kyrkor gå under…  det händer redan idag.  Jesus vandrar bland ljusstakarna och tar bort vissa efter en prövotid. Uppenbarelseboken 1 och 2 Det gäller att vårda evangeliet som man har blivit anförtrodd.

Problemet är att utan t.ex. de grundläggande läror som jungfrufödelse och bibelns tillförlitlighet har dessa kyrkor/samfund hamnat utanför ramarna för vad som är kristet och definierar kristna kyrka.  Man kastar inte 2000+ år gamla grundläggande läror bakom sig eller i “städskrubben”. 

Bibeln förbjuder kvinnliga lärare (över män men inte över andra kvinnor eller barn) i församlingar likväl som utlevd homosexualitet.  Så vad gör man?  Man omtolkar bibeln eller degraderar den till en plats som bara är relevant när det passar.  Man smutskastar de som håller en trohet till bibeln med ord som kvinnofientlig, homofob osv.  Framtidens kyrkor kommer att tillåta saker som vi idag inte skulle kunna förställa oss om inte Gud griper in.
Håller med D.K. om att det är förbryllande att människor gifter sig under en ed till Gud, döper sina barn fast de skall uppfostra dem som ateister, begraver sina dödar och hoppas att de ses igen i Nangijalia eller dyl. och vill tillhöra en kristen organisation. De gillar de vackra mysiga byggnaderna, ceremonierna, musiken osv utan att förstå dess innebörd.  De som leder dessa kyrkor kallar det bl.a. för att “göra kyrkan relevant”. Troligen är det så att dessa medlemmar inte förstår vad tro på Kristus innebär.  För de troende inom dessa kyrkor är det ofta en stor vånda.

Postade: 14 December 2011 09:45 - —   [ Ignorera ]   [ # 8 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2010-12-15

Ja, men frågan var faktiskt, hur vi på bästa sätt ska fixa samexistensen. Allt färre nutida människor är villiga att låta en flertusenårig skrift styra sina liv. För oss är det självklart att kvinnor har rätt till prästämbetet. Likaså att samkönade äktenskap tolereras. Jag ser ingen annan möjlighet än att majoritetsval i god demokratisk ordning får avgöra. Så har också skett.
Hur ska meningsskiljaktligheterna eljest avgöras? En kyrka, auktoritärt styrd av en minoritet vill väldigt få av SvK:s medlemmar ha.

Postade: 14 December 2011 11:39 - —   [ Ignorera ]   [ # 9 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Gick med  2007-04-01
fromsint - 14 December 2011 09:45 -

Ja, men frågan var faktiskt, hur vi på bästa sätt ska fixa samexistensen. Allt färre nutida människor är villiga att låta en flertusenårig skrift styra sina liv. För oss är det självklart att kvinnor har rätt till prästämbetet. Likaså att samkönade äktenskap tolereras. Jag ser ingen annan möjlighet än att majoritetsval i god demokratisk ordning får avgöra. Så har också skett.
Hur ska meningsskiljaktligheterna eljest avgöras? En kyrka, auktoritärt styrd av en minoritet vill väldigt få av SvK:s medlemmar ha.

Det är bra med demokrati, men det går inte avsätta Gud som kyrkan överhuvud eller Jesus som sanningen man söker tillsammans.
Prästen eller pastor har en viktig roll att vara herde för församlingen och skall ha en unik ställning med följde ansvar. Detta är visserligen inte konstigare än att det finns lärare eller andra auktoritetspersoner.
Det är inte direkt så att man håller omröstning i klassrum om vad som skall undervisas om, men det är möjligen inte heller det du menar.
Lärare har en unik ställning som den som uttolkar vad som barnen behöver veta om världen och förväntas både vara kunnig och ta ansvar för sina misstag.
Förstår du hur underligt det blir att hävda att kyrkan måste ta ställning för både det ena och det andra, det vore som att säga att fysik läraren skulle sluta undervisa om diverse fysik för att den får folk att göra omoraliska vapen konstruktioner. Orimligt, iallfall i mitt tycke!

Signatur 

/David

———————

Postade: 15 December 2011 12:01 - —   [ Ignorera ]   [ # 10 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2010-12-15

Om medlemsmajoriteten i ett samfund vill ha kvinnliga präster eller homovigslar ska de självklart driva sin vilja igenom genom majoritetsbeslut. Såsom skett inom Svenska Kyrkan. Inte kan en grupp präster med andra åsikter samt en medlemsminoritet stoppa detta. Minoriteten har helt enkelt misslyckats med sin opinionsbildande verksamhet.

Postade: 15 December 2011 12:00 - —   [ Ignorera ]   [ # 11 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2011-09-30

Frågan - Hur ska kristna och icketroende samexistera i våra kyrkor och samfund?

Målet har i de bästa tider varit omvändelse och inte förvaring.  Bara därför att en majoritet har valt en position eller riktning gör inte den saken moraliskt rätt enligt bibeln.  (Detta gäller inte bara svenska kyrkan. Svenska kyrkans utveckling kan jag varken rå för eller påverka.) Ekonomin, som du själv skrev, är en drivande kraft. Man har offrat grundläggande sanningar som jungfrufödelse osv.  Detta är orimligt för man rycker undan grunden man står på. Man gör kyrkan till en transformerande rörelse som är relevant enligt härskande majoritet.  När man läser vad Alice Bailey (New Ages moder) skrev i början av 1900-talet blir likheten kuslig.

“Kyrkorörelsen, som alla andra, är bara en temporär påskyndingsrörelse och tjäner som en tillfällig viloplats for det evolverande livet.  Eventuellt kommer det att uppstå en universal kyrka och dess definitiva konturer kommer att uppenbaras mot slutet av detta århundraden. (dvs 1900 talet min.kom).  Den här kyrkan kommer att bli uppfostrad av Kristus och Hans lärjungar när utgjutelsen av Kristus väsen och den sanna andra tillkommelsen har skett.  Den kristna kyrkan, I alla sina grenar, borde agera som en mittpunkt genom vilken världsupplysningen kommer att fullbordas.  Kyrkan i sin undervisningsroll borde ta de stora grundläggande lärorna och (splittra de gamla former i vilka de har blivit uttryckta och hållna) visa deras sanna och innersta andliga innebörd.  Det huvudsakligen uppgiften av kyrkan är att undervisa utan uppehåll bevarande det yttre bilden så att de kan nå så många som är vana vid kyrkans seder.  Lärare måste vara tränade; bibelkunskap måste spridas; sakramenten måste ges ett mystisk innebörd och kyrkans kraft att hela måste bli demonstrerade.”

Ser man t. ex. 25 år bakåt i tiden är förändringen hissnande.  Och fortare går det.

Postade: 15 December 2011 01:45 - —   [ Ignorera ]   [ # 12 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2010-12-15

Du får naturligtvis propagera för Din uppfattning om hur Svenska Kyrkan ska vara funtad. Jag pläderar för min. Sen får vi försöka respektera varandra. Sånt är livet. Majoritetsval avgör numera kyrkopolitiken.
Vi håller oss båda med starka övertygelser. Jag står främmande för Din bibeltro. Kyrkohistorien har alltid präglats av olika falangers kamp med varandra. Även de bibeltrogna har svårt att komma överens om skriften ska uttolkas.
Vi får väl sträva på var och en på sin kant. Jag som icke troende medlem av Svenska Kyrkan. Du som övertygad bibeltroende.
Kan vi samsas inom samma samfund? Vad tror Du?

Postade: 15 December 2011 02:52 - —   [ Ignorera ]   [ # 13 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Gick med  2007-04-01
fromsint - 15 December 2011 01:45 -

Du får naturligtvis propagera för Din uppfattning om hur Svenska Kyrkan ska vara funtad. Jag pläderar för min. Sen får vi försöka respektera varandra. Sånt är livet. Majoritetsval avgör numera kyrkopolitiken.
Vi håller oss båda med starka övertygelser. Jag står främmande för Din bibeltro. Kyrkohistorien har alltid präglats av olika falangers kamp med varandra. Även de bibeltrogna har svårt att komma överens om skriften ska uttolkas.
Vi får väl sträva på var och en på sin kant. Jag som icke troende medlem av Svenska Kyrkan. Du som övertygad bibeltroende.
Kan vi samsas inom samma samfund? Vad tror Du?

Jag tycker du undvek att svara på min tidigare fråga om det finns anledning att se ner på de sekulära ceremonierna som icke-troende. Hur ser du på det?
Det verkar ändå som du känner någon slags tillhörighet till kyrkans tro.

Signatur 

/David

———————

Postade: 15 December 2011 03:55 - —   [ Ignorera ]   [ # 14 ]  
Junior
RankRank
Gick med  2010-12-15

David Kärrsmyr skrev:
“Jag tycker du undvek att svara på min tidigare fråga om det finns anledning att se ner på de sekulära ceremonierna som icke-troende. Hur ser du på det?
Det verkar ändå som du känner någon slags tillhörighet till kyrkans tro.”

Såväl andliga som “sekulära” ceremonier tillhör en gammal kulturtradition. Därför upplever jag min medeltida församlingskyrka som “min”, trots att jag varken tror på Bibeln eller religionen överhuvudtaget. Kulturtraditioner - inklusive den helt omoderna monarkin - har ett egenvärde som just traditioner. Om traditioner och viktiga nutida värderingar frontalkrockar - som i kvinnoprästfrågan - måste traditionen stryka på foten eller modifieras, såsom i monarkifrågan.
I likhet med flertalet svenska medborgare vill jag förbli medlem av fd statskyrkan, vilket även innebär att jag kan vara med och påverka mitt samfunds utveckling. Har således varit med och röstat bort en kvinnoprästmotståndare, när ny kyrkoherde skulle tillsättas i min församling.

Postade: 15 December 2011 07:01 - —   [ Ignorera ]   [ # 15 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  881
Gick med  2008-10-26
fromsint - 12 December 2011 07:53 -

Visst skulle personer från ett kristet samfund/kyrka kunna göra många saker tillsammans med personer från ett ateistiskt samfund/kyrka. Men en ateistisk förening för kristna eller en kristen kyrka för ateister det tror jag inte på.

Naturligtvis bör muslimer, judar och kristna kunna använda delvis samma lokaler men att göra en blandreligion av dem tror jag inte på.

1 av 4
1

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70