Den mest intressanta fråga jag kommer på just nu är: Hur skall man kunna få personer med så olika världsbild att leva i ett gemensamt samhälle? Om vi fortsätter med ämnet homosexualitet och då i synnerhet bröllop mellan homosexuella så föreslår ju många att detta skall tillåtas. Sekulära framför argumentet att det bara är något som påverkar de två som ingår äktenskapet medan vissa kristna framför bibliska skäl till varför det inte bör tillåtas. Dessa bibliska skäl anses i sin tur av sekulära inte vara giltiga argument. Hur skall man kunna mötas? ... Hur långt sträcker sig religionsfriheten? Får man ha religiöst grundade åsikter som påverkar andra människor och i vilken utsträckning får man kritisera sådana religiöst grundade åsikter?
Corfitz,
du ställer bra och viktiga frågor. Under dina frågor tror jag följande fråga ligger och lurar: vad finns det för gemensam utgångspunkt vi människor faktiskt har som kan fungera som den grund varpå vi kan bygga ett samhälle? Finns det något allmängiltigt kriterium, någon gemensam spelplan där vi alla kan mötas?
Jag tror en sådan gemensam utgångspunkt finns. Det är inte alltid lätt att hitta den. Men vi är alla människor. Vi har i praktiken oerhört mycket gemensamt, både när det gäller behov och värderingar.
Utifrån min kristna tro vill jag dessutom bestämt hävda det som kallas “den allmänna uppenbarelsen”. Med det menas att Gud gett varje människa en massa viktig information som kan sägas vara “inprogrammerad” i människan. Vi har alla starka intutioner om rätt och fel, ont och gott. Även de som intellektuellt förnekar detta tänker och handlar som om detta var mer verkligt än bara smakfrågor.
Samvetet är en (visserligen felbar) förmedlare av moraliska sanningar, en sorts “Guds röst” i varje människa. Eller kanske snarare en sorts etisk kompass. Och precis som verkliga kompasser kan även samvetet peka fel ibland - det kan vara trasigt eller påverkas av “övertrumfande” krafter (magneter - eller tidsandan) som gör att det pekar fel. Men det ger oss ändå något av inriktning.
Förnuftet tror jag också är en gudagiven förmåga att söka och hitta sanningar. Det är bl.a. därför jag tror att tro och förnuft inte är motståndare utan vänner. Jag tror därför att det är med förnuftiga argument som vi kristna i första hand ska försöka övertyga våra icke-kristna medmänniskor. Förnuftet är nämligen en av dessa gemensamma utgångspunkter (och då menar jag inte att det finns ett absolut person-oberoende och kultur-oberoende förnuft. Men genom förnuftiga resonemang är det verkligen möjligt att mötas.
Ta homofrågan. Jag säger inte till dig att homosexuell utlevnad är fel enbart för att det står i bibeln. Jag tror att det går att argumentera förnuftigt för en sådan ståndpunkt. Jag tror att vi kan se vad som är “naturligt gott”; vad som “ser ut som en tanke” med de två könen, och att detta även i vår erfarenhet är något gott och vackert. Det är därför jag betraktar homosexualitet i första hand som något djupt tragiskt. Jag vet att det finns homosexuella som verkligen vänder sig mot en sådan beskrivning. Och diskussionen blir lätt oerhört infekterad, troligen därför att personligt viktiga värden står på spel (den homosexuelles längtan efter romantisk och sexuell kärlek kontra den religiöses tro på vad Gud avsett med sexualteten).
Det kanske kan låta förvånande men jag önskar stå för en sorts tredje väg i homodiskussionen. Jag känner mig oerhört främmande för valet mellan gaylobby och nazism. Men det är så valet framställs. Och då är det förstås svårt att se hur man ska kunna “leva med varandra”. Jag menar dessutom att den Herre vi kristna tror på alltid stått för denna tredje väg. Han fångar det i sina ord till äktenskapsbryterskan (Johannes evangelium 8:11): “Inte heller jag dömer dig. Gå och synda inte mera.” Jesus sa att hon syndat - men han dömde henne inte! Att säga att något är fel är inte detsamma som att döma den personen (och detta tror jag stämmer inte bara för att Jesus exemplifierade det!) På samma sätt dömer inte Bibeln (eller jag) de homosexuella enbart genom påståendet att sexuell utlevnad är “synd”. Men nazister dömer homosexuella. De andas hat och fördömelse. Gaylobbyn å andra sidan säger att homosexuell utlevnad inte är synd. Här står Jesus för en tredje väg. Han dolde inte sanningen om synden (och det gäller alla synder!) men kom inte för att döma människan.
Om många människor i ett samhälle har en sådan attityd tror jag att samhället kan hållas ihop. Men om valet är mellan RFSL och Nationella fronten - ja då är jag rädd för att vi står inför en kulturkollaps.