Andreas_Bengter - 20 Juni 2007 08:19 -
Ultiritarismen är i realitet religionen i Sverige idag, en form av hedonism, njutningen är det allra högsta i dagens Sverige, bara så många som möjligt få tal det av det. 80%+ av svenskarna skulle säkert kunna skriva under på ultiritarismen grundpelare. Således är deras åsikt i frågan om homosexualitet och annan sexualitet ungefär så här; så länge det inte skadar någon så är det deras ensak..
Du pratar om utilitaristen men verkar inte riktigt ha koll på vad den innebär?
Utilitarism pratar inte om njutning, utan endast om att maximera det goda för det största antalet.
Själv är jag liberal individualist och inte utilitarist.
Frågan är då varför majoriteten av Svenskarna samtidigt skulle säga att det var sjukt om jag som en 20årig pojkspoling skulle bli ihop med deras farsa i smyg och att de skulle komma på oss när de kom på oväntat besök. Reaktionen: pappa du är sjuk, sjuk, sjuk, pervers. Men vadå: vi har ju inte skadat ngn, jag tänder ju på håriga dominerande herrar
Du tycker att det är perverst, jag kan inte påstå att jag tycker det.
Jag ser inga problem med att en 20-årig man är tillsammans med en äldre man. Eller en 20-årig kvinna som är tillsammans med en äldre kvinna för den delen.
Båda är myndiga och fria att göra vad de vill.
Sedan är det synd att du använder känslo-ord istället för att föra en saklig diskussion.
Det är min rätt som 20 årig kille att själv bestämma vem som får beträda min ändtarm (för att än mer understryka hur sjukt det är i realiteten). Och säger ni inte att det er pappas rätt att ha lite rajtan tajtan med vilken vuxen person som helst, han tänder ju på att vara lite dominerande mans figur (och jag går med på detta som en vuxen individ.)
Ja? Som sagt, så länge båda är med på det och ingen tar skada. Fine. De tar ju inte skada. Det är bara din moraliska åsikt som gör att någon lider och den som lider är då du. Varför skall de ta hänsyn till din moral?
På samma sätt skulle ingen vara glad om ens hypotetiska numera till åldern komna lilla syster på 19 år skulle säga: jag tjänar 30 000 kr i månaden på att vara bajsporrskådis, och brorsan/syrran det är lungt jag tar stelkrampssprutor regelbundet, och jag skänker det mesta av pengarna till Amnesty, sen så tänder jag på det, so don’t you preach to me brother/sister..
Du jämför alla homosexuella förhållanden med att vara bajsporrskådis. Onekligen en rätt märklig jämförelse. Du måste nämligen i så fall också jämföra alla heterosexuella förhållanden med att vara bajsporrskådis. Retoriskt självmål.
Men bäste här ultiritarism, de skadar ju ingen?
Som sagt. Liberal
Not the same thing.
Och nej, det homosexuella förhållandet skadar ingen mer än ett heterosexuellt gör.
Porrskådisjämförelsen fallerar, men om vi nu tar hänsyn till den så ja, kvinnan ifråga kan ta skada av det om hon t.ex. är emotionellt skadad och det är därför hon väljer att arbeta som porrskådis. Jag ser inte var det har med vår diskussion om homosexualitet att göra?
- Möjligtvis så får de förstnämda lite skavsår i ändtarmen (d.v.s jag och din Pappa).
Man brukar nog använda någon form av glidmedel.
Och lilla systerna har nog möjligtvis överskattat stelkramps sprutans kraft att hålla bakterier borta.. men ni förstår vad jag menar..
Nej. Inte det minsta. Du jämför äpplen o päron.
Så borde det inte vara i sådanna här fall vara vår ensak, eller? Varför känns det då som du måste kväva en moralisk intuition i dig som säger att men käre lille syster där här är skjukt fel!
Därför att man kan misstänkta att systern tar skada, emotionellt då. Som jag skrev, du kan inte jämföra homosexualitet med porrskådespeleri.
Sedan finns det säkert porrskådespelare som gillar sitt jobb (speciellt män skulle jag tro, men även en o annan kvinna).
Fattar du inte farsan hur ont det gör mig att se dig på det här sättet? - Ska dessa intuioner kvävas? Bara för att alla ska kunna njuta av sina skjuja och ibland direkt skadliga fantasier ifred ifrån pekpinnar?
Nu brukar man ju normalt sett inte idka sexuellt umgände framför sina barn.
Slutsats: I våran moraliska benmärg finns det ngt som säger att man inte ska göra vad som helst med sin kropp, utan den är helig för den är faktiskt en del av en värdefull person en människa.
Så länge man inte skadar sig själv eller någon annan bör man få göra som man vill ja.
Jag känner flera homosexuella och har inga som helst problem med att umgås med dem. Varför skulle jag?
Du däremot verkar oerhört inskränkt och verkar tänka “BAJSPORRSKÅDIS!” så fort du träffar en homosexell, och det är ju onekligen lite trist.
Hoppas att jag inte trampade någon på tårna med det bryska språket, utan bara fick er att tänka till.. men alla dessa mental pictures fick i alla fall er att reagera, fasst ni säger att det inte borde göra det..
Tja. Not really som sagt. Du valde en medvetet konfrontativ ton men kom egentligen inte med några argument.
Jesus umgicks med syndare och prostituerade, och romarnas tull tjänste män b.l.a., han ville dem väl, men samtidigt ville han att de skulle välja en bättre vägval för framtide. Och att de b.l.a. skulle behandla sina egna och andras kroppar och relationer med respekt, för deras egen och för andras skull.
Och varför kan en homosexuell inte behandla sin kropp med respekt?
Du nämnde analsex, men det sysslar även heterosexuella par med, så i så fall får du fördöma alla, hetero- som homo. Men det är klart, man kan ju inte så lätt veta vilka heterosexuella som håller på med det så det är väl lättare att ta de homosexuella som mål för inskränkt spott o spe.
Begär tillfredställer ingen, endast kärlek gör det.
Tja. Om begäret är av sexuell typ så kommer ju en sexuell förbindelse att tillfredsställa det. Är behovet kärlek kan bara kärlek tillfredställa det. Återigen. Vad har det med saken att göra?
Tillfälliga relationer och fasta förhållanden finns inom både hetero- och homosexuella sex- och kärleksrelationer.
Homosexuell kärlek dock är vänskap som aldrig borde ha besudlats på det sorgliga sätt.
Kärlek innehåller också vänskap. Bara vänskap innehåller dock inte kärlek. Två olika saker.
Till och med RFSL sa i en folder att alkohol underlättar den första inträdet till homosex, det om ngt borde tända ett ljus i era lyktor.
Tja, det vet jag inget om, men det är ju möjligt. Tack vare att ämnet fortfarande är tabu så kanske det inte alltid är så lätt att “komma ut”.
PS. F.ö. hur kan moralen har kommit till enligt naturalismen/ateismen i de atomatiska maskiner vi kallar hjärnan, det kan ni fundera på.
Genom evolution och naturligt urval. Den som slog ihjäl sina grannar blir själv ihjälslagen.
Den som hjälpte sina grannar blev själv hjälpt, och premierades alltså i det naturliga urvalet.
Inte det minsta konstigt.
Ngn i tråden svarar att det endast är viljan hos människan som är grund valen för det goda och inget objektivt, men samtidigt så skulle nog samme person säga att Hitler som hade en ond vilja (dessutom grundade sig på en ultiritarism inskränkt till det ariska folket) vilja inte var god rent objektivt.
Nu är jag inte med igen. Vad har Hitler med homosexualitet att göra?
Dessutom var Hitler kristen, så jag ser inte riktigt var du vill komma?
http://www.nobeliefs.com/Hitler1.htm
Frågan är om hur man kan bedömma vad som är gott och eftersträvansvärt i ett nat. universum? Och hur denna idé överhuvudtaget uppstod i ett sådant universum?.DS
Det har jag som sagt redan skrivit ovan. Människan har utvecklats till att vara en flockvarelse. Alltså måste vi fungera ihop som en flock, annars dör vi ut.
Om nu “gud” och guds påverkan på människan krävs för detta, hur kan då djur i naturen leva i flock utan att slå ihjäl varandra hela tiden?