Jag har ingen expertis inom biokemi så det går att säga att mitt utlåtande om Behe är delvis baserat på andras omdöme. Men intrycket är att han har evidens för sin sak och att dessa är övertygande om Darwinismen bristande kreativitet i skapandet av komplexa strukturer.
Vilken är hans evidens? Kritik mot evolutionsläran blir naturligtvis aldrig evidens för Intelligent Design. Behes utsagor om att vissa biologiska system skulle vara oreducerbart komplexa har ju dessutom blivit grundligt falsifierade.
Du får det att låta som ID är nästan politiskt revolutionär i sina ideer, vilket det knappas finns fog för misstanke om.
Så du menar att målet med Wedgestrategin inte var att göra samhället mer teistiskt eftersom evolutionsläran och naturalismen hade förödande moraliska konsekvenser? Har du läst Wedgedokumentet? Man hade ju två övergripande mål med denna strategi:
To defeat scientific materialism and its destructive moral, cultural, and political legacies.
To replace materialistic explanations with the theistic understanding that nature and human beings are created by God.
Detta var väl alltså huvudsyftet med hela wedgestrategin?
Läs vad det står i det Hummanistika mannifestet innan du ensidigt klankar ner på att kristna försöker dra ut konsekvenser av teorier om världen!
Vad har ID med kristendomen att göra? Är det inte vetenskap vi talar om?
Edit: Om Wedge sa jag tidigare att jag inte vet om dess mål förmår att uppfyllas inom de tidsramar som ställs upp. De är ju mål och inga profetior!
Min uppfattning är att ID fullständigt avfärdats som pseudovetenskap av det vetenskapliga samfundet i stort. Två frågor om detta:
1) Delar du denna uppfattning?
2) Finns det något realistiskt skäl att förvänta sig någon förändring?