AndersH -
Du skrev - Om ingen människa valt att handla mot Guds vilja hade Gud inte behövt rädda oss för att vi skulle kunna bli Sonens brud och kunna regera med honom, men det betyder ju inte att vi bestämmer över Gud.
- Jag håller med Martin Luther: Vi syndar därför att vi är syndare (här kommer arvsynden in i bilden - igen).
Du skrev - Det är Fadern som valt att frälsa de som tror på hans son, att genom Jesu föredöme och genom att först förlåta oss hjälpa oss att förlåta är också helt Hans val.
Ditt sätt att skriva om Jesus som ett “föredöme” att tro på är bekymmersamt. Håller du inte med den rättsliga sidan av försoningen? Dvs, om Jesus som ställföreträdare i döden på korset, Guds lamm som borttager världens synd osv.?
Du skrev - Bilden av en brud är inte min egen den finns i bibeln och talet om att regera med Kristus finns också i bibeln.
Jag håller med om att bilden av en brud och att regera med Kristus finns i bibeln, men den stöder inte ditt resonemang som föregår den sista meningen i stycket,
Du skrev - Jesus segrade på korset inte i kraft av sin makt (han kunde in i det sista avstått för Fadern hade gett honom det budet att han kunde välja att ge sitt liv på eller behålla det) utan i kraft av sin maktlöshet, ingen är mer maktlös än en naken människa fastspikad på en skampåle, ändå segrade han och det var inte vårt val att Gud skulle segra på det viset, utan det var helt hans eget val. Att Gud valde att segra i maktlöshet säger något mycket viktigt om vem han är.
Det var många som gav sina liv på korset tills Rom förbjöd avrättningar på det sättet. En död på korset i sig är inte ett försonande verk. Som du nämner gav Jesus sitt liv av sin egna fria vilja. Det är också ett tecken på Hans gudomlighet. Men att påstå att korset inte skedde i makt är att blunda för den styrka som det tog att bära världens synd på korset. Den maktlöshet du nämner ser inte jag som en andlig realitet utan en ytlig bild för de som stod runt korset och alla de som förnekar det.
1 Kor 2:7-8 Nej, vi tala Guds hemliga visdom, den fördolda, om vilken Gud, redan före tidsåldrarnas begynnelse, har bestämt att den skall bliva oss till härlighet, och som ingen av denna tidsålders mäktige har känt; ty om de hade känt den, så hade de icke korsfäst härlighetens Herre.
1 Kor 1:18 Ty talet om korset är visserligen en dårskap för dem som gå förlorade, men för oss som bliva frälsta är det en Guds kraft.
Rom. 1:16 Ty jag blyges icke för evangelium; ty det är en Guds kraft till frälsning för var och en som tror, först och främst för juden, så ock för greken.