Sök       Avancerad sökning

Vilka kan Gud rädda?
Postade: 28 Oktober 2011 05:22 - —   [ Ignorera ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  881
Gick med  2008-10-26

Vilka får göra det vi blivit skapade till (leva med Kristus) och vilka får stå utanför äktenskapet med honom?

Är det de som tar emot den gåva som nämns i Rom 6:23?

Ty den lön som synden giver är döden, men den gåva som Gud av nåd giver är evigt liv, i Kristus Jesus, vår Herre.

Eller, är det de som förlåter sina medmänniskor som Jesu kommentar till Fader Vår innebär?

14Ty om I förlåten människorna deras försyndelser, så skall ock eder himmelske Fader förlåta eder;
  15men om I icke förlåten människorna, så skall ej heller eder Fader förlåta edra försyndelser. Matt 6:14-15

Eller, är det de som gett andra kristna mat, dryck och gemenskap som det verkar i Matt 25:35-36?

34Därefter skall Konungen säga till dem som stå på hans högra sida: ‘Kommen, I min Faders välsignade, och tagen i besittning det rike som är tillrett åt eder från världens begynnelse.
  35Ty jag var hungrig, och I gåven mig att äta; jag var törstig, och I gåven mig att dricka; jag var husvill, och I gåven mig härbärge,
  36naken, och I klädden mig; jag var sjuk, och I besökten mig; jag var i fängelse, och I kommen till mig
.

Eller, är det som man menar i en variant av predestinationsläran så att Gud bara vill att somliga ska bli frälsta och de blir det hur illa de än väljer att leva, men de som Gud inte vill ska bli frälsta de förhärdar han hur mycket de än älskar Jesus och ber om tro, förlåtelse och hjälp att förlåta samt att göra det rätta?

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70