Sök       Avancerad sökning

när är mord ett mord enligt kristna?
Postade: 25 Oktober 2011 01:11 - —   [ Ignorera ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  53
Gick med  2011-10-19

min fråga är enkel, när är de ett mord? vi ska såklart inte titta i lagen i denna frågan.

om vi säger att jag vill mörda någon men gör de inte, är de mord då?
om jag vill men kan inte?
om jag vill men stoppas?
om jag tappar tex tappar något så någon dör?

skulle vara lättast om svaret var enkelt så de blir enkelt att svara.

Postade: 25 Oktober 2011 06:14 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  72
Gick med  2007-06-27

21 Ni har hört att det är sagt till fäderna: Du skall inte mörda.Den som mördar är skyldig inför domstolen. 22 Jag säger er:* Den som är vred på sin broder är skyldig inför domstolen, och den som säger till sin broder: Ditt dumhuvud, är skyldig inför Stora rådet, och den som säger: Din dåre, är skyldig och döms till det brinnande Gehenna.* 23 Därför, om du bär fram din gåva till altaret och där kommer ihåg att din broder har något emot dig, 24 så lämna din gåva framför altaret och gå först och försona dig med din broder, och kom sedan och bär fram din gåva. Matt 5, folkbibeln

Postade: 25 Oktober 2011 12:26 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  53
Gick med  2011-10-19
dadden - 25 Oktober 2011 06:14 -

21 Ni har hört att det är sagt till fäderna: Du skall inte mörda.Den som mördar är skyldig inför domstolen. 22 Jag säger er:* Den som är vred på sin broder är skyldig inför domstolen, och den som säger till sin broder: Ditt dumhuvud, är skyldig inför Stora rådet, och den som säger: Din dåre, är skyldig och döms till det brinnande Gehenna.* 23 Därför, om du bär fram din gåva till altaret och där kommer ihåg att din broder har något emot dig, 24 så lämna din gåva framför altaret och gå först och försona dig med din broder, och kom sedan och bär fram din gåva. Matt 5, folkbibeln

tack för ett bra svar, jag anser att de betyder att om man har tänk tanken att döda så har man syndat eller? kommer man till helvete bara för tanken?

Postade: 27 Oktober 2011 05:17 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Junior
RankRank
Antal poster:  72
Gick med  2007-06-27

Jag tänker att Jesus i bergspredikan vill visa oss något om vårt moraliska tillstånd. Det är inte att vi bryter mot yttre lagar som är problemet. När vi ser att något inom oss är skadat i relation till Gud och livet så blir vi öppna för att kunna förstå syftet med det uppdrag som Jesus hade.

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70