]
Joeb - 26 April 2012 01:23 -
Alla rationella människor bör hela tiden vara beredda att ompröva sina ståndpunkter. Absoluta försanthållanden är ofta kännatecknande för religiös fundamentalism.
Begreppet fundamentalism betyder ett återvändande till vad man uppfattar som en religions eller ideologis grundläggande och ursprungliga lära och i den bemärkelsen betraktar jag mig gärna som en fundamentalist. Dock inte en religiös sådan, utan en kristen.
Att hålla ateism för sant, som ju fortfarande betyder att man håller för sant att ingen Gud kan finnas är också ett fundamentalistiskt ställningstagande.
Att vara rationalist innebär att man tillmäter förnuftet all betydelse, dvs att enbart förnuftet är alla tings mått, och med dess hjälp kan alla problem lösas. Det är också ett fundamentalistiskt ställningstagande.
Det skulle innebära att du, såsom du beskriver dig är en fundamentalistisk, ateistisk rationalist. Och jag är en fundamentalistisk kristen. Varför är det så viktigt för dig att stänga in människor i dessa olika definitioner??? Särskilt som du gärna vrider och vänder på dess olika betydelser allt eftersom det passar dina syften?
Fast du får nog förklara varför det skulle innebära en begränsning. Varför skulle det mest eftersträvansvärda i en värld utan gud vara en fullständig egoism?
Detta är nu två frågor, varav den ena inte har med den andra att göra, eller iaf inte med något som jag har skrivit eller påstått att göra.
Huruvida empati och att sätta någon annans behov framför sina egna i alla lägen, vilket är vad kristendomen bjuder innebär en begränsning av egot, torde vara även ur en vetenskaplig psykologisk synvinkel fullkomligt glasklar. Sen om just du förstår det eller inte, är en annan sak. Men det rent faktiska i att egot begränsas när man väljer att ätas före att äta, för att exemplifiera det med en extremt tydlig illustration ifrån din dyrkade evolutionsteori, föreligger ändå.
Din andra fråga, som för diskussionen här är helt ny och kanske en smula off topic, huruvida det skulle vara mer eftersträvansvärt med fullständig egoism i en värld utan Gud, kan man ju bara se sig om i världen och betrakta tex de största multinationella företagens ledare och ställa frågan till dem. Samtliga kommer att kunna svara dig att utan egoism kan man inte bli så framgångsrik. Det krävs brist på empati för att kunna se på hur två tredjedelar av världen behöver svälta för att en tredjedel ska kunna ha det bra. Det krävs egoism och brist på empati för att kunna försvara skövling av våra regnskogar och dess befolkningar utan en tanke på konsekvenserna för framtidens barn. Osv, osv, osv.
Ur min kristna synvinkel är inget av det eftersträvansvärt. Och så inte heller egots utbredning. Men egoismen breder ut sig ändå. Och det sker i brist på tro på Gud, enligt mig och de som tillhör Gud och läser Bibeln.
Fast det är ju inga vetenskapliga belägg och mänskligheten är ju bra mycket äldre än Gilgamesheposet. I själva verket har saker som empati och medkänsla en mycket äldre evolutionär historia än människan och återfinns även rikligt i djurriket.
Enligt källan vaddå?
Men varför tror du att ateister skulle anse att deras liv blev bättre om de gick runt och tog allt de ville ha och slog ihjäl alla som stod i vägen? Varför skulle det vara det mest eftersträvansvärda?
Ja, du. Historien vimlar om just såna berättelser där människor skövlat och tagit för sig vad de velat ha på andras bekostnad. Om de var ateister, dvs utan Gud eller religiösa utan kontakt med den ende levande Guden, spelar inte så stor roll för min del. Det är lika illa oavsett. Och definitivt inget eftersträvansvärt. Men det sker ju ändå, vare sig skövlingsmetoderna är vapen eller pengar eller något annat medel.
Jag säger inte att det inte finns människor utan tro som vill gott. Men jag är övertygad om att det goda som människan vill, det vill hon pga att hon i grunden hoppas och längtar efter att förenas med det som är större än henne själv. Dvs det goda tror jag kommer ifrån Gud. För utan Gud gör den “goda människan” så obegripligt mycket ont.
Man kan se det även i det lilla. För det är ju ingen konst att visa empati egentligen för sina allra närmaste, familjen, vännerna eller husdjuren. Men man behöver inte gå så långt ifrån det för att empatin drastiskt ska börja tryta. Det är inte många av jordens befolkning som skulle ge ens vad de hade i plånboken för stunden till någon som man möter och skulle behöva det. Istället är man snabb att hitta rationella förklaringar till varför just den personen kanske inte förtjänar innehållet i ens plånbok för att den sa si och så, eller såg ut si eller så, eller betedde sig si eller så... Och många klarar inte ens att visa empati fullt ut till sina allra närmaste inom familjen heller… trots att det inte borde vara en konst…
Så nej, eftersträvansvärt är det verkligen inte ur min kristna synvinkel, men bland världens folk och i ateismens Sverige händer det hela tiden ändå. Och själviskheten ökar just nu så kraftigt att det nog snart kan kvala in som religion. För hur ofta kan vi inte läsa i tidningen att vi ska tänka mer på oss själva och “satsa på dig själv”, osv. Vi skaffar Facebook och slåss om att få mest uppmärksamhet. Och i andra änden har vi aldrig tid för våra gamla eller andra behövande. Vi lägger tusentals kronor på att resa till länder och sola och bada utan en tanke på att vi gör det bredvid människor som för de pengarna förutom att få mat för dagen skulle kunna sätta alla sina barn i skolan för att undvika att behöva sälja dem till prostitution och en framtid i svält. Ofta med honnörsordet att JAG har förtjänat det för att JAG har haft så lite tid för mig själv på sistone. Bara för att nämna några få vanligt förekommande exempel på hur egoismen breder ut sig i vår del av världen.