om alla saker jag nämde var fel vill jag gärna veta varför?
Nej, jag tror inte att alla saker som du nämnde är fel. T.ex. att spela dator eller TV-spel tror jag inte är fel i sig självt bara man är måttlig i sitt spelande. Men om det tar tid från viktigare saker så är det antagligen något som är fel.
om de är okej att vara på internet för att sprida jesus budskap, varför skulle de inte vara okej att hjälpa en stat att störta sin egen (se tidigare exempel).
För att dom två scenarion som du målar upp här är helt olika och går inte att jämföra på det vis som du gör. I det första fallet så skadas ingen människa av att vi sprider evangeliet över internet, men i det andra fallet skulle en hel nation sväva i fara.
varför är de inte okej att gå naken??? finns de vissa typer av kläder som man ska ha när man “tror”? vart går gränsen, burka-naken?
Nej, det finns ingen specifik gräns som man kan dra när det gäller kläder. Enda regeln som jag hittar i NT är att klädseln skall vara anständig.
1Ti 2:8 Jag vill nu att männen på varje ort skall be med heliga, upplyfta händer, utan vrede och diskuterande.
1Ti 2:9 På samma sätt skall kvinnorna be och uppträda i anständig klädedräkt, med blygsamhet och gott omdöme, och smycka sig, inte med håruppsättningar, med guld eller pärlor eller dyrbara kläder
1Ti 2:10 utan med goda gärningar, så som det anstår kvinnor som bekänner sig till gudsfruktan.
Något vidare står det inte.
tack för svaret.
nu målar du upp en annan bild än den jag sett framför mig, jag vill bara kolla så jag förstår de rätt. bibeln är din “lag” (hittar inge bättre ord) så på vilken grund säger du att de finns en grå zon? zkippy nämde tidigare att de som inte nämms i bibeln och som inte gör i tro är fel.
citat från skippy:Det som jag tror är följande: Allt det som inte står med i Bibeln - är fel om det inte görs i tron och för Jesus. Men däremot om man gör det av tro så är det ingen synd, med andra ord inte fel.
de var från detta argument jag ville veta om allt i tro var okej? som mitt landsföräderi exempel.
då ska jag svara på punkterna ![]()
1:på grund av att du har lite annat sätt att se på saker så håller jag helt med dig, att spela är okej bara man gör de måttligt. men varför tycker skippy de är fel?
2:jag jämförde inte internet och landsföräderi, jag försökte jämföra handlingar med och utan tro. men jag skulle ändå vilja ha ett ja eller nej på mitt hypotetiska land. du som kristen bor i en stat som förtrycker kristna, du hjälper en annan stat att störta din stat, är de okej?
3: de du skicka säger mycket om kvinnor men inget om mäns kläder direkt? eller så tolkar jag de fel.
men detta gör ju saker intressant, om de nu är fel för kristna kvinnor att ha dyra kläder, smycken och sätta upp håret. varför gör så många de då?
tack ännu en gång för nya och spännande svar.