en enkel fråga med flera följd frågor. |
|
|
Postade: 19 Oktober 2011 10:45 -
—
[ Ignorera ]
|
|
Junior
Antal poster: 53
Gick med 2011-10-19
|
hej, jag har en fråga som beroende på svaret kommer ge mig grund till flera följd frågor. denna fråga är till folk som anser att bibeln är den enda sanna grunden till rätt och fel.
jag är helt ny på denna sida och kommer försöka vara så neutral som jag kan, så jag själv kan bilda mig en syn på bibeln och kristna. om någon känner att jag gör antaganden som inte stämmer eller är partisk så berätta gärna de för mig.
frågan: är saker som inte nämms i bibeln rätt eller fel? tex spela data spel…
|
|
|
|
|
|
Postade: 19 Oktober 2011 04:07 -
—
[ Ignorera ]
[ # 1 ]
|
|
Senior
Antal poster: 190
Gick med 2011-09-30
|
Bibeln svarar inte på alla tänkbara frågor. Allt som är fel i detalj är inte omnämnt i Bibeln. Det fanns inget dataspel 100 AD. 
|
|
|
|
|
|
Postade: 19 Oktober 2011 04:38 -
—
[ Ignorera ]
[ # 2 ]
|
|
Junior
Gick med 2011-10-19
|
Believer - 19 Oktober 2011 04:07 - Bibeln svarar inte på alla tänkbara frågor. Allt som är fel i detalj är inte omnämnt i Bibeln. Det fanns inget dataspel 100 AD. 
ja de förstår jag, men de är ju de jag undrar över. vissa saker beskrivs som fel i bibeln och kan läggas som ett argument för att visa saker skulle vara fel.
tex jag tror jesus sa att man inte ska titta på en kvinna och känna lust, så även om inte video porr fanns då så är de fel idag för man bryter mot den regeln.
|
|
|
|
|
|
Postade: 19 Oktober 2011 05:21 -
—
[ Ignorera ]
[ # 3 ]
|
|
Junior
Antal poster: 49
Gick med 2011-09-12
|
Jag tror att man kan spela onlinespel tex. Om man har det som syfte att förkunna Evangeliet om Guds son för andra. På samma sätt tror jag med Internet, att det är helt okej att använda Internet för att vittna om sin tro på Jesus.
Det är speciellt bra, för blyga mig, för jag är otroligt blyg i verkligheten men på internet kan jag liksom vara mig själv, och där vågar jag diskutera och evangelisera!:D
|
|
|
|
|
|
Postade: 19 Oktober 2011 05:24 -
—
[ Ignorera ]
[ # 4 ]
|
|
Junior
Gick med 2011-10-19
|
skippy - 19 Oktober 2011 05:21 - Jag tror att man kan spela onlinespel tex. Om man har det som syfte att förkunna Evangeliet om Guds son för andra. På samma sätt tror jag med Internet, att det är helt okej att använda Internet för att vittna om sin tro på Jesus.
Det är speciellt bra, för blyga mig, för jag är otroligt blyg i verkligheten men på internet kan jag liksom vara mig själv, och där vågar jag diskutera och evangelisera!:D
nu tappar vi tråden märker jag, exemplet är bara ett exempel. min fråga är än, är saker som inte nämns i bibeln rätt eller fel. om jag får svar på denna fråga kan jag ställa fler frågor om de. men för mig är de enkelt, om bibeln säger vad som är rätt och fel så borde de som inte näms av bibeln ha ett självklart rätt eller fel status.
så snälla svara på frågan och resonera inte över exemplet…
|
|
|
|
|
|
Postade: 19 Oktober 2011 05:31 -
—
[ Ignorera ]
[ # 5 ]
|
|
Junior
Gick med 2011-09-12
|
Atlas - 19 Oktober 2011 05:24 - nu tappar vi tråden märker jag, exemplet är bara ett exempel. min fråga är än, är saker som inte nämns i bibeln rätt eller fel. om jag får svar på denna fråga kan jag ställa fler frågor om de. men för mig är de enkelt, om bibeln säger vad som är rätt och fel så borde de som inte näms av bibeln ha ett självklart rätt eller fel status.
Okej! Som svar på din frågan: Ja, jag tror att det som inte nämns i Bibeln kan vara rätt eller fel.
|
|
|
|
|
|
Postade: 19 Oktober 2011 05:40 -
—
[ Ignorera ]
[ # 6 ]
|
|
Junior
Gick med 2011-10-19
|
skippy - 19 Oktober 2011 05:31 - Atlas - 19 Oktober 2011 05:24 - nu tappar vi tråden märker jag, exemplet är bara ett exempel. min fråga är än, är saker som inte nämns i bibeln rätt eller fel. om jag får svar på denna fråga kan jag ställa fler frågor om de. men för mig är de enkelt, om bibeln säger vad som är rätt och fel så borde de som inte näms av bibeln ha ett självklart rätt eller fel status.
Okej! Som svar på din frågan: Ja, jag tror att det som inte nämns i Bibeln kan vara rätt eller fel.
jo de är ju självklart, men är de rätt eller fel? man kan inte säga man kan välja mellan de. om de inte nämms på nåt sätt i bibeln så borde de bara vara rätt eller bara fel.
om vi går tillbaka till mitt exempel om att spela tv spel. om de stod i bibeln att alla som spenderar sina dagar med lekar och spel(dom som fanns då) är en syndare för de. om de rent hypotetiskt stod så, då skulle de vara fel med tv spel. men om inget nämms om de eller kan tolkas på nåt sätt för att säga nåt om rätt eller fel. vad har ni kristna för hållning då?
|
|
|
|
|
|
Postade: 19 Oktober 2011 07:42 -
—
[ Ignorera ]
[ # 7 ]
|
|
Junior
Gick med 2011-09-12
|
Atlas - 19 Oktober 2011 05:40 - jo de är ju självklart, men är de rätt eller fel? man kan inte säga man kan välja mellan de. om de inte nämms på nåt sätt i bibeln så borde de bara vara rätt eller bara fel.
om vi går tillbaka till mitt exempel om att spela tv spel. om de stod i bibeln att alla som spenderar sina dagar med lekar och spel(dom som fanns då) är en syndare för de. om de rent hypotetiskt stod så, då skulle de vara fel med tv spel. men om inget nämms om de eller kan tolkas på nåt sätt för att säga nåt om rätt eller fel. vad har ni kristna för hållning då?
Om jag säger såhär; Paulus skrev i romarbrevet att - allt som inte sker av tro är synd. (Rom. 14:23)
Det som jag tror är följande: Allt det som inte står med i Bibeln - är fel om det inte görs i tron och för Jesus. Men däremot om man gör det av tro så är det ingen synd, med andra ord inte fel.
Sedan sade även Jesus: “Det ni vill att människorna skall göra för er, skall ni göra för dem.” Detta är också något som jag tror att man ska följa då man funderar på saker idag. Tex. står det inte i Bibeln: “om en gammal man kånkar på ICA kassar en kall vinterdag, så skall du hjälpa honom.” Men då kan man istället ställa frågan: Vad skulle jag vilja att andra gjorde för mig? Och därmed följa det svaret som jag vet att jag kommer svara. Nämligen att någon skulle hjälpa mig, och därför skall jag hjälpa den mannen.
Jag hoppas att du känner att du har fått svar på frågan nu!:)
|
|
|
|
|
|
Postade: 19 Oktober 2011 07:58 -
—
[ Ignorera ]
[ # 8 ]
|
|
Junior
Gick med 2011-10-19
|
tack för ett bra svar, de var precis de jag ville veta. jag måste säga att denna ide om att om man gör de i tro är de ingen synd gör hela saker väldigt intressant, hade inte tänkt tanken.
så nu följer mina följd frågor.
är landsföräderi som görs i tro rätt?
är misshandel som görs i tro rätt?
är de okej att spela data/tv spel om man inte gör de i tron?
är de okej att i tron göra något för någon den personen inte vill?
är de okej att gå naken hela tiden på alla platser?
såklart är dessa frågor bara dom ytliga jag e nyfiken på nu, förklara gärna och försvara.
|
|
|
|
|
|
Postade: 19 Oktober 2011 08:12 -
—
[ Ignorera ]
[ # 9 ]
|
|
Junior
Gick med 2011-09-12
|
Atlas - 19 Oktober 2011 07:58 - tack för ett bra svar, de var precis de jag ville veta. jag måste säga att denna ide om att om man gör de i tro är de ingen synd gör hela saker väldigt intressant, hade inte tänkt tanken.
såklart är dessa frågor bara dom ytliga jag e nyfiken på nu, förklara gärna och försvara.
När det kommer till Kristen tro så är det flera kriterier man skall följa.
1. Älska Herren din Gud med hela ditt hjärta, med hela din själ, med hela ditt förstånd.
2. Älska din nästa som dig själv.
3. Det du vill att människorna skall göra för dig skall du göra för dem.
4. Älska din fiende och be för den som förföljer dig.
5. Värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom. Om någon vill processa med dig för att få din skjorta, så ge honom din mantel också. Om någon vill tvinga dig att följa med en mil i hans tjänst, så gå två mil med honom.
Dessa 5 kriterier skall gå hand i hand med tron.
|
|
|
|
|
|
Postade: 19 Oktober 2011 08:17 -
—
[ Ignorera ]
[ # 10 ]
|
|
Junior
Gick med 2011-10-19
|
du måste förklara bättre på dom individuella punkterna hur du tänker, jag förstår inte hur du änker annars.
|
|
|
|
|
|
Postade: 19 Oktober 2011 08:32 -
—
[ Ignorera ]
[ # 11 ]
|
|
Junior
Gick med 2011-09-12
|
Atlas - 19 Oktober 2011 07:58 - tack för ett bra svar, de var precis de jag ville veta. jag måste säga att denna ide om att om man gör de i tro är de ingen synd gör hela saker väldigt intressant, hade inte tänkt tanken.
Nej det tror jag inte - eftersom man skall tala sanning. Även det är något som tillhör den Kristna etiken, att man skall tala sanning, eftersom Gud vår Fader och hans Son är Sanningen.
Atlas - 19 Oktober 2011 07:58 - är misshandel som görs i tro rätt?
Svar Nej, eftersom man inte skall bruka våld enligt Bibeln. Man skall vända andra kinden till.
Atlas - 19 Oktober 2011 07:58 - är de okej att spela data/tv spel om man inte gör de i tron?
Om man inte gör det i tron - så Nej.
Atlas - 19 Oktober 2011 07:58 - är de okej att i tron göra något för någon den personen inte vill?
Svar Nej, eftersom man skall tänka: “Det ni vill att människorna skall göra för er, skall ni göra för dem.”
Atlas - 19 Oktober 2011 07:58 - är de okej att gå naken hela tiden på alla platser?
Nej, det tror jag faktiskt inte att man får. Eftersom man då kan få gifta makar att tänka otrohetstankar. Och om du tex. är gift och går omkring naken och om någon då tänder på dig. Så har den personen i sitt hjärta brutit ditt äktenskap med han eller hon som du är gift med.
Dock är detta vad jag tror - vi får se hur de andra Kristna på detta forum förklarar sedan!:)
|
|
|
|
|
|
Postade: 19 Oktober 2011 08:55 -
—
[ Ignorera ]
[ # 12 ]
|
|
Junior
Gick med 2011-10-19
|
skippy - 19 Oktober 2011 08:32 - Atlas - 19 Oktober 2011 07:58 - tack för ett bra svar, de var precis de jag ville veta. jag måste säga att denna ide om att om man gör de i tro är de ingen synd gör hela saker väldigt intressant, hade inte tänkt tanken.
Nej det tror jag inte - eftersom man skall tala sanning. Även det är något som tillhör den Kristna etiken, att man skall tala sanning, eftersom Gud vår Fader och hans Son är Sanningen.
Atlas - 19 Oktober 2011 07:58 - är misshandel som görs i tro rätt?
Svar Nej, eftersom man inte skall bruka våld enligt Bibeln. Man skall vända andra kinden till.
Atlas - 19 Oktober 2011 07:58 - är de okej att spela data/tv spel om man inte gör de i tron?
Om man inte gör det i tron - så Nej.
Atlas - 19 Oktober 2011 07:58 - är de okej att i tron göra något för någon den personen inte vill?
Svar Nej, eftersom man skall tänka: “Det ni vill att människorna skall göra för er, skall ni göra för dem.”
Atlas - 19 Oktober 2011 07:58 - är de okej att gå naken hela tiden på alla platser?
Nej, det tror jag faktiskt inte att man får. Eftersom man då kan få gifta makar att tänka otrohetstankar. Och om du tex. är gift och går omkring naken och om någon då tänder på dig. Så har den personen i sitt hjärta brutit ditt äktenskap med han eller hon som du är gift med.
Dock är detta vad jag tror - vi får se hur de andra Kristna på detta forum förklarar sedan!:)
okej tack för ärliga svar.
1:landsföräderi behöver inte vara en lögn, vi kan säga att i de hypotetiska landet finns de en regering som tvingar folk att bli ateister, du jobbar inom försvaret och efter en tid börjar du utan vinst läcka försvars information till ett “fiende” land. då ljuger du inte om du agerar genom tron i att ta bort en makt som förtrycker din religion.
2:jag prata inte om försvar eller liknande, om jag känner att jag känner jesus ande i mig bättre genom att slå små barn är de okej?
3:så....att spela tv/data spel är en synd? vad är straffet för synd då?
4:men tänk om de du vill att någon gör för dig är inte vad dom vill? tänk om du gör mer skada om du ger dom vad du velat ha.
5:hmm ja de köper jag. att säga att lusten lättare kan falla in när man e naken är sant. MEN de är innte en synd då, om jag tänder på folk med stora tjocka vinter kläder eller nakna mäniskor är ju upp till mig. de är inte fel att vara naken hela tiden men de är fel att tända på de. men som sakt, att du känner lust har inte direkt med personen du känner lust mot, bara du kan styra vad du tänder på. jag finner de även spännande att du leker med tanken på att folk ska ha burka 
och till de sista så skulle jag vanligtvis säga att de var ett bra slut…. men i detta fall så säger jag nej. de du tolkar måste vara sant, du har en väldigt begränsad mängd information att basera dessa punkter på. de finns inge utrymme för tolkning om bibeln är sann eller falsk.
|
|
|
|
|
|
Postade: 20 Oktober 2011 02:44 -
—
[ Ignorera ]
[ # 13 ]
|
|
Senior
Antal poster: 525
Gick med 2010-07-13
|
Du missförstår nog allt lite. Idén är inte att allt som görs i tro inte är synd utan allt som inte görs i tro är synd. Så allt man inte gör i tro är synd, men det betyder inte att allt man gör i tro är rätt.
Så nej, landsförräderi och misshandel är inte rätt, även om man gör det “i tro”, inte heller är det rätt att “gå naken hela tiden på alla platser” även om man skulle göra det i tro.
Sedan kommer ju frågan om vad det betyder att göra något i tron.
|
|
|
|
|
|
Postade: 20 Oktober 2011 06:43 -
—
[ Ignorera ]
[ # 14 ]
|
|
Junior
Gick med 2011-10-19
|
Chrawnus - 20 Oktober 2011 02:44 - Atlas - 19 Oktober 2011 07:58 - tack för ett bra svar, de var precis de jag ville veta. jag måste säga att denna ide om att om man gör de i tro är de ingen synd gör hela saker väldigt intressant, hade inte tänkt tanken.
Du missförstår nog allt lite. Idén är inte att allt som görs i tro inte är synd utan allt som inte görs i tro är synd. Så allt man inte gör i tro är synd, men det betyder inte att allt man gör i tro är rätt.
Så nej, landsförräderi och misshandel är inte rätt, även om man gör det “i tro”, inte heller är det rätt att “gå naken hela tiden på alla platser” även om man skulle göra det i tro.
tack för svaret. de är möjligt att jag missförståt hela iden. men säger du att de finns en “grå” zon? finns de vissa saker som varken är rätt eller fel?
om alla saker jag nämde var fel vill jag gärna veta varför?
om de är okej att vara på internet för att sprida jesus budskap, varför skulle de inte vara okej att hjälpa en stat att störta sin egen (se tidigare exempel).
varför är de inte okej att gå naken??? finns de vissa typer av kläder som man ska ha när man “tror”? vart går gränsen, burka-naken?
|
|
|
|
|
|
Postade: 20 Oktober 2011 10:19 -
—
[ Ignorera ]
[ # 15 ]
|
|
Senior
Antal poster: 525
Gick med 2010-07-13
|
Atlas - 20 Oktober 2011 06:43 - Chrawnus - 20 Oktober 2011 02:44 - Atlas - 19 Oktober 2011 07:58 - tack för ett bra svar, de var precis de jag ville veta. jag måste säga att denna ide om att om man gör de i tro är de ingen synd gör hela saker väldigt intressant, hade inte tänkt tanken.
tack för svaret. de är möjligt att jag missförståt hela iden. men säger du att de finns en “grå” zon? finns de vissa saker som varken är rätt eller fel?
Beror på vad du menar med rätt. Om du med rätt menar att det finns moraliskt goda handlingar, så tror jag att det finns en s.k. gråzon, som innehåller handlingar som man får göra, men som inte i sig själva är goda eller onda, utan det bestäms av sammanhanget som handlingen görs i. Jag tror att det är så att vissa handlingar är fel oavsett när man gör dom, vissa är fel bara i vissa situationer, och kan till och med vara rätt/goda i andra situationer, medan vissa handlingar alltid är goda/rätta.
Atlas - 20 Oktober 2011 06:43 -
om alla saker jag nämde var fel vill jag gärna veta varför?
Nej, jag tror inte att alla saker som du nämnde är fel. T.ex. att spela dator eller TV-spel tror jag inte är fel i sig självt bara man är måttlig i sitt spelande. Men om det tar tid från viktigare saker så är det antagligen något som är fel.
om de är okej att vara på internet för att sprida jesus budskap, varför skulle de inte vara okej att hjälpa en stat att störta sin egen (se tidigare exempel).
För att dom två scenarion som du målar upp här är helt olika och går inte att jämföra på det vis som du gör. I det första fallet så skadas ingen människa av att vi sprider evangeliet över internet, men i det andra fallet skulle en hel nation sväva i fara.
varför är de inte okej att gå naken??? finns de vissa typer av kläder som man ska ha när man “tror”? vart går gränsen, burka-naken?
Nej, det finns ingen specifik gräns som man kan dra när det gäller kläder. Enda regeln som jag hittar i NT är att klädseln skall vara anständig.
1Ti 2:8 Jag vill nu att männen på varje ort skall be med heliga, upplyfta händer, utan vrede och diskuterande.
1Ti 2:9 På samma sätt skall kvinnorna be och uppträda i anständig klädedräkt, med blygsamhet och gott omdöme, och smycka sig, inte med håruppsättningar, med guld eller pärlor eller dyrbara kläder
1Ti 2:10 utan med goda gärningar, så som det anstår kvinnor som bekänner sig till gudsfruktan.
Något vidare står det inte.
|
|
|
|
|