pollenper - 19 Oktober 2011 07:53 -
AndersH25 - 19 Oktober 2011 06:39 -
Joeb - 19 Oktober 2011 05:09 -
AndersH25 - 19 Oktober 2011 04:00 -
Jag håller med om att det är dags att överge den heliocentriska världsbilden till förmån för Newtons teori att vi under ett år går i en elliptisk bana med solsystemets tyngdpunkt (inte solen) i en av brännpunkterna. Det kan också vara dags att överge Galileos teori om att allt är relativt och begränsa denna teori till linjära rörelser. Däremot kanske man bör vänta några år till innan man kastar Darwins böcker.
Varför skall man kasta Darwins böcker?
Tja, Pollenper tyckte (om jag förstod honom rätt) att akademisk litteratur i biologi har en livslängd på mindre än 40 år och Darwins böcker är ju betydligt äldre än så.
Jag tycker du ger ett “goddag yxskaftsvar” på mitt inlägg.
Men angående cellbiologi.
Har du helt missat att där sker en enorm kunskapsutveckling med hjälp av datorkraft och nya maskiner och dnauppbyggnad?
Även en bilmekaniker måste omvärdera sina 70talskunskaper.
För övrigt hade Darwin fel i en del saker och mycket av hans synsätt har omvärderats och ersatt med nya kunskaper.
Men ingen kan ta ifrån honom att han startade processen med att utveckla evolutionsteorin.
Naturligtvis har det kommit till en hel del kunskap men det betyder ju inte att den grundläggande kunskap i cellbiologi redan blivit kullkastad. Sedan tycker jag att den som fortfarande har en helocentrisk världbild är så många sekler efter sin tid att han knappast kan anmärka på en bok från förra seklet.