“Något sådant har inte skett efteråt och det kommer inte heller att ske. Det vi nu väntar på är Jesu återkomst. Därför förväntar vi oss heller inte ny uppenbarelse. Det Jesus säger om den sista tiden är att det ska komma falska profeter och falska messiasgestalter. Det vi vet om ny uppenbarelse är alltså att det kommer att komma falsk sådan. Det gör att man åtminstone bör vara skeptisk till sådana anspråk.
Du hävdar att Mormons bok är Guds ord. Stämmer den då med Bibeln? Vi kan ju jämföra”
All skrift är inspirerad av Gud. Är Mormons bok helig skrift? Om det finns falska profeter i den sista tiden så kan man kanske tänka att då borde det finnas sanna profeter också. Ett av syftet med Mormons bok är att bevisa att Kristus har valt profeter i vår tid och att Jesu kristi kyrka verkligen finns på jorden idag Ingen liten sak om det är sant…då skulle Kristus leda sin kyrka genom en profet och de tolv levande apostlarna…
Mormons boks syfte är också att bjuda in människor till kristus. Det är egentligen huvudsyftet , och att visa att Israels hus inte är övergivet utan att Gud verkligen håller de förbund man har ingått med Israels hus.
Vad är Mormons bok? Gud ingick förbund med Israels hus och en av de tolv sönerna var Josef som blev såld till Egypten. Han fick förstfödslorätten då Ruben blev av med den. Josef fick de största välsignelserna och jag tror att ni tror att det bara var att hans ättlingar fick de största landområdena i Israel någonstans (rätta mig om jag har fel här…tack…) men vi som tror på Mormons bok tror att det var inte endast de välsignelserna de fick utan de fick ärva ett förlovat land (någonstans på den amerikanska kontinenten). Israeliterna var bångstyriga och de blev utspridda över hela världen (Israels förskingring) men Gud sa till dem att han skulle samla ihop dem igen.
Genom Josefs linje bevarades en rättfärdig gren av Israels hus och profeten Lehi med familj och andra lämnade Jerusalem och vägleddes av Gud till detta förlovade land. Där skrev de sin historia på metallplåtar. Gud vägledde dem och de visste att de var en del av Israels hus och höll moselagen. Mormons bok täcker mestadels tiden mellan 600 fKR-400 ekr då de rättfärdiga nephiterna blev slagna av Lamaniterna men uppteckningarna begravdes i jorden. Joseph Smith fikck sedan uppenbarelse om var plåtarna var, ha nfick gåvan att översätta dem och idag har vi Mormons bokännu ett testamente om jesus Kristus.
På samam sätt som ni skriver att många i N:T studerade skrifterna , Gt och andra skrifter som var tillgångliga och tog emot evangeliet, så gjorde också dessa människor då Nephiterna fick med sig mässingsplåtar som innehöll stora delar av gamla testamentet(det som fanns innan år 600 fkr.) de studerade Jesaja bla och trodde på kristus, och de fick också reda på att Kristus skulle även besöka deras efterkommande i den nya världen efter hans uppståndelse. När kristus talar om de andra fåren i joh 10.16 (tror jag det är), så menar han att han även skulle besöka denna gren av Israels hus men judarna verkade inte förstå vilka han menade…
Mormons bok har även kommit fram för att klargöra falska lärdomar som finns men Mormons bok går inte emot Bibeln då den tolkas rätt. Vår förståelse av Mormons bok har ökat mycket under de sista 20 åren och jag kan känna en enorm kraft när jag läser i den. löftet i mormons bok är att man kan be till Gud och fråga honom om den är sann om man naturligtvis rannsakar och studerar den.
JW har försökt skriva i deras tidning om fel i Mormons bok men har blivit besvarad på nätet. Det forskas mycket om Mormons bok och jag är själv med i Neal A Maxwell institute (f.d farms lds) där mer professionella skriver artiklar om heliga skrifter som Mormons bok. Det finns mycket kritik mot boken men det finns gott om svar på nätet bla.Jag antar ni har kritiska frågor om Mormons bok och ni är välkomna att lägga fram dem.