Fler nyheter, två trådar från mig på en och samma dag. Det är ovanligt, men så lever vi också i en ovanlig tid. Från Dagens nyheter:
Turkiet skärper tonen mot Israel
Uppdaterad 2011-09-08 21:44. Publicerad 2011-09-08 18:44
Turkiet kommer att sätta in krigsfartyg för att eskortera framtida hjälpsändningar till Gaza. Det säger landets premiärminister till Al-Jazira.
Förhållandet mellan Turkiet och Israel har varit spänt sedan israelisk militär dödade nio turkiska medborgare i samband med konvojen “Ship to Gaza” i slutet av maj 2010.Premiärminister Recep Tayyip Erdogan sa så sent som i slutet av juli i år att det inte kan bli någon försoning mellan de två länderna så länge som Israel inte ber om ursäkt för dödsskjutningarna. Israel har svarat att man agerade i självförsvar.
I en intervju med Al-Jazira på torsdagen säger nu Erdogan att Turkiet kommer att sätta in fartyg ur sin flotta för att skydda eventuella framtida konvojer till Gaza. Den turkiske premiärministern säger också att landet vidtagit åtgärder för att stoppa Israel “från att ensidigt utvinna naturrikedomar” från de östra delarna av Medelhavet.
– Den turkiska flottan har rätt att försvara våra fartyg med hjälpsändningar till Gaza, sa Erdogan.
Uttalandet väckte stor uppmärksamhet i Israel och Jerusalem Posts nätupplaga toppade med det under kvällen.
Sedan den FN-ledda Palmerkommissionen kom med sin rapport som fördömde räden mot fartyget “Mavi Marmara”, där de turkiska dödsoffren befann sig, har Turkiet vidtagit “diplomatiska sanktioner” mot Israel. På en fråga om hur mycket sanktionerna kan komma att kosta Turkiet svarade Erdogan att det kunde röra sig om 15 eller 150 miljoner dollar: “Vi bryr oss inte om summan, det som är viktigt är att vi inte låter någon trampa på vår stolthet.”
Sedan gårdagens artikel har fientligheten ökat än mer, och orosmoln tornar upp sig över östra Medelhavet. Israel, Guds egendomsfolk, hotas av Islams andefurste genom hans redskap, fursten av Turkiet. Erdogan företräder ett islamiskt parti, som sagt upp Turkiets länge relativt goda relationer med Israel och anslagit en mer konfrontatorisk stil. Även själva Europa oroas nu av de alltmer bittra stämningarna.
Vad står det i Bibeln? I Hesekiels trettioåttonde kapitel finner vi:
Du människobarn, vänd ditt ansikte mot Gog i Magogs land, mot hövdingen över Ros, Mesek och Tubal, och profetera mot honom och säg: Så säger Herren, HERREN: Se, jag skall komma över dig, Gog, du hövding över Ros, Mesek och Tubal. Jag skall locka dig åstad, jag skall sätta krokar i dina käftar och föra dig ut med hela din här, hästar och ryttare, allasammans i präktig rustning, en stor skara, väpnad med skärmar och sköldar, och allasammans med svärd i hand.
(...)
Så säger Herren, HERREN: På den tiden skola planer uppstå i ditt hjärta, och du skall tänka ut onda anslag. “Du skall säga: Jag vill draga upp mot det obefästa landet, jag vill komma över dessa säkra, som bo där i trygghet, ja, som allasammans bo där utan murar och varken hava bommar eller portar.” Ty du vill taga rov och göra byte och vända din hand mot ödemarker som nu åter äro bebyggda, och mot ett folk som har blivit hopsamlat från hedningarna, och som nu förvärvar sig boskap och gods, där det bor på jordens mittelhöjd. Saba och Dedan och Tarsis’ köpmän och alla dess unga lejon skola då utfråga dig: “Har du kommit för att taga rov, har du församlat dina skaror till att göra byte till att föra bort silver och guld, till att taga boskap och gods, ja, till att taga stort rov?”
(Hesekiel 38:2-4, 10-13)
Mesek och Tubal var förfäderna till de folk som bor i Mindre Asien, alltså det nuvarande Turkiet. Detsamma gäller Magog, vars furste Gog är. Det skall även komma hjälp till dem från Persiens folk och andra folk—folk som alla bodde i de länder som nu behärskas av Islams andefurste, den förstfödde sonen till denna världens gud. Hotet mot Israel kommer från norr, efter att de förskingrade återvänt till sina hem, och hans framfart bekymrar även Saba, Dedan och Tarsis. Vilka dessa är—Meseks och Tubals allierade längre västerut—behöver vi inte spekulera i här.
“Palestinierna” förbereder sin självständighet genom FN. I Egypten står Israels ambassad redan i brand. Alla islamska folk tycks gadda sig samman mot HERRENs folk mer än vanligt. Med alla kupper och all oro på senare tid, när sekulära diktatorer avsatts av islamister och deras allierade, krävs det inte mycket för att störta hela regionen i brand.
Är Meseks och Tubals furste, Recep Tayyip Erdogan, den Gog av Magog som nämns av Hesekiel? Är vi så nära den allra sista tiden? Jag vet inte. Men det skulle kunna vara så. Den som lever får se.