Joeb - 04 September 2011 03:27 -
AndersH25 - 04 September 2011 02:29 -
Vem tror du har behov av att skilja på den vetenskapliga sidan och den religiösa bland evolutionisterna?
Den religiösa sidan av vad?
Av evolutionsläran
Men för att svara mera direkt på frågan. Det finns en student- och gymnasistförening inom EFS som kallar sig Credo och det är några bekanta som varit med där som gjort mig uppmärksam på att de för sin del tror på mikroevolution men inte makroevolution och det är från dem jag fått dessa termer.
Är det inte ganska rimligt att vända sig till de människor som är experter på ämnet om man vill fördjupa sig i evolutionsbiologi? Eller åtminstone någon sakkunnig och har adekvat utbildning?
Vem skulle vara mera sakkunnig om mina vänners åsikter än mina vänner?
Att lyssna på vad som sägs i kristna studentföreningar tycks ju i princip vara detsamma som att be om en snedvriden uppfattning om vad evolutionsbiologi handlar om.
Tryter argumenten eftersom du tar till förolämpningar?
Vilket dina definitioner också visar prov på. Jag tror inte du kan finna en enda evolutionsbiolog som skulle skriva under på dina definitioner av vad mikro- och makroevolution är.
Jag vet inte om de som tror på evolutionen är villiga att skilja på utveckling genom urval av gener och tillkomst av nya gener och om de gör det vad de kallar dessa motsatta former av utveckling.
De är inte varandras motsatser. Makroevolution är ingenting annat än mikroevolution över tillräckligt lång tid. Det finns ingen barriär eller skarp gränsdragning däremellan.
Fast du använder uppenbarligen termerna makro- och mikroevolution fast du definierar dem annorlunda än vad mina vänner gör. Du kanske kan förklara hur eukaryota skulle kunna utvecklas ur prokaryota genom selektion
Fast om redan kvastfeningen har mänskliga gener som den inte använder (ungefär som man redan innan digital TV kom kunde köpa analoga TV apparater som var förberedda för digital TV) så får de nog tänka om.
Vad menar du med att kvastfeningen har mänskliga gener?
För tredje gången: jag talar om gener som kvastfeningar (eventuellt) har, som kvastfeningar inte har någon nytta av, men som de delar med människorna och människorna har glädje av.
Fast påståendet som rapporterades i media var ” forskarna anser inte längre att skillnaden mellan olika arter av ryggradsdjur i huvudsak handlar om olika gener utan om skillnader mellan vilka gener som är aktiva”. Nu kan man ju inte lita på media så därför reserverar jag mig med en del ”om” eller ”eventuellt” som du kanske märkt.
Nu vet jag ju inte alls om du tror att Slumpen finns, men OM du gör det, så undrar jag hur du ser på möjligheten att du uppstod ur intet med alla dina minnen och det som du just nu upplever för bara ett ögonblick sedan.
Det låter inte särskilt sannolikt.
Nej, det låter inte sannolikt, men verkligheten är ju inte precis sannolik, och av de teorier som bygger på skapelse genom slump så är den teorin den mest sannolika (fast jag har bara 30hp i statistik så jag är ingen expert på sannolikhetslära).