skeptiker - 22 September 2011 05:04 -
Om Gud är god, och vill att alla ska tro på honom, och denna tro dessutom är avgörande för vår frälsning, varför tror då inte alla på honom?
Detta är inte en fråga som man som enskild kristen ska behöva sitta på svaret för. Till att börja med finns det inte ett svar, för det finns lika många orsaker och anledningar som det finns människor. Min erfarenhet av Gud säger dock mig att jag tror att den största orsaken till att inte alla tror på Gud är att människan låter sig i hög grad styras av sitt ego. Dvs jag vill få bestämma agendan för vad Gud får och inte får göra. Jag vill få bestämma om Gud är god eller inte. Jag vill få diktera villkoren för hur Gud ska närma sig mig osv osv osv. Det och att jag vill få alla valmöjligheter förelagda för mig med alla detaljer så att jag sedan kan välja och välja bort vad jag tycker är roligast, bäst osv för mig.
Ett sånt förhållningssätt behagar inte Gud. Och Han låter sig inte styras av människor, så första steget till att finna Gud är att ödmjuka sig inför Honom - även om man inte just i den stunden vet att han finns eller har fått alla svar demonstrerade för sig.
Bland människor som vet att han finns och ändå inte väljer Gud, så tror jag det beror på att de helt enkelt inte vill tillhöra Honom, och då låter Gud de människorna få som de vill.
Vi kan ju inte välja vad vi tror på, och tydligen så är det ju Gud som ger oss tron. Varför ger han den då inte till alla?
Gud ger tro till ALLA SOM VILL. Keyword här är VILL. Det kräver alltså en viljeansträngning ifrån din sida och ett gensvar på den kollektiva kallelse som Gud ger till alla människor genom sitt ord. Och det inbegriper inte att du får diktera villkoren för det och kan kräva att få alla svar i förskott.
Sluta skriva att man inte kan välja vad vi tror på, för det kan man visst. Det har precis alla vi som bekänner sig till kristendom gjort, och vi är ganska många genom årtusendena… Jag anser inte att du har auktoritet nog att kunna bestämma det för andras räkning. Om Du inte kan förstå hur man kan välja att tro, så handlar det om Dig och vad du tror om din förmåga och inte om vad alla andra är kapabla eller inkapabla till.
Faktum är ju, att enligt er tro så går alltså enormt många människor förlorade för evigt för att de inte funnit anledning att tro på honom. Och om kravet är att älska honom så är det ju ett ännu mer orimligt krav. Det kan man ju verkligen inte välja att göra. Det förutsätter ju dessutom att man faktiskt tror att han existerar, vilket man heller inte kan välja att göra.
Jag kan inte se att någon på allvar bemött dessa frågor.
Jag delar inte i allt Zedekiahs läsning i det avseendet. Jag är av den tron att Gud inte lämnar någon människa i sticket som aldrig under sitt liv fått kännedom om Gud, på ett av Honom smort sätt. Dvs jag tror att det krävs mer än att bara flyktigt ha hört talas om att det finns en bok som heter Bibeln för att man inför den yttersta domen ska anses ha hört hans ord. Jag tror alltså att Gud kan låta en människa få leva sitt egoistiska liv på jorden och respekterar att den aldrig gensvarar på hans många beröringar av den personens liv och ändå kommer att ge den människan möjligheten att välja livet även så sent som i dödsögonblicket.
Jag kan kanske däremot tänka mig att om man någon gång fått höra ordet i den bemärkelse som jag här och i andra inlägg gett uttryck för, och ändå efter det ]ägnat större delen av sitt liv åt att bekänna sig som tex ateist och uttrycker hat och ovilja gentemot allt som Gud står för, så kan man nog ev anses ha valt bort Gud i någon mening. Men inte ens det är jag helt säker på, för i grunden tror jag faktiskt att det handlar om ditt hjärtas inställning. Och det känner Gud. Ibland kan man ju i sitt hjärta ha en jättestark Gudslängtan, trots att man in det yttre vill ha en immage av att ogilla Gud och kristna människor… Och det ser också Gud.
Men det viktigaste att förstå är att Gud vill alltid nåd i första hand och är alltid, alltid, alltid beredd och villig att ge förlåtelse och ge tro. Så det är inte egentligen upp till mig att sätta upp gränsen för när det är försent och inte.
Jag i likhet med alla andra kristna vet faktiskt inte hur Gud går tillväga när han ger sin dom. Inte heller vet vi exakt vad helvetet innebär. Personligen tror jag att helvetet innebär död och inte så mycket mer, men det betyder inte att jag vet att det är så, för den Helige Anden har inte gett mig ljus över hur det exakt är.
Jag grundar min uppfattning däremot på att Död i sig är det absolut värsta som finns i förhållande till Liv och i förhållande till Gud. Så att det beskrivs i målande bestialiska ordalag Bibeln kan lika gärna syfta till att få så många som möjligt att följa Guds uppriktiga råd: Välj livet! , som att det bokstavligen ser ut så i verkligheten…
Personligen tror jag också att enda orsaken till att det måste finnas ett helvete är att i himlen får det inte finnas mer någon som vill, söker efter eller längtar efter egen makt. Gud vill undvika att historien ska upprepa sig igen och vill inte ha någon mer fallen ängel som ställer till så mycket oreda som Lucifer/Satan har gjort. Om man ser det utifrån det perspektivet så blir det för mig iaf troligt att Gud kommer att skona alla som i sitt hjärta, om så först på sitt yttersta är beredda att underkasta sig Hans kärlek och Hans vilja.
Vad gäller frågan om man kan välja att älska Gud, så anser jag att man även kan välja det. Det har jag och alla som är troende iaf valt, så att det skulle vara omöjligt sitter nog enbart i ditt huvud. Kärlek är till att börja med något så mycket mer än bara en känsla. Gud förtjänar att älskas av oss, för att Han har älskat oss först hur jobbiga, korkade, högmodiga, envisa, upproriska, elaka och egoistiska vi än är. I våra svartaste stunder och i våra bästa stunder älskar han oss lika mycket. Det i sig är fantastiskt och något som i sig förtjänar vår kärlek och vår vördnad.
Kan ni inte bara erkänna att det inte går ihop? Antingen är Gud inte god, eller så kommer alla människor att komma till himlen.
Raka svar vore fint, och inte långa utläggningar..
Nej, jag kan inte “erkänna” det, för min tro säger mig att det inte att det är så. Och det den Helige Anden ger mig ljus över om hur Gud är, är för mig mer verkligt än dina fantasier kring detsamma. Vad jag anser om populationen i himlen går att läsa i mina tidigare svar här.
Att du vill diktera längden på svaren är i sig ett tecken på att du i hög grad låter dig styras av ditt ego och du vill att alla andra ska rätta sig efter vad du vill. Det i sig är sånt som står ivägen för att du ska kunna upptäcka och uppleva Gud i ditt liv. Dvs det hindrar dig ifrån att kunna få de svar som du så hett söker.