Det står ingenstans att vi ska be till Jesus som en gud, men att vi ska ha en vördnad för Jesus som vår herre, som vår kung, vi ska tjäna honom som en kung eftersom det är Gud som lägger allt under Jesu kungliga fötter:
Men då menar ju Jehovas vittnen enligt dig att vi som kristna skall vara tjänare till människor (ickeguden Jesus)? Som kristna får vi ju endast tjäna Gud. Då spelar det ingen roll om någon är knekt eller konung. Det är endast för Gud som vi skall buga. Alltså Kristus.
Det finns många exempel på Guds tjänare som också tjänar kungar och underordnar sig makten, dom visar även respekt genom att knäböja sig inför makten, men den underdånigheten är relativ i jämförelse med underdånigheten för Gud. Paulus var tydlig med att man ska underordna sig makten i samhället:
“Varje människa skall underordna sig all den överhet hon har över sig.”(Rom 13:1 Bibel2000)
Man ska underordna sig makten så länge det inte går emot Gud och hans bud, för Gud är för kristna den största makten. Det är Gud själv som har lagt makten under Jesu fötter, så självklart ska vi underordna oss den makten, som existerar bara i tusen år, sedan ska Jesus lämna över makten tillbaka till Gud så att Gud blir allt överallt.
Nej inte direkt felaktigt. I 1 Johannes står det inte vem som avses med “Han är den sanne guden och det eviga livet.”
“Han” kan avses “den Sanne” som vi kan känna på grund av att “Guds son… har gett oss förstånd så att vi kan känna den Sanne”.
Jesus är alltså inte “den Sanne”, det är någon annan som är “den Sanne”.
Det ser jag inte hur du får fram det av sammanhanget. Det är förstås Gud som ger kunskapen om Gud.
Nej, det står inte att det är Gud som ger kunskapen om Gud, det står att det är Guds son… som har gett oss förstånd att förstå Gud.
Det är Guds son som förklarat hur Gud är:
“Den ende sonen… har förklarat honom(Gud) för oss.”(Johannes 1:18 Bibel2000)
I det här skriftstället står det också tydligt att ingen har sett Gud, Jesus har människor sett, därför kan han helt enkelt inte vara Gud.
Ingen av skriftställena som du hänvisar till säger rakt på sak “Jesus är Gud”, som jag förklarade, bara i Joh 1:1 står det så rakt på sak enligt olika översättningar.
Jo, på grekiskan gör de det. Så översätter även Bibel 2000, som du citerar här, dessa stycken. Till exempel 2. Petrus 1:1:
“Från Simon Petrus, Jesu Kristi tjänare och apostel, till dem som genom rättfärdigheten hos vår gud och frälsare Jesus Kristus har fått samma dyrbara tro som vi.”
Det grekiska språkets grammatik gör att man även kan översätta det annorlunda, och det drar förstås vittnena nytta av i sin teologi. Men sammanhanget vill ha det till att man erkänner Jesu gudom. Meningen som de kristna såg i detta var helt klart densamma som hos aposteln Tomas: “Min Herre och min Gud.”
2 Petrus 1:1 talar helt enkelt om både Gud och Jesus.
Jesus är en gud som vi inte ska tillbe, det finns många som kallas för gudar så som Jesus kallas för gud, men det finns bara en gud som kristna ska tillbe som gud, och det är fadern:
“Ty även om det finns så kallade gudar, i himlen eller på jorden - och det finns ju många gudar och många herrar - så har vi bara en Gud, fadern… och bara en herre, Jesus Kristus.”(1Kor 8:5-6 Bibel2000)
Alltså bara en Gud, och det är fadern.
Du menar då alltså att Johannes i sin prolog kallar Jesus för en falsk gud, demon och avgud? För det är ju faktiskt sådana som Paulus talar om i stycket. Så det är slutsatsen man måste dra.
Häpnadsväckande. Vittnena anser alltså (enligt ovan) hellre att Jesus är en avgud än Gud själv. Jag visste faktiskt inte att det var så illa ställt.
Nej, Jesus kan inte bli en avgud om man inte tillber honom, och det gör inte Jehovas vittnen.