Sök       Avancerad sökning

1 av 3
1
Ge mig en vers där Jesus själv bekräftar att han är Gud eller att han säger dyrka mig, med egna ord. (ger 1000kr vid fynd)
Postade: 24 Augusti 2011 11:53 - —   [ Ignorera ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  7
Gick med  2011-08-24

Hej!!

Skulle gärna vilja att ni Ger mig en vers där Jesus själv bekräftar att han är Gud eller att han säger dyrka mig, med egna ord i den kompletta Bibeln. Ger 1000kr till den som kan finna en vers till mig vilket jag vet att ni aldrig kommer att göra så länge ni inte försöker att manipulera verserna och använda vad kyrkan har lärt er.

II) Begreppet Gud i kristendomen:

Faktumet är att Jesus(Frvmh) sa;

i) “Min Fader är bättre än mig.”
[The Bible, John 14:28]

(ii) “Min Fader är bättre än alla.”
[The Bible, John 10:29]

(iii) “…Jag driver ut onda andar med Guds Ande….”
[The Bible, Mathew 12:28]

(iv) “…Jag med Guds finger kastar ut djävlar….”
[The Bible, Luke 11:20]

(v) “Jag själv kan icke göra något: det jag hör, det dömmer jag: och min dom är rättvis ; för jag söker inte min vilja, men med Guds vilja som har sänt mig.”
[The Bible, John 5:30]

2. Uppdraget för Jesus Kristus (fred vare med honom) - för att uppfylla lagen

Jesus(frvmh) har aldrig sagt att han är Gud, han nämde klart o tydligt hans natur och uppdrag, Jesus(frvmh) skickades av Gud för att bekräfta hans föregående Judiska lagar, Det bevisas klart och tydligt i följande uttalanden som talar om Jesus(frvmh) i Gospel of Mathew:

“Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna: Jag har inte kommit för att förstöra, utan för att fullborda. Ty sannerligen säger jag till er: Intill dess himmel och jord förgås, anteckna en eller en prick skall förgås lagen, förrän allt har skett”

“Därför, den som bryter en av dessa minsta bud och lär människorna så, han skall kallas minst i himmelriket, utan den som handlar och undervisar efter dem skall räknas för stor i himmelriket
[Bibel, Mathew 5:17-20] 

3. Gud sände Jesus(frvmh)

Bibeln nämner Jesus(frvmh)profetiska natur och uppdrag i följande verser:

(i)”… och det ord som I hören icke mitt, utan Faderns, som har sänt mig. “
[Bibeln, John 14:24]

(ii)“Och detta är evigt liv att de känner dig, den ende sanne Gud, och Jesus Kristus, som Gud har sänt.”
[Bibeln, John 17:3]

4. Jesus tillbakavisade även de mest avlägsna Förslag om hans gudomlighet.

Tänk på följande händelse som nämns i Bibeln:

“Och se, kom en och sade till honom: “Gode Mästare, vad gott skall jag göra, att jag kan få evigt liv?”

Och han sade till honom: “Varför kallar du mig god? Ingen är bra men En, det vill säga Gud men om du skall ingå i livet, så håll buden.’ “
[Bibeln, Mathew 19:16-17]

Jesus (fred vare med honom) sade inte att ha evigt liv i paradiset, bör man tro på honom som den allsmäktige Gud eller tillbe honom som Gud, eller tror att Jesus (fred vare med honom) skulle dö för sina synder. Tvärtom sa han att vägen till frälsning var genom att hålla buden. Det är verkligen slående att notera skillnaden mellan orden av Jesus Kristus (fred vare med honom) och den kristna dogmen om frälsning genom Jesu offer (fred vare med honom).

5. Jesus (fred vare med honom) från Nasaret - en Man som är godkänd av Gud

Följande uttalande från Bibeln stöder den islamiska tron på att Jesus (fred vare med honom) var en Guds profet.

“Ni män av Israel, hören dessa ord: Jesus från Nasaret, en man godkänd av Gud bland er genom kraftgärningar och under och tecken, som Gud gjorde genom honom mitt ibland er, som ni själva vet “..”

[Bibeln, Acts 2:22]

6. Det första budet är att Gud är en

Bibeln stöder inte den kristna tron på treenigheten alls. En av de skriftlärda frågade en gång Jesus (fred vare med honom) om vilken var den första av alla buden, som Jesus (fred vare med honom) bara upprepade vad Moses (fred vare med honom) hade sagt tidigare:

“Shama Israelu Adonai Ila Hayno Adonai Ikhad.”

Detta är ett hebreiskt citat, vilket innebär:

“Hör, Israel, Herren vår Gud, Herren är en.”
[Bibeln, Mark 12:29]

Det är slående att de grundläggande lärorna i kyrkan, såsom Trinity och ställföreträdande försoningen finner ingenting i Bibeln. I själva verket visade olika verser i Bibeln pekar på Jesus (fred vare med honom) faktiska uppdrag, som skulle uppfylla lagen till profeten Moses (fred vare med honom). Faktum är Jesus (frid vare över honom) avvisat alla förslag som tillskrivs gudomlighet till honom och förklarade sin mirakel som driva av den ende sanne Gud.

Jesus (fred vare med honom) upprepade därmed budskapet om monoteism som gavs av alla tidigare profeter Gud allsmäktig.

OBS: Alla citat av Bibeln är hämtade från King James Version.

III) Begreppet Gud i testamentet:

1. Gud är en.

Följande vers från Femte Moseboken innehåller en uppmaning från Moses (fred vare med honom):

“Shama Israelu Adonai Ila Hayno Adna Ikhad”.

Det är ett hebreiskt citat vilket innebär:
“Hör, Israel: Herren vår Gud, Herren är en”
[Bibeln, Deuteronomy 6:4]

2.  Guds enhet i Jesajas bok

Följande verser är från Jesajas bok:

(i) “Jag, jag, är Herren, och förutom mig finns ingen frälsare.”
[Bibeln, Isaiah 43:11]

(ii) “Jag är Herren, och det finns ingen annan, det finns ingen Gud förutom mig.”
[Bibeln, Isaiah 45:5]

(iii) “Jag är Gud, och det finns ingen annan, jag är Gud, och det finns ingen som jag.”
[Bibeln, Isaiah 46:9]

3. Gamla testamentet fördömer idoldyrkan

(i) Gamla testamentet fördömer idoldyrkan i följande verser:
“Thou shalt have no other gods before me.”

“Du skall inte göra dig någon bildstod eller någon avbild av någonting uppe i himlen eller som är nere på jorden, eller som är i vattnet under jorden “

“Du skall inte buga ner dig för dem eller tjäna dem, ty jag, Herren, din Gud är en avundsjuk Gud.”[Bibeln, Exodus 20:3-5]

(ii) Ett liknande budskap upprepas i Femte Moseboken:

“Du skall inga andra gudar hava jämte mig.”

“Du skall inte göra dig någon bildstod eller någon avbild av någonting uppe i himlen eller som nere på jorden, eller som är i vattnet under jorden.”

“Du skall buga inte ner dig själv till dem eller tjäna dem, ty jag är Herren din Gud är en nitälskande Gud.”
[Bibeln, Deuteronomy 5:7-9]

(I) av Jesus (fred vare med honom) i islam:
(i) Islam är den enda icke-kristna tron, vilket gör det till en artikel av tro till tro på Jesus (fred vare med honom). Ingen muslim är en muslim om han inte tror på Jesus (fred vare med honom).

(ii) Vi tror att han var en av de mäktigaste Allahs budbärare (swt).

(iii) Vi tror att han föddes mirakulöst utan mans medverkan, som många moderna kristna inte tror.

(iv) Vi tror att han var Messias översatt Kristus (fred vare med honom).

(v) Vi tror att han gav liv åt de döda med Guds tillåtelse.

(iv) Vi tror att han botade dem som är födda blinda och de spetälska med Guds tillåtelse.

Om själva namnet Kristendom betyder, att man ska följa Jesus(frvmh) läror, så betyder det att vi muslimer är mer kristna än kristna själva. Han bad till Gud och sa inte hans vilja men Guds vilja, precis som vi muslimer säger, “Inshallah”,

Jesus, sa drick inte alkohol, de flesta kristna i sin helhet gör det, de flesta muslimer i sin helhet gör inte det,

Jesus, sa ät inte gris, de flesta kristna gör det, men inte de flesta muslimerna i sin helhet

Jesus var omskuren, de flesta kristna är inte det i sin helhet, men de flesta muslimerna i sin helhet är det.

Så ifall ordet kristendom betyder, att man ska följa Jesus lära,  då betyder det att vi muslimer är mer kristna än kristna själva.

Nu över till er, väntar på en vers med tålamod,
Folk kommer att se era kommentarer, så var så ärliga som möjligt, precis som jag är ärlig och citerar från eran bibel, jag vill att ni erkänner att Jesus(frvmh) aldrig har sag att “Jag är Gud eller Dyrka mig” med egna ord.

Postade: 25 Augusti 2011 03:57 - —   [ Ignorera ]   [ # 1 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  373
Gick med  2011-01-09
SANNINGEN - 24 Augusti 2011 11:53 -

Hej!

Skulle gärna vilja att ni Ger mig en vers där Jesus själv bekräftar att han är Gud eller att han säger dyrka mig, med egna ord i den kompletta Bibeln. Ger 1000kr till den som kan finna en vers till mig vilket jag vet att ni aldrig kommer att göra så länge ni inte försöker att manipulera verserna och använda vad kyrkan har lärt er.

Jag skulle i sammanhanget omedelbart hänvisa till Johannes 10:30, men det lär väl inte gå hem, då muhammedaner inte erkänner att Jesu Fader var Gud. (Å andra sidan skall koranen, om jag minns det rätt, dock tala om jungfrufödseln, så vem var då den Fader han var ett med annars ... ?) Man kan även hänvisa till Johannes 20:28, där Tomas kallar Jesus Gud och får beröm för det. I Markus 15:62 säger sig Jesus klart och tydligt vara Messias och Guds Son.

Många ytterligare exempel finns, men dessa hör väl till de tydligare och kan gott räcka till att börja med.

Annars så är det för mig som kristen så, att hela Bibeln är gudomligt inspirerad. Det behöver alltså inte till att just Jesus själv sade något på ett visst ämne (som han gjorde i det här fallet)—står det i någon annan bok så duger det lika väl för mig.

Jesus (fred vare med honom) sade inte att ha evigt liv i paradiset, bör man tro på honom som den allsmäktige Gud eller tillbe honom som Gud, eller tror att Jesus (fred vare med honom) skulle dö för sina synder. Tvärtom sa han att vägen till frälsning var genom att hålla buden. Det är verkligen slående att notera skillnaden mellan orden av Jesus Kristus (fred vare med honom) och den kristna dogmen om frälsning genom Jesu offer (fred vare med honom).

Frälsning fås genom nåd, inte gärningar, enligt all kristen tro. Vad är det för en gud som avgör ens eviga öde enbart med avseende på yttre ting som tionden, bön och fasta? Det blir ju en alldeles särskilt småaktig gud i sådana fall.

Angående Jesus så heter det i hans egna ord (och enligt King James Version, som du tycks vara bäst bekant med):

And as Moses lifted up the serpent in the wilderness, even so must the Son of man be lifted up:

That whosoever believeth in him should not perish, but have eternal life.

For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life.

For God sent not his Son into the world to condemn the world; but that the world through him might be saved.

He that believeth on him is not condemned: but he that believeth not is condemned already, because he hath not believed in the name of the only begotten Son of God.

(Johannes 3:14-18)

Det är slående att de grundläggande lärorna i kyrkan, såsom Trinity och ställföreträdande försoningen finner ingenting i Bibeln. I själva verket visade olika verser i Bibeln pekar på Jesus (fred vare med honom) faktiska uppdrag, som skulle uppfylla lagen till profeten Moses (fred vare med honom). Faktum är Jesus (frid vare över honom) avvisat alla förslag som tillskrivs gudomlighet till honom och förklarade sin mirakel som driva av den ende sanne Gud.

Här räcker det nog med att säga, att om man inte finner något stöd i Bibeln för idén om Jesu offer, då läser man den synnerligen enögt. Få saker går så tydligt igen genom dess böcker. Detsamma gäller inte i fullt lika hög grad Hans gudomlighet, men nog finns även denna klart och tydligt betygad.

“Du skall buga inte ner dig själv till dem eller tjäna dem, ty jag är Herren din Gud är en nitälskande Gud.”
[Bibeln, Deuteronomy 5:7-9]

Om själva namnet Kristendom betyder, att man ska följa Jesus(frvmh) läror, så betyder det att vi muslimer är mer kristna än kristna själva.

Jesus håller inte med dig:

“Den som icke ärar Sonen, han ärar icke heller Fadern, som har sänt honom.” Johannes, 5:23

Johannes själv förtydligar ytterligare:

“Denne är Antikrist, denne som förnekar Fadern och Sonen. Var och en som förnekar Sonen, han har icke heller Fadern; den som bekänner Sonen, han har ock Fadern.” 1. Johannesbrevet, 2:22-23

Jesus, sa drick inte alkohol, de flesta kristna i sin helhet gör det, de flesta muslimer i sin helhet gör inte det,

När sade han det? Före eller efter bröllopet i Kana? smile

Jesus, sa ät inte gris, de flesta kristna gör det, men inte de flesta muslimerna i sin helhet

När sade han det? Före eller efter att han sade: “[I]ntet som utifrån går in i människan kan orena henne, eftersom det icke går in i hennes hjärta, utan ned i buken, och har sin naturliga utgång”? smile

Jesus var omskuren, de flesta kristna är inte det i sin helhet, men de flesta muslimerna i sin helhet är det.

Här nämner du dock att Jesus aldrig uppmanade till omskärelse, genom att inte nämna att han skulle ha gjort det.

Folk kommer att se era kommentarer, så var så ärliga som möjligt, precis som jag är ärlig och citerar från eran bibel, jag vill att ni erkänner att Jesus(frvmh) aldrig har sag att “Jag är Gud eller Dyrka mig” med egna ord.

Bibeln har talat. Hur ställer Du dig då till dess vittnesbörd?

Signatur 

“Den som tror endast på det han själv gillar i Evangelium och förkastar det som han ogillar—det är inte Evangelium som denne tror på, utan sig själv.”

Augustinus av Hippo, Predikningar

Postade: 25 Augusti 2011 06:20 - —   [ Ignorera ]   [ # 2 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2011-08-24

Del 1 av mitt svar pga för mkt skrivande.

John 10:30

I and the Father are one
Jag och min Father är 1, i vadå? i budskap så klart och inte i Gudomlighet, om du kollar i citat från din egna bibel som jag länkade i början av tråden.
Gud sa klart och tydligt till jesus(fred vare med honom) att säga att Gud är 1 till folket och sina lärljungar, och Jesus följde buden, så därför blir de 1 i budskap och inte i Gudomlighet. Så jag har som sagt inget emot den versen.

Ofta när debatter komma med kristna på Kristi gudomlighet, övergången från kapitel tio i boken av John kommer upp, denna passage är vers 30, som i princip lyder:

30 Jag och Fadern är ett

Nu förstår jag inte varför många kristna skulle citera denna vers, särskilt trinitarier, för vad gör den här versen bevisa? Trinitarer inte tror att Jesus är Fadern, så varför citerar de det? Är de att citera det för att försöka visa att Jesus är jämlik Fadern? Tja det är inte sant, eftersom Johannesevangeliet visar det motsatta, i själva verket om vi citerar en vers tillbaka läser vi:

29 Min Fader, som gav dem mig är större än alla, och ingen kan rycka dem ur min Faders hand.

Detta är vers 29, den kommer precis innan vers 30, och i vers 29 säger Jesus Fadern är större än alla, omfattar detta uppenbarligen Jesus eftersom han inte är Fadern. Så därför hur kristna försöka anta att denna vers visar jämställdhet mellan Jesus och Fadern är för mig obegripligt, bara en vers innan det Jesus säger att Fadern är större än alla!

I själva verket är detta inte första gången som Jesus säger att Fadern är större än honom, gör han det igen senare:

28 Ni har hört hur jag sagt er, jag går bort och kommer åter till eder. Om ni älskade mig, skulle ni glädjas, eftersom jag sa, jag går till Fadern, ty Fadern är större än jag (Joh 14:28)

Så här har vi återigen har Jesus gör anspråk på Fadern är större än honom, så hur är Jesus lika med Fadern när Jesus säger motsatsen? Nu kristna har kommit upp med ett sätt att försöka förklara denna vers av, de säger att Jesus talade som en man här, att som en människa Fadern är större än honom, försöker de och säger att Fadern betydde att han är större än Jesus i rang och auktoritet och inte i sak.

Men så vad menade Jesus i Johannes 10 när Jesus sade: Fadern är större än allt? Jesus placerade sig i kategorin av alla människor, så därför det kristna svaret inte kommer att fungera för John 10:29. Det måste sägas dock att den kristna svaret inte fungerar för John kapitel 14:28 heller, eftersom den kristna argumenterar från tystnad och argumentera något de har ännu att bevisa. Kristna inte kan bevisa att Jesus har två naturer, kan de aldrig få ett enda citat från läppar Jesus säger jag är man och gudomliga, att jag har två naturer och jag gav ett upp och tog på mannen naturen, detta är obefintlig , så därför svaret är från tystnad som utan bevis eller en fast grund.

1-Faktum är att Bibeln visar att Fadern är större än Jesus i huvudsak är Fadern allvetande och Jesus är det inte.

2-Fadern ger Jesus allt från mirakel till läran.

3-Jesus ber Fadern att rädda honom, uppenbarligen visar att liv och död styrs av Fadern och inte Jesus.

För alla dessa argument de kristna kommer att säga som människan Jesus är inte allvetande, som människan Jesus tar emot saker från Fadern, dock så jag vänligt frågar den kristne få detta bevis från Jesu ord, skall de aldrig att kunna göra Det är denna doktrin en uppfinning och inte något som finns från Jesus.

Så därför avslutningsvis, visar John 10:30 inget stöd för Jesu gudomlighet, inte visar jämlikhet, eftersom Jesus gjorde det klart att Fadern är större än honom, så därför Jesus inte är lika med Fadern.

Postade: 25 Augusti 2011 06:21 - —   [ Ignorera ]   [ # 3 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2011-08-24

Del 2 av min text pga för mkt skrivande.

John 20:28
Tomas sa till Honom, “Min Herre och min Gud!
Thomas said to him, “My Lord and my God!”

Det står Honom/Him, och inte Jesus, där misslyckas du återigen.

Markus 15:62 kan du friska till mitt minne? för jag finner inte versen som du pratar om.

Min poäng är att du inte följer din bibel korrekt och du kan inte prata nonsens baserat på inga bevis, bättre att hålla sig till faktan än att springa ifrån det. Jag nämde tidigare om att sånna som du kommer att försöka modifiera vissa verser utan att det ens talar om det du pratar om.
Du skrev
“Frälsning fås genom nåd, inte gärningar, enligt all kristen tro. Vad är det för en gud som avgör ens eviga öde enbart med avseende på yttre ting som tionden, bön och fasta? Det blir ju en alldeles särskilt småaktig gud i sådana fall.”
“Angående Jesus så heter det i hans egna ord (och enligt King James Version, som du tycks vara bäst bekant med):”
Håll dig till ämnet istället för att försöka trycka ner dig själv, vi i Islam har fritt val, och för att vi ska nå vägen till paradiset så måste vi vara goda i handlingar, vi har ett val, den raka eller snea vägen.
Du ser ni har ingen komplett lagar i eran bibel som täcker livets aspekter för att lösa dagens problem. Men det hör inte hit, nu svara på min fråga, som hör till tråden. Vart säger Jesus(fred vare med honom) “Jag är Gud, eller Dyrka mig” med egna ord?

Jesus (frid vare med honom) är inte avlade Son GUDS

Du menade nog Johannes kap 3:16 som skriver att Jesus var enfödde, men som du kommer att se så har just den versen tagits bort, inte av muslimer, men utav kristna själva, som ser det som en modifikation, fabricering, interpolation,

som har kastats ut från Revised Standard Version av Bibeln som en interpolation, som en fabricering. Den Revised Standard Version har reviderats av 32 kristna forskare av högsta rang, som stöds av 50 olika samarbetande valörer. Dessa forskare har tagit bort denna hädiska ord utan någon ceremoni som en interpolation, hopkok, tillverkning och förfalskning.

1. I Bibeln har Gud söner av ton.

Det nämns i Lukas evangelium, kapitel 3 vers 38
“... Adam, som var son av Gud.”
A. Genesis, kap 6 vers 2
“Att Guds söner såg människornas döttrar, att de var rättvist ....”
b. Exodus, kapitel 4 vers 22
“... Israel är min son, min förstfödde”.
C. Jeremia, kapitel 31 vers 9
“... Ty jag (Gud) är en fader för Israel, och E’-Phra-im är min förstfödde.”
D. Psaltaren, kapitel 2 vers 7
“... HERREN har sagt till mig: ‘Du är min son, jag har i dag fött dig.’”
e. Romarna, kapitel 8 vers 14
“Ty så många som leds av Guds Ande, de är Guds söner.”
Enligt Bibeln var rättfärdig person som följer Guds bud kallas Guds son.

2. Jesus (frid över honom) ÄR avlade Son GUDS?

De kristna håller med om resonemanget men säger att “men Jesus var inte så där”. Adam gjordes av Gud, var allt levande som Gud, men Jesus (fred vare med honom) var fött Guds son, avlad inte gjort. “Och de kristna citat från Johannes evangelium kapitel 3 vers 16.
“Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, att den som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv.”

3. Betydelsen av ordet “ENFÖDDE”

På frågan om betydelsen av ordet “född” de kristna kommer sällan att kunna förklara. Avlat innebär att avla dvs att skaffa barn. Avla är ett djur handling som tillhör djur funktion av kön. Hur kan vi tillskriva en sådan ödmjuk funktion till Gud.

4. Ordet “ENFÖDDE” ÄR en interpolation

Ordet “född” som nämns i Johannes evangelium kapitel 3 vers 16 har kastats ut från Revised Standard Version av Bibeln som en interpolation, som en fabricering. Den Revised Standard Version har reviderats av 32 kristna forskare av högsta rang, som stöds av 50 olika samarbetande valörer. Dessa forskare har tagit bort denna hädiska ord utan någon ceremoni som en interpolation, hopkok, tillverkning och förfalskning.

Du skrev “Här räcker det nog med att säga, att om man inte finner något stöd i Bibeln för idén om Jesu offer, då läser man den synnerligen enögt. Få saker går så tydligt igen genom dess böcker. Detsamma gäller inte i fullt lika hög grad Hans gudomlighet, men nog finns även denna klart och tydligt betygad.”

Det är i alla fall inte jag som följer kyrkan, jag försöker att vara ärlig och citera det din bibel har sagt och inte det din kyrka har sagt. smile

Du skrev också
“Jesus håller inte med dig:”
Vad är det Jesus(fvmh)  inte höll med mig om?
Jag skrev det han själv sa och gjorde från din bibel, så du förnekar din bibel och dyrkar paul istället? Tänk lite.

“Den som icke ärar Sonen, han ärar icke heller Fadern, som har sänt honom.” Johannes, 5:23
Johannes själv förtydligar ytterligare:
“Denne är Antikrist, denne som förnekar Fadern och Sonen. Var och en som förnekar Sonen, han har icke heller Fadern; den som bekänner Sonen, han har ock Fadern.” 1. Johannesbrevet, 2:22-23

Den versen som du citerar innebär, som jag tidigare sa, ingen är muslim ifall vi inte tror på jesus(fvmh) och speciellt ifall man inte Tror på Gud.

Men du tror på treenigheten, och det gör dig då till antikrist baserat från din bibel, om du kollar på budorden,

Jag tror på jesus(fred vare med honom) som en av de bästa profeterna i Islam, men inte Gud som de flesta kristna i sin helhet tror.
Så ifall ordet kristen betyder, att följa jesus(frmh) lära så betyder det att vi muslimer är mer kristna än kristna själva, för vi följer hans lära och fortsätter med profeten Muhammad(SAW) som Jesus(frmh) sa till oss att tröstaren kommer, men det hör till ett annat ämne “Muhammad(SAW) i bibeln”.

Bibeln förbjuder konsumtion av alkohol i följande verser:
A. “Vin är en spefågel är rusdrycken, och den som är lurad och därmed är inte klokt.” [Ordspråksboken 20:01] b. “Och inte vara berusad av vin.” [Ef 5:18]
Trots dessa verser, så bryr de flesta kristna inte om förbud av alkohol, utan de dricker och hittar på ursäkter, så de bjuder in problem, vi kan ta en titt på USA hur pass beroende de är av alkohol och dess konsekvenser.
Det han sa bör ni följa, ej relevant om han sa det innan eller efter, han sa att ni inte får bli berusade punkt slut.

Angående Gris som du frågade:

Den kristna kommer sannolikt att bli övertygad av hans religiösa skrifter.
Bibeln förbjuder konsumtion av gris i Tredje Moseboken
“Och svin, fast han dela upp hoven och vara kluvna fotade, men han tuggade inte idisslar, för han är oren för dig”.
“Av deras kött får ni inte äta, och deras döda kroppar skall ni inte röra, de är orena för er.”
[Tredje Moseboken 11:7-8] Fläskkött är också förbjudet i Bibeln i Femte Moseboken “Och svin, eftersom det rör upp hoven, men tugga inte idisslar, det är orent för er.
I skolen icke äta av deras kött eller röra vid deras döda kadaver.” [Femte Moseboken 14:08] Ett liknande förbud upprepas i Bibeln i Jesajas bok kapitel 65 vers 2-5.

“Här nämner du dock att Jesus aldrig uppmanade till omskärelse, genom att inte nämna att han skulle ha gjort det”

Här finner du verserna från din egna bibel, detta bevisar bara att många muslimer är mer pålästa än kristna själva.
Apostlagärningarna: 07:08 “
Och han gav honom föreskrifter om omskärelsen: och så Abraham födde Isak och omskar honom på åttonde dagen, och Isak födde Jakob, och Jakob födde våra tolv stamfäder.”
John: 7:22
“Mose gav alltså eder omskärelsen, (inte för att det är av Moses, men fäderna;) och ni på sabbaten omskära en man.”
Luke: 2:21
“Och när åtta dagar uppnåddes för omskära av barnet, hans namn kallades Jesus, som var så namnet på den ängel innan han föddes i livmodern.”
Översättning på Engelska för att försäkra.
“And when eight days were accomplished for the circumcising of the child, his name was called JESUS, which was so named of the angel before he was conceived in the womb.”
Där bevisade jag mina poäng, och du ljög för mig, kräver en ursäkt.
Du skrev;
“Bibeln har talat. Hur ställer Du dig då till dess vittnesbörd?”
Bibeln har helt klart talat efter mina citat, hur hittar du på lögner och ignorrerar det som står i din bibel zedekiah?

Du har fortfarande inte Svarat på min fråga, sluta spring runt!

“Ge mig en vers där Jesus själv bekräftar att han är Gud eller att han säger dyrka mig, med egna ord”

Postade: 25 Augusti 2011 07:11 - —   [ Ignorera ]   [ # 4 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2011-01-09
SANNINGEN - 25 Augusti 2011 06:20 -

Jag och min Father är 1, i vadå? i budskap så klart och inte i Gudomlighet, om du kollar i citat från din egna bibel som jag länkade i början av tråden.
Gud sa klart och tydligt till jesus(fred vare med honom) att säga att Gud är 1 till folket och sina lärljungar, och Jesus följde buden, så därför blir de 1 i budskap och inte i Gudomlighet. Så jag har som sagt inget emot den versen.

Jo, jag kunde nog tänka mig att det skulle låta så. Jehovas Vitnnen säger ungefär detsamma.

Då får jag förstås fråga mig: Varför var Gud “en i budskap” med Jesus, men inte med Moses eller någon av de andra profeterna? De lärde väl inte heller något annat än vad Gud sade dem? Men ändå är detta förbehållet Jesus allena?

Och självfallet är Gud en. Tre personer och ett väsen, som kristendomen alltid har lärt.

Så här har vi återigen har Jesus gör anspråk på Fadern är större än honom, så hur är Jesus lika med Fadern när Jesus säger motsatsen? Nu kristna har kommit upp med ett sätt att försöka förklara denna vers av, de säger att Jesus talade som en man här, att som en människa Fadern är större än honom, försöker de och säger att Fadern betydde att han är större än Jesus i rang och auktoritet och inte i sak.

Som människa på jorden antog Jesus en tjänares gestalt. Ordet blev kött, för vår skull:

“Varen så till sinnes som Kristus Jesus var, han som var till i Guds-skepnad, men icke räknade jämlikheten med Gud såsom ett byte, utan utblottade sig själv, i det han antog tjänare-skepnad, när han kom i människogestalt. Så befanns han i utvärtes måtto vara såsom en människa och ödmjukade sig och blev lydig intill döden, ja, intill döden på korset.”
Filipperbrevet 2:5-8

Därför var han, som du säger, mindre på jorden än vad Gud var, fastän större än någon av kvinna född. Men i sin härlighet är han jämlik med Gud, Fadern.

Kristna inte kan bevisa att Jesus har två naturer, kan de aldrig få ett enda citat från läppar Jesus säger jag är man och gudomliga, att jag har två naturer och jag gav ett upp och tog på mannen naturen, detta är obefintlig , så därför svaret är från tystnad som utan bevis eller en fast grund.

Varför skulle Jesus själv behöva ha sagt det? Han är inte den ende i världshistorien som fått ta del av gudomlig inspiration. Profeter förekom på jorden ända in till början av 100-talet—se bara på Uppenbarelseboken, troligen nedtecknad någon gång på 90-talet.

1-Faktum är att Bibeln visar att Fadern är större än Jesus i huvudsak är Fadern allvetande och Jesus är det inte.

Som människa var Jesus inte allvetande, det är riktigt. Även om hans vetande sträckte sig bortom det naturligt mänskliga.

2-Fadern ger Jesus allt från mirakel till läran.

Fadern och Jesus är av samma väsen. Självklart kan Sonen inte göra något utan Fadern.

3-Jesus ber Fadern att rädda honom, uppenbarligen visar att liv och död styrs av Fadern och inte Jesus.

Nej, människan Jesus styrde inte över allting. Han hade som sagt antagit tjänare-skepnad när han vandrade på denna jorden.

Signatur 

“Den som tror endast på det han själv gillar i Evangelium och förkastar det som han ogillar—det är inte Evangelium som denne tror på, utan sig själv.”

Postade: 25 Augusti 2011 08:11 - —   [ Ignorera ]   [ # 5 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2011-01-09
SANNINGEN - 25 Augusti 2011 06:21 -

John 20:28
Tomas sa till Honom, “Min Herre och min Gud!
Thomas said to him, “My Lord and my God!”

Det står Honom/Him, och inte Jesus, där misslyckas du återigen.

Läste du inte påföljande vers? Jesus tar emot hans dyrkan utan betänkligheter. Vad kallar du hans svarsord om inte uppmuntran till just detta?

Markus 15:62 kan du friska till mitt minne? för jag finner inte versen som du pratar om.

Tyvärr skrev jag fel; det skulle naturligtvis ha varit 14:62.

Håll dig till ämnet istället för att försöka trycka ner dig själv, vi i Islam har fritt val, och för att vi ska nå vägen till paradiset så måste vi vara goda i handlingar, vi har ett val, den raka eller snea vägen.

Ja, om man inte bugar duktigt nio gånger om dagen åt Mecka till så bär det av raka vägen åt helvetet till, inte sant? Där man blir upphängd på himmelska järnkrokar medan tjänsteandarna häller kokande vatten över ens ansikte i evigheternas evigheter, som det står omnänt i sura 22?

Men håller man sig till tron och följer laglärarnas råd som god muhammedan så kan man nog hoppas på inträde till paradiset, där man kan vila ut bland svala bäckar och dignande festmåltidsbord, med trevligt kvinnligt sällskap.

Du ser ni har ingen komplett lagar i eran bibel som täcker livets aspekter för att lösa dagens problem.

Nej, Lagens välde har vi befriats från genom Kristi offer. Vi har ju inte fått en träldomens ande, så att vi åter skall känna fruktan, utan en barnaskapets ande, i vilken vi kan ropa: Abba! Fader! Vår Gud kräver inte tionde, krälande och ögontjäneri av oss, utan endast att vi lever i kärlek och älskar Gud och vår nästa.

Du menade nog Johannes kap 3:16 som skriver att Jesus var enfödde, men som du kommer att se så har just den versen tagits bort, inte av muslimer, men utav kristna själva, som ser det som en modifikation, fabricering, interpolation,

som har kastats ut från Revised Standard Version av Bibeln som en interpolation, som en fabricering. Den Revised Standard Version har reviderats av 32 kristna forskare av högsta rang, som stöds av 50 olika samarbetande valörer. Dessa forskare har tagit bort denna hädiska ord utan någon ceremoni som en interpolation, hopkok, tillverkning och förfalskning.

Då kan du förstås redogöra för det textkritiska läget för versen ifråga? För det är väl inte så att du tar kristna på orden utan att själv kontrollera deras argument? smile

3. Betydelsen av ordet “ENFÖDDE”

På frågan om betydelsen av ordet “född” de kristna kommer sällan att kunna förklara. Avlat innebär att avla dvs att skaffa barn. Avla är ett djur handling som tillhör djur funktion av kön. Hur kan vi tillskriva en sådan ödmjuk funktion till Gud.

Självfallet kom inte Jesus in i världen genom något slags fysisk umgängesakt. Det är det väl ingen kristen som påstår? Hans människogestalt kom förstås till genom Den helige Ande.

Men vill man förstå begreppet närmare så bör man helst gå till språket som Nya testamentet faktiskt är skrivet på, det vill säga koiné-grekiska. Där står det “monogenes”, av “monos” (ensam, en) och “ginomai”, varom mer nedan. Det kan betyda “enfödd” ... men den djupare betydelsen får man av verbet som ordet härleds ifrån (nämnda “ginomai”). Det verbet betyder nämligen att ske, komma i vardande, uppträda.

Den djupare mening som antyds skulle alltså kunna vara, att Jesus—till skillnad från alla andra varelser, utom då förstås Fadern och Anden—inte är ett skapat väsen, utan ett självgenererat. Han är Guds Son i en alldeles unik mening—en del av den gudomliga treenigheten, av samma väsen som Fadern.

Det är i alla fall inte jag som följer kyrkan, jag försöker att vara ärlig och citera det din bibel har sagt och inte det din kyrka har sagt.

Vilken kyrka var då det? smile

Du plockar ju vilt just de citat som ställda för sig och utanför sitt rätta sammanhang tycks säga just det du vill och avfärdar resten. Inte ett spår av någon vilja att se till helheten.

Jag skrev det han själv sa och gjorde från din bibel, så du förnekar din bibel och dyrkar paul istället? Tänk lite.

Paulus är en människa och skall inte dyrkas. Däremot så är hans brev dock helig skrift och hör till Bibeln. Och jag och andra kristna behandlar dem därefter.

Den versen som du citerar innebär, som jag tidigare sa, ingen är muslim ifall vi inte tror på jesus(fvmh) och speciellt ifall man inte Tror på Gud.

Är det att “ära” den gudomlige Sonen om man påstår att hans heliga uppståndelse från de döda var bluff och båg och hans apostlar lögnare?

Men du tror på treenigheten, och det gör dig då till antikrist baserat från din bibel, om du kollar på budorden,

Inte då. Själv håller jag mig alldeles till Fadern, Sonen och Den helige Ande. Inga andra furstar eller andemakter, som det varnas för i Bibeln. Även om dessa liksom sin herre, djävulen, kan förskapa sig även till ljusets änglar och lura godtrogna män i fördärvet med falska uppenbarelser.

Så ifall ordet kristen betyder, att följa jesus(frmh) lära så betyder det att vi muslimer är mer kristna än kristna själva, för vi följer hans lära och fortsätter med profeten Muhammad(SAW) som Jesus(frmh) sa till oss att tröstaren kommer, men det hör till ett annat ämne “Muhammad(SAW) i bibeln”.

Ja, parakleten. Alltså Den helige Ande. Inte någon människa av kött och blod. Däremot så varnar Jesus högtidligt för falska profeter som skall komma i framtiden. Men det är dock lätt att känna igen dem, nämligen på deras gärningar. Från ett ont träd kommer ond frukt.

Bibeln förbjuder konsumtion av alkohol i följande verser:
A. “Vin är en spefågel är rusdrycken, och den som är lurad och därmed är inte klokt.” [Ordspråksboken 20:01] b. “Och inte vara berusad av vin.” [Ef 5:18]
Trots dessa verser, så bryr de flesta kristna inte om förbud av alkohol, utan de dricker och hittar på ursäkter, så de bjuder in problem, vi kan ta en titt på USA hur pass beroende de är av alkohol och dess konsekvenser.
Det han sa bör ni följa, ej relevant om han sa det innan eller efter, han sa att ni inte får bli berusade punkt slut.

Men detta var ju inte människan Jesu egna ord, min gode man! Jesus såg ju själv till att hans medmänniskor hade god tillgång till vin. Har du månne börjat dyrka Paulus istället, då du nu läser Efesierbrevet? grin

Skämt åsido: Visst har du rätt, berusning bör man undvika, enligt Skriften. Det betyder dock inte nödvändigtvis totalförbud heller. Ett glas vin eller två kan en vuxen människa dricka utan att berusas därav.

Angående Gris som du frågade:

Den kristna kommer sannolikt att bli övertygad av hans religiösa skrifter.
Bibeln förbjuder konsumtion av gris i Tredje Moseboken

Förvisso. Men inte heller detta är ju människan Jesu egna ord.

Och får vi citera andra författare så hänvisar jag dig förstås genast till Johannesevangeliet 1:1 för ett ovedersägligt bevis för Jesu gudom.

Du har även att ta ställning till att Jesu ord, citerade av mig, direkt motsäger din tolkning av Moseboken.

“Här nämner du dock att Jesus aldrig uppmanade till omskärelse, genom att inte nämna att han skulle ha gjort det”

Här finner du verserna från din egna bibel, detta bevisar bara att många muslimer är mer pålästa än kristna själva.

(...)

Där bevisade jag mina poäng, och du ljög för mig, kräver en ursäkt.

Omskärelsen är biblisk. Något annat har jag aldrig påstått. Den instiftades av Gud själv för judarnas skull. Men människan Jesus uppmanade väl aldrig någon att omskära sig, efter vad vi vet? Detta senare kan du inte finna stöd för i Bibeln.

Du har därför fortfarande fel, och får ingen ursäkt av mig.

Bibeln har helt klart talat efter mina citat, hur hittar du på lögner och ignorrerar det som står i din bibel zedekiah?

Det skulle aldrig falla mig in att medvetet ljuga om Skriften, inte mer än det skulle en from muhammedan att kritisera er profets privatliv. Så handskas man inte med det man håller för heligt, helt enkelt.

Däremot så är jag nog så väl medveten om att även jag är en syndig människa, och full av fel och brister. Så naturligtvis kan jag missta mig i min exeges—den möjligheten är jag alltid öppen för.

I det här fallet tror jag nog däremot att jag befinner mig närmare sanningen än du.

Du har fortfarande inte Svarat på min fråga, sluta spring runt!

“Ge mig en vers där Jesus själv bekräftar att han är Gud eller att han säger dyrka mig, med egna ord”

Du har redan fått. Bemöt dem först.

Signatur 

Postade: 25 Augusti 2011 11:36 - —   [ Ignorera ]   [ # 6 ]  
Rookie
Rank
Gick med  2011-08-24

Jag har inte bemött ett enda svar från dig Där “Jesus han själv säger med egna ord oralt, jag är Gud eller Dyrka mig”

Jag gav dig klara citat från bibeln innan om att Jesus visar att han inte kan göra något utan Guds hjälp.

Vissa grejer som du har tagit upp har inget med ämnet att göra, det här med mekkah, böner osv hör inte till ämnet, så varför försöker du att göra mig upprörd? jag blir inte upprörd, du lurar inte mig, men du lurar bara dig själv och dina kristna bröder.

En sann kristen borde åtminstone Svara på min fråga via vers och inte via din förklaring.

Ge mig bara en vers så blir jag nöjd, men du misslyckas fortfarande, följer du inte topicen blir jag tvungen att rapportera dig via sidan.

En sak, om du tror att du är närmare sanningen än mig, så vill jag bara påminna dig om att den versen som du har som signatur är helt fel översatt om du kan lite grekiska.

Många kristna använder john 1:1 för att försöka bevisa att jesus var Gud, men den här versen har ingen specifik betydelse och bevisar inte att Jesus är Gud, snarare tvärtom.

In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God.

Tänk på att den har översatts, från grekiskan till Engelskan.

1. Johannesevangeliet, kapitel 1 vers 1

Det nämns i Johannes evangelium kapitel 1 vers 1
... “I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud”.
Dessa ord är inte de ord av Jesus (fred vare med honom), men Johannes (eller vem författaren är till detta evangelium). Kristna lärda säger att dessa var de ord som en Judisk man hette Philips i Alexandria, som skrev dem innan Jesus och John (frvmd) föddes och hävdade någon gudomlig inspiration för dem.

2. ERSÄTTNINGSVAROR “ord” med “Gud”

Om vi ​​ersätter ordet “Word” med ordet “Gud” så blir det “I begynnelsen var Gud, och Gud var hos Gud, och Gud var Gud.”
Betyder detta att det fanns två gudar?

3. HOTHEOS - guden, TONTHEOS - En GUD.

Nya Testamentet är skrivet på grekiska. Första gången Gud förekommer i citatet är “Hotheos” som ordagrant betyder “Gud”, dvs “Och Ordet var hos Gud”. Men andra gången när ordet “Gud” visas i citatet, är det grekiska ord som används “Tontheos”, som betyder “en gud” dvs “och ordet var hos Gud.” På hebreiska finns det inget som Kapitalet “G” och små “g” som i det engelska språket. Således Hotheos är “Gud” med kapital “G” och Tontheos är “en gud” med litet “g”.

4. II KORINTIERBREVET KAPITEL 4 vers 4

De bibelforskare har vänt sina system medan översätta versen i Andra Korintierbrevet kapitel 4 vers 4
“(Och djävulen är) att denna världens gud”.
[II Korintierbrevet 04:04]
Här “Hotheos” har felaktigt översatt som “gud” istället för “Gud”.

5. Andra Moseboken kapitel 7 vers 1

I Andra Mosebok kapitel 7 vers 1
“Och Herren sade till Mose: Se, jag har gjort dig en gud för Farao.”
[Mosebok 07:01]
Varför är ett litet ‘g’ används här för Gud istället för Kapitalet “G”?

Så det skall vara;

In The beginning was the word, and the word was God=Hotheos=Gud, and the word was with god=thonteos=falsk gud= en Guds sändebud.

Postade: 26 Augusti 2011 09:03 - —   [ Ignorera ]   [ # 7 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Antal poster:  1564
Gick med  2007-04-01

Jag ser det som att du lite “inte ser skogen för alla träden” i ditt resonemang. Visst finns det texter som tydligt implicerar att Jesus är Gud i bibeln.
Ta texter där han exempelvis förlåter synder och accepterar tillbedjan.
Logiskt kunde man stava ut det:
1. Jesus förlåter synder
2. Om något förlåter synder så är det Gud
S. Jesus är Gud

Om att Jesus förlåter synder står ex. i Mark 2:1-12 (Notera att de skriftlärda förstår att Jesus gör anspråk på att vara Gud)
“Några dagar därefter kom Jesus tillbaka till Kapernaum. När man fick höra att han var hemma, samlades så många att de inte längre fick plats ens utanför dörren, och han predikade ordet för dem. Då förde man till honom en lam som bars av fyra män. Men när de för folkmassans skull inte kunde komma till Jesus med honom, tog de bort taket över platsen där han var. De gjorde en öppning och sänkte ner bädden som den lame låg på. Jesus såg deras tro och sade till den lame: ”Mitt barn, dina synder är förlåtna.” Nu satt där några skriftlärda, och de tänkte i sina hjärtan: ”Varför talar han på det sättet? Han hädar! Vem kan förlåta synder? Det kan ingen utom Gud.” Jesus kände i sin ande att de tänkte så för sig själva, och han sade till dem: ”Varför tänker ni så i era hjärtan? Vilket är lättast, att säga till den lame: Dina synder är förlåtna, eller att säga: Stig upp, ta din bädd och gå? Men det skall ni veta att Människosonen har makt på jorden att förlåta synder.” Och han sade till den lame: ”Till dig säger jag: Stig upp, ta din bädd och gå hem!” Då steg mannen upp, tog genast sin bädd och gick ut inför allas ögon. Och alla blev utom sig av häpnad och prisade Gud och sade: ”Något sådant har vi aldrig sett.””

Vidare går det ex. att läsa om att Jesus tillbeds i
Joh 20:27-28 “Sedan sade han till Tomas: Räck hit dit finger, se här äro mina händer; och räck hit din hand, och stick den i min sida. Och tvivla icke, utan tro. Tomas svarade och sade till honom: Min Herre och min Gud!”

Signatur 

/David

———————
“1 Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, 2 för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt.” - 1 Tim 2:1-2
(Vet att detta står i bibeln men det är möjligen en egen parafrisering, men ni förstår budskapet)

Postade: 26 Augusti 2011 10:10 - —   [ Ignorera ]   [ # 8 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  650
Gick med  2007-06-12

Hej!

Det finns ingen sån vers.
Det är heller ingen kristen som hävdar att Jesus är Gud för att det skulle finnas någon sådan vers. Vi bygger det på andra verser.

De texter du citerar visar att Jesus är människa, att Jesus inte är Fadern och att Jesu uppdrag här på jorden var att tjäna och att hålla Guds lag. Kristna tror på allt detta.

Att Jesus skulle förneka att han är god tror väl inte du heller? Jesus förnekar inte att han är god, utan frågar: “Varför kallar du mig god?”

Bibeln finns på svenska. Den finns på nätet: www.folkbibeln.net
Så slipper du översätta från King James Version.

Postade: 27 Augusti 2011 11:04 - —   [ Ignorera ]   [ # 9 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2011-01-09
SANNINGEN - 25 Augusti 2011 11:36 -

Jag har inte bemött ett enda svar från dig Där “Jesus han själv säger med egna ord oralt, jag är Gud eller Dyrka mig”

Jag gav dig klara citat från bibeln innan om att Jesus visar att han inte kan göra något utan Guds hjälp.

Du är alltså inte intresserad av att föra debatt, utan enbart att upprepa dina egna påståenden. I sådant fall blir det förstås meningslöst att hålla något samtal. Nåväl, gott så. Jag skall dock ändå fortsätta med att rätta några av dina felaktiga påståenden även här, så att ingen annan skall behöva riskera att falla för dem.

Vissa grejer som du har tagit upp har inget med ämnet att göra, det här med mekkah, böner osv hör inte till ämnet, så varför försöker du att göra mig upprörd? jag blir inte upprörd, du lurar inte mig, men du lurar bara dig själv och dina kristna bröder.

På vissa punkter tangerade mina kommentarer andra ämnen. Och det var kanske litet olyckligt, men du tog själv upp dessa, och får därför finna dig i att få svar på tal.

En sak, om du tror att du är närmare sanningen än mig, så vill jag bara påminna dig om att den versen som du har som signatur är helt fel översatt om du kan lite grekiska.

Litet (gammel-)grekiska kan jag allt. Inte så att jag talar det flytande, men litet. Gott och väl tillräckligt, dock, för att genomskåda dina mystifikationer.

1. Johannesevangeliet, kapitel 1 vers 1
Det nämns i Johannes evangelium kapitel 1 vers 1
... “I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud”.
Dessa ord är inte de ord av Jesus (fred vare med honom), men Johannes (eller vem författaren är till detta evangelium). Kristna lärda säger att dessa var de ord som en Judisk man hette Philips i Alexandria, som skrev dem innan Jesus och John (frvmd) föddes och hävdade någon gudomlig inspiration för dem.

Där var det inte mycket som var rätt. Filon (sic) av Alexandria var verksam som hellenistisk-judisk skriftutläggare och filosof ungefär från år 0-50 e. Kr, alltså ungefär samtida med Jesu liv och gärning (fastän före Johannesevangeliets tillkomst). Inte heller håller de kristna Filons skrifter för gudomligt inspirerade. Det man dock gör (som du förmodligen har fått höra talas om i förvrängd form) är att man jämför Filons teologi med den hos Johannes för att bättre förstå den senare. Man ställer upp dem mot varandra i kontrast, helt enkelt. För även Filon (och andra senjudiska utläggare, till exempel författarna till Vishetens bok, som finns bland den kristna Bibelns apokryfer) talar om sådana begrepp som Ordet (logos), så deras idéer kan ge en fingervisning om hur samtiden torde ha sett på dessa.

2. ERSÄTTNINGSVAROR “ord” med “Gud”
Om vi ​​ersätter ordet “Word” med ordet “Gud” så blir det “I begynnelsen var Gud, och Gud var hos Gud, och Gud var Gud.”
Betyder detta att det fanns två gudar?

Om Gud var hos Gud och var Gud så var förmodligen de båda gudarna en, på ungefär samma sätt som den kristne Guden är treenig. Har dock svårt att se poängen med detta hypotetiska exempel. I vår Bibel står det ju, som bekant, Ordet, inte Gud.

3. HOTHEOS - guden, TONTHEOS - En GUD.
Nya Testamentet är skrivet på grekiska. Första gången Gud förekommer i citatet är “Hotheos” som ordagrant betyder “Gud”, dvs “Och Ordet var hos Gud”. Men andra gången när ordet “Gud” visas i citatet, är det grekiska ord som används “Tontheos”, som betyder “en gud” dvs “och ordet var hos Gud.” På hebreiska finns det inget som Kapitalet “G” och små “g” som i det engelska språket. Således Hotheos är “Gud” med kapital “G” och Tontheos är “en gud” med litet “g”.

Även detta påminner om något som Jehovas Vittnen gärna slänger sig med, fastän de gör det i mer raffinerad form. Det håller dock inte för närmare kritisk granskning, om man har studerat grekiskan. Här blir det en litet längre utläggning, även om jag skall försöka hålla mig kort.

Texten till Johannes 1:1 på den ursprungliga grekiskan lyder (enkelt transkriberad till latinska bokstäver):

”En arche en ho logos kai ho logos en pros ton theon kai theos en ho logos”

Här kan man, som du ser, ganska enkelt urskilja orden ”logos” och ”theos” ur texten. Prepositionen ”en” och konjunktionen ”kai” kan vi ignorera så länge. Låt oss istället till att börja med titta på prepositionen ”pros”, som i sammanhanget verkar mellan ”ho logos” och ”ton theon”. Det översätts här lämpligen ”nära, samman med”, eller som brukligt i vår svenska tradition, ”hos”. En sådan översättning som King James följer alltså här texten synnerligen ordagrant.

Det som vi då kommer att uppmärksamma är dock att Ordet (logos) i den grekiska texten sägs vara nära ”ton theon”, vilket enligt dig skulle betyda ”‘en gud’ med litet ‘g’”. Medan det som Ordet faktiskt sägs VARA i tredje satsen är ”theos”. Du har med andra ord fått till ditt argument bakfram, vilket skarpt antyder att du inte faktiskt har läst (och/eller förstått) den grekiska texten.

I själva verket är det så, att på grekiska är ”ton” bestämd artikel (ackusativ). ”Ton theon” betyder alltså Guden, eller ”the God” på engelska. Medan ”theos” (utan artikel) i vanliga fall enbart skulle betyda Gud (eller gud). Det är detta som Jehovas Vittnen (och även muhammedaner) brukar påpeka när den här passagen kommer upp, och som du förmodligen vill hänvisa till.

Men—de tar då inte hänsyn till sammanhanget i satsen, där det visas att en utskriven bestämd artikel enligt grekiskans regler inte är nödvändig för att ändå framföra den betydelsen. Det här är litet invecklat, så jag skall inte bli alltför teknisk kring den saken här, men det går lätt att läsa på på egen hand. Begreppet är välkänt nog (främst just genom den här debatten) att ha ett eget namn – det kallas Colwells regel. En Google-sökning på den saken ger snabb kunskap om vad som gäller. Här räcker det dock med att visa, att du har hoppat i galen tunna.

(Bara för att förtydliga ännu litet: Både ”ho theos” och ”ton theon” är bestämd form på grekiskan. SANNINGEN är med andra ord alldeles ute och cyklar. Det är endast grammatiken som skiljer formerna åt; den förra används när Gud är subjekt i en sats, den senare när Han är objekt. Det är ”theos” (utan artikel) som den gamla debatten med Jehovas Vittnen gäller.)

4. II KORINTIERBREVET KAPITEL 4 vers 4
De bibelforskare har vänt sina system medan översätta versen i Andra Korintierbrevet kapitel 4 vers 4
“(Och djävulen är) att denna världens gud”.
[II Korintierbrevet 04:04]
Här “Hotheos” har felaktigt översatt som “gud” istället för “Gud”.

Här lyder det relevanta stycket sålunda på grekiska: ”ho theos ton aionos”. ”Ho” är på grekiska bestämd artikel (nominativ), så långt har du rätt. På engelska översätter man också detta därefter—”the god of this world”, med artikel och allt. På svenska däremot så låter det litet konstigt om man skall säga ”denna världens guden”, precis som vi även i Johannes 1:1 säger att Ordet ”var Gud”, inte ”var Guden”. Det är en språklig konvention, helt enkelt, som också tillämpas lika i båda fallen.

Så jag förstår inte vad du finner för ohederligt i det.

5. Andra Moseboken kapitel 7 vers 1
I Andra Mosebok kapitel 7 vers 1
“Och Herren sade till Mose: Se, jag har gjort dig en gud för Farao.”
[Mosebok 07:01]
Varför är ett litet ‘g’ används här för Gud istället för Kapitalet “G”?

Här är det fråga om hebreiska, så den saken saknar alldeles relevans här, för diskussionen vi har om grekiskan i Johannes. Det är närmast vilseledande att ta upp detta i sammanhanget. Vi kan dock tala om det senare, när vi i grunden har rett ut vad det rör sig om i den förevarande frågan.

Så det skall vara;
In The beginning was the word, and the word was God=Hotheos=Gud, and the word was with god=thonteos=falsk gud= en Guds sändebud.

Och detta stämmer som sagt inte, utan är rent bakvänt. Du vantolkar grekiskan, och “ho theos” nämns över huvud taget inte i Johannes 1:1. (Bara “theos”, utan utskriven artikel.) Jag har ovan visat hur grekiskan bör förstås. Vill du framhärda så får du visa upp dina källor. Men som meddebattör ger jag dig rådet att backa. Du tycks, för att uttrycka mig kärvt men ärligt, inte ha mer än ytterst grumliga föreställningar om vad du talar om. Din position är ohållbar, och de argument du framför gör dig endast till åtlöje bland dem som faktiskt har brytt sig om att studera grekiskan en smula. Då är det bättre att bara erkänna att man gjort fel och gå vidare.

Signatur 

Postade: 27 Augusti 2011 11:05 - —   [ Ignorera ]   [ # 10 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2011-01-09

Som ett litet post scriptum: Jag har nu kontrollerat vad Revised Standard Version (RSV) har att säga om Johannes 3:16, vilket jag förstås borde ha gjort redan tidigare. SANNINGEN påstod om denna:

Detta stämmer naturligtvis inte, utan är ännu ett felaktigt påstående från SANNINGEN. RSV inkluderar hela vers 3:16 och tar inte bort någon del av den som interpolation. Vad man däremot gör är att man översätter “huios monogenes” till “only son” istället för “only begotten son”. Och om detta kan man förstås ha olika åsikter. Men man använder sig av hela den grekiska texten i stycket och håller den till fullo för giltig.

Signatur 

Postade: 29 Augusti 2011 12:48 - —   [ Ignorera ]   [ # 11 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  525
Gick med  2010-07-13

Hej!

Jag kan inte (tror jag) visa en vers i Bibeln där Jesus säger rakt ut att han är Gud. Däremot kan jag visa att Jesus säger saker som bara Gud har rätt att säga.

II) Begreppet Gud i kristendomen:

Faktumet är att Jesus(Frvmh) sa;

i) “Min Fader är bättre än mig.”
[The Bible, John 14:28]

(ii) “Min Fader är bättre än alla.”
[The Bible, John 10:29]

De flesta översättningar brukar använda ordet “större”, eller i engelska översättningar “greater” och inte “bättre”. Men det här är irrelevant, för det bevisar inte att Jesus inte är Gud. För när Jesus tog sig mänsklig natur så blev han lägre än Fadern i det avseendet (Till sin mänskliga natur alltså, inte sin Gudomliga natur).

(iii) “…Jag driver ut onda andar med Guds Ande….”
[The Bible, Mathew 12:28]

(iv) “…Jag med Guds finger kastar ut djävlar….”
[The Bible, Luke 11:20]

Vilket bevisar att Jesus inte var Gud på vilket vis?

(v) “Jag själv kan icke göra något: det jag hör, det dömmer jag: och min dom är rättvis ; för jag söker inte min vilja, men med Guds vilja som har sänt mig.”
[The Bible, John 5:30]

Fortfarande inget som bevisar att Jesus inte är Gud.

2. Uppdraget för Jesus Kristus (fred vare med honom) - för att uppfylla lagen

Jesus(frvmh) har aldrig sagt att han är Gud, han nämde klart o tydligt hans natur och uppdrag, Jesus(frvmh) skickades av Gud för att bekräfta hans föregående Judiska lagar, Det bevisas klart och tydligt i följande uttalanden som talar om Jesus(frvmh) i Gospel of Mathew:

“Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna: Jag har inte kommit för att förstöra, utan för att fullborda. Ty sannerligen säger jag till er: Intill dess himmel och jord förgås, anteckna en eller en prick skall förgås lagen, förrän allt har skett”

Tyvärr förstår du inte ett dugg av det du citerar. Jesus använder här ett par judiska idiomatiska uttryck som betyder “att felaktigt tolka lagen och profeterna” d.v.s upphäva eller förstöra dem, respektive “att rätt tolka lagen och profeterna”, d.v.s fullborda den. Att säga att någon upphävde eller förstörde lagen var alltså ett sätt att säga att han tolkade/förklarade lagen på fel sätt och därmed förstörde den rätta betydelsen av lagen, medan en person som fullbordade lagen förklarade den på rätt sätt.

“Därför, den som bryter en av dessa minsta bud och lär människorna så, han skall kallas minst i himmelriket, utan den som handlar och undervisar efter dem skall räknas för stor i himmelriket
[Bibel, Mathew 5:17-20]

Intressant att han ändå slipper till himmelriket fast han bröt mot “en av dessa minsta bud” och för att förvärra saken, faktiskt “lär människor så”.

En person “som bryter en av dessa minsta bud och lär människorna så”, kommer alltså att slippa in i himmelriket, även om han kommer att vara minst där. Tydligen behöver man inte hålla alla bud för att slippa in i himmelriket.

3. Gud sände Jesus(frvmh)

Bibeln nämner Jesus(frvmh)profetiska natur och uppdrag i följande verser:

(i)”… och det ord som I hören icke mitt, utan Faderns, som har sänt mig. “
[Bibeln, John 14:24]

(ii)“Och detta är evigt liv att de känner dig, den ende sanne Gud, och Jesus Kristus, som Gud har sänt.”
[Bibeln, John 17:3]

Jag känner ingen kristen som förnekar att Jesus hade ett profetiskt uppdrag. Förresten, den som skrev Joh 17:3 är också densamme som skrev 1 Joh 5:20:

1Jn 5:20 Vi vet att Guds Son har kommit och gett oss förstånd, så att vi känner den Sanne, och vi är i den Sanne, i hans Son Jesus Kristus. Han är den sanne Guden och det eviga livet.

Johannes tycker alltså inte att det är konstigt att säga att Fadern är den ende sanne Guden, och att Jesus är den sanne Guden.

4. Jesus tillbakavisade även de mest avlägsna Förslag om hans gudomlighet.

Tänk på följande händelse som nämns i Bibeln:

“Och se, kom en och sade till honom: “Gode Mästare, vad gott skall jag göra, att jag kan få evigt liv?”

Och han sade till honom: “Varför kallar du mig god? Ingen är bra men En, det vill säga Gud men om du skall ingå i livet, så håll buden.’ “
[Bibeln, Mathew 19:16-17]

Att det teoretiskt sätt är möjligt att komma till himlen genom att hålla lagen perfekt är sant. Däremot är det praktiskt omöjligt eftersom människan till sin natur är syndig. Därmed finns det ingen människa som kan hålla buden, vilket gör att den vägen till frälsning är stängd.

Och om du vill se ställen där Jesus säger att hans offer tar bort synder så finns följande verser:

Mat 26:26 Medan de åt tog Jesus ett bröd, tackade Gud, bröt det och gav åt lärjungarna och sade: “Tag och ät. Detta är min kropp.”
Mat 26:27 Och han tog en bägare, tackade Gud och gav åt dem och sade: “Drick alla av den.
Mat 26:28 Ty detta är mitt blod, förbundsblodet, som är utgjutet för många till syndernas förlåtelse.

Luk 22:17 Och han tog en bägare, tackade Gud och sade: “Tag detta och dela mellan er.
Luk 22:18 Ty jag säger er att jag från denna stund inte skall dricka av vinstockens frukt förrän Guds rike kommer.”
Luk 22:19 Och han tog ett bröd, tackade Gud, bröt det och gav åt dem och sade: “Detta är min kropp, som utges för er. Gör detta till minne av mig.”
Luk 22:20 På samma sätt tog han bägaren efter måltiden och sade: “Denna bägare är det nya förbundet i mitt blod, som utgjuts för er.

Mar 14:22 Medan de åt tog Jesus ett bröd, tackade Gud, bröt det och gav åt dem och sade: “Tag, detta är min kropp.”
Mar 14:23 Och han tog en bägare, tackade Gud och gav åt dem, och de drack alla ur den.
Mar 14:24 Och han sade till dem: “Detta är mitt blod, förbundsblodet, som är utgjutet för många.

5. Jesus (fred vare med honom) från Nasaret - en Man som är godkänd av Gud

Följande uttalande från Bibeln stöder den islamiska tron på att Jesus (fred vare med honom) var en Guds profet.

“Ni män av Israel, hören dessa ord: Jesus från Nasaret, en man godkänd av Gud bland er genom kraftgärningar och under och tecken, som Gud gjorde genom honom mitt ibland er, som ni själva vet “..”

[Bibeln, Acts 2:22]

Intressant, men varför inte läsa texten i dess sammanhang. Visst, Jesus var en profet, men han så mycket mer än bara en profet:

Act 2:23 Efter Guds fastställda plan och beslut blev han utlämnad, och med hjälp av dem som är utan lagen spikade ni fast honom på korset och dödade honom.
Act 2:24 Men honom har Gud uppväckt och löst ur dödens vånda, eftersom det inte var möjligt att han skulle behållas av döden.
Act 2:25 David säger med tanke på honom: Jag har alltid Herren för ögonen, han står på min högra sida för att jag inte skall vackla. 
Act 2:26 Därför gläder sig mitt hjärta och jublar min tunga, ja, också min kropp skall vila i det hoppet
Act 2:27 att du inte skall lämna mig i graven eller låta din Helige se förgängelsen
Act 2:28 Du har visat mig livets vägar, och du skall uppfylla mig med glädje inför ditt ansikte. 
Act 2:29 Mina bröder, jag får väl öppet säga er att vår stamfader David är både död och begraven, hans grav finns ibland oss än i dag.
Act 2:30 Han var profet och visste att Gud med ed hade lovat att sätta någon av hans ättlingar på hans tron.
Act 2:31 I förväg såg han Kristi uppståndelse och sade: Han skall inte lämnas kvar i graven, och hans kropp skall inte se förgängelsen.
Act 2:32 Det är denne Jesus som Gud har uppväckt, och vi är alla vittnen till det.
Act 2:33 Sedan han nu genom Guds högra hand har blivit upphöjd och av Fadern tagit emot den utlovade helige Ande, har han utgjutit detta som ni ser och hör.
Act 2:34 Ty David har inte farit upp till himlen. Men han säger: Herren sade till min Herre: Sätt dig på min högra sida
Act 2:35 tills jag har lagt dina fiender som en fotpall under dina fötter.

Har du någon aning om vad det innebär att sitta på Guds högra sida?

Postade: 29 Augusti 2011 01:16 - —   [ Ignorera ]   [ # 12 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2010-07-13

6. Det första budet är att Gud är en

Bibeln stöder inte den kristna tron på treenigheten alls. En av de skriftlärda frågade en gång Jesus (fred vare med honom) om vilken var den första av alla buden, som Jesus (fred vare med honom) bara upprepade vad Moses (fred vare med honom) hade sagt tidigare:

“Shama Israelu Adonai Ila Hayno Adonai Ikhad.”

Detta är ett hebreiskt citat, vilket innebär:

“Hör, Israel, Herren vår Gud, Herren är en.”
[Bibeln, Mark 12:29]

Tyvärr förstår du inte alls treenigheten. Shema är inget motbevis mot treenigheten, för kristna håller med om att Herren är en. Tre personer, men en Gud.

Angående treenighetsläran. Bibeln lär att Jesus är Gud, att Fadern är Gud, och att den Helige Ande är Gud. Dessutom lär den att Gud är en. Den enda logiska slutsatsen är treenigheten.

Ställföreträdande försoning finns med redan från Första Mosebok för den som har ögon att se med.

Och om Jesus avvisade alla förslag att han var Gudomlig, varför avvisade han inte Tomas som uttryckligen kallade honom Gud och tillbad honom?

Jesus (fred vare med honom) upprepade därmed budskapet om monoteism som gavs av alla tidigare profeter Gud allsmäktig.

OBS: Alla citat av Bibeln är hämtade från King James Version.

Treenigheten är ett monoteistiskt begrepp, så där finns inget problem.

Jag skippar några verser som du citerar eftersom inga av dom motbevisar treenigheten. De motbevisar polyteism, men treenigheten är monoteism.

(I) av Jesus (fred vare med honom) i islam:
(i) Islam är den enda icke-kristna tron, vilket gör det till en artikel av tro till tro på Jesus (fred vare med honom). Ingen muslim är en muslim om han inte tror på Jesus (fred vare med honom).

Varför tror ni då inte Jesus då han säger följande?

Joh_8:24 Därför sade jag till er att ni kommer att dö i era synder. Ty om ni inte tror att Jag Är, skall ni dö i era synder.”
Joh_8:28 Då sade Jesus till dem: “När ni har upphöjt Människosonen, skall ni förstå att Jag Är och att jag inte gör något av mig själv utan talar vad Fadern har lärt mig.
Joh_8:58 Jesus svarade: “Amen, amen säger jag er: Jag Är, redan innan Abraham blev till.”
Joh_13:19 Jag säger detta till er redan nu, innan det sker, för att ni skall tro, när det har skett, att Jag Är.
Joh_18:5 De svarade: “Jesus från Nasaret.” Han sade till dem: ” Jag Är”. Bland dem stod också Judas, han som förrådde honom.
Joh_18:6 När Jesus sade till dem: Jag Är, vek de tillbaka och föll till marken.

Notera likheten mellan Jesu ord och följande verser från 2 Mosebok:

Exo_3:14 Gud sade till Mose: “Jag är den Jag Är.” Och han sade vidare: “Så skall du säga till Israels barn: Jag Är har sänt mig till er.”

(ii) Vi tror att han var en av de mäktigaste Allahs budbärare (swt).

Men ni förnekar hans Gudom och ger honom därmed en lägre plats än vad han är värd.

(iii) Vi tror att han föddes mirakulöst utan mans medverkan, som många moderna kristna inte tror.

Och?

(iv) Vi tror att han var Messias översatt Kristus (fred vare med honom).

Och?

(v) Vi tror att han gav liv åt de döda med Guds tillåtelse.

(iv) Vi tror att han botade dem som är födda blinda och de spetälska med Guds tillåtelse.

Och?

Om själva namnet Kristendom betyder, att man ska följa Jesus(frvmh) läror, så betyder det att vi muslimer är mer kristna än kristna själva. Han bad till Gud och sa inte hans vilja men Guds vilja, precis som vi muslimer säger, “Inshallah”,

Du känner knappt Jesu läror och kan inte tolka dem på rätt sätt, och du påstår att muslimer följer Jesu läror mer än vad kristna gör. Hur kan ni följa Jesu läror när ni inte ens förstår vad han säger?

Jesus sa aldrig “drick inte alkohol”, däremot lär Bibeln att man inte skall berusa sig. Det är en skillnad på att dricka alkohol och att dricka så mycket alkohol att man blir berusad. Jesus själv förvandlade vatten till vin, och under den sista måltiden drack han vin.

Jesus sa aldrig “ät inte gris”, däremot sa han:

Mar 7:18 Han svarade dem: “Är ni också oförståndiga? Inser ni inte att det som utifrån går in i människan inte kan göra henne oren,
Mar 7:19 eftersom det inte går in i hennes hjärta utan ner i magen och ut på avträdet?” Därmed förklarade han all mat för ren.

Jesus var omskuren eftersom han var en jude och därmed hörde till förbundet som Gud stiftade med judarna, där en av kriterierna för att höra till förbundet var omskärelse. En jude som blir kristen är fortfarande en jude, men en hedning som blir kristen behöver inte bli en jude, och behöver därmed ingen omskärelse.

Så ifall ordet kristendom betyder, att man ska följa Jesus lära,  då betyder det att vi muslimer är mer kristna än kristna själva.

Jesus gör och säger saker som bara Gud har rätt att säga och göra, och ändå tror ni inte att Jesus är Gud.

Du har rätt, Jesus säger inte att han är Gud, men däremot kallar han sig “Jag Är”, vilket är ett namn som tillhör Gud. Dessutom påstår han att han skall döma levande och döda vid domedagen, något som bara Gud har rätt att göra, och Bibeln lär dessutom att Jesus sitter på Faderns högra sida, vilket innebär att han delar på ära och härlighet med Fadern.

Postade: 30 Augusti 2011 01:12 - —   [ Ignorera ]   [ # 13 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  19
Gick med  2011-08-27

Joh 5:30
”Jag kan inte göra något alls av mig själv, alldeles som jag hör dömer jag, och den dom som jag fäller är rättfärdig, eftersom jag inte söker min egen vilja utan hans vilja som har sänt mig.”
Av mig själv kan jag inte göra något: som jag hör, så dömer jag, och min dom är rättvis,

Initiellt verkar ju treenigheten passa in: “Av mig själv kan jag inte göra något” men sen kommer den andra delen: “ty jag följer inte min egen vilja utan hans vilja som har sänt mig.”

Vem är då större?
Den som har sänt sonen eller den som blivit utsänd?

Postade: 30 Augusti 2011 09:40 - —   [ Ignorera ]   [ # 14 ]  
Senior
RankRankRank
Gick med  2010-07-13
Svantesson - 30 Augusti 2011 01:12 -

”Jag kan inte göra något alls av mig själv, alldeles som jag hör dömer jag, och den dom som jag fäller är rättfärdig, eftersom jag inte söker min egen vilja utan hans vilja som har sänt mig.”
Av mig själv kan jag inte göra något: som jag hör, så dömer jag, och min dom är rättvis,

Initiellt verkar ju treenigheten passa in: “Av mig själv kan jag inte göra något” men sen kommer den andra delen: “ty jag följer inte min egen vilja utan hans vilja som har sänt mig.”

Vem är då större?

Den här versen är inget problem för treenighetsläran. Joh 1:1-18 lär att Jesus är Gud tillsammans med Fadern så vad än Joh 5:30 säger så måste det tolkas med det (läran om att Jesus är Gud) i åtanke.

Dessutom så finns det ju 29 andra verser som föregår vers 30 och som man gör bra i att ha i åtanke när man läser vers 30. Speciellt Joh 5:16-18 är intressant.

Joh 5:16 Därför började judarna förfölja Jesus, eftersom han gjorde sådant på en sabbat. (Botade sjuka, i det här fallet en man som varit sjuk i 38 år)
Joh 5:17 Men han sade till dem: “Min Fader verkar ännu i denna stund. Så verkar även jag.”
Joh 5:18 Då blev judarna ännu ivrigare att döda honom, eftersom han inte bara upphävde sabbaten utan också sade att Gud var hans Fader och gjorde sig själv lik Gud.

Sen finns det följande verser som också är intressanta.

Joh 5:19 Jesus svarade dem: “Amen, amen säger jag er: Sonen kan inte göra något av sig själv, utan endast det han ser Fadern göra. Ty vad Fadern gör, det gör Sonen.

Sonen gärningar är alltså sammanbundna med Faderns gärningar. Något som man speciellt kan lägga märke till är den sista meningen.

Joh 5:20 Fadern älskar Sonen och visar honom allt vad han själv gör, och större gärningar än dessa skall han visa honom, så att ni kommer att häpna.
Joh 5:21 Ty liksom Fadern uppväcker de döda och ger dem liv, så ger Sonen liv åt vilka han vill.

Sonen har alltså makt att uppväcka döda?

Joh 5:22 Inte heller dömer Fadern någon, utan hela domen har han överlämnat åt Sonen,

Sonen skall döma världen, vilket är intressant, eftersom GT och NT båda är glasklara med att den som kommer att döma människorna för deras gärningar är Gud själv. Jesus påstår alltså här att han kommer att göra någonting som bara Gud har rätt till enligt Bibeln.

Joh 5:23 för att alla skall ära Sonen liksom de ärar Fadern. Den som inte ärar Sonen ärar inte heller Fadern, som har sänt honom.

Den här versen är speciellt intressant, eftersom den visar att Joh 5:30 inte kan tolkas som att Fadern skulle vara större än Sonen. Notera vad som står först, nämligen att “alla skall ära Sonen liksom (d.v.s på samma sätt) som de ärar Fadern”. Hur ärar man Fadern då? Jo, genom att lova, prisa, tacka och tillbe Honom. Och om man skall ära Sonen på samma sätt som Fadern, vad blir då den logiska slutsatsen? Jo, att man skall lova, prisa, tacka och tillbe Sonen. Om Sonen bara är en skapad varelse har han ingen rätt till tillbedjan, vilket innebär att Sonen måste ha samma egenskaper som Gud för att förtjäna tillbedjan. Och i det här sammanhanget är det tydligt att Joh 5:30 inte handlar om att Jesus skulle vara mindre än Fadern, utan handlar om deras funktionella relation till varandra. Sonen är alltså lika med Fadern till sitt väsen och sin natur, men i relationen mellan Fadern och Sonen så underkastar sig Sonen Fadern.

Postade: 31 Augusti 2011 12:34 - —   [ Ignorera ]   [ # 15 ]  
Senior
RankRankRank
Antal poster:  650
Gick med  2007-06-12
Svantesson - 30 Augusti 2011 01:12 -

Vem är då större?

Större, i vilket avseende?

1 av 3
1

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70