Sök       Avancerad sökning

5 av 5
5
Bibeln som Guds ord i sin helhet
Postade: 01 September 2011 11:52 - —   [ Ignorera ]   [ # 61 ]  
Rookie
Rank
Antal poster:  19
Gick med  2011-08-27
David Kärrsmyr - 31 Augusti 2011 09:32 -
Svantesson - 30 Augusti 2011 02:11 -
David Kärrsmyr - 15 Augusti 2011 08:50 -

Här går att också påpeka det jag glömde nämna ovan. Uppståndelsen kräver att det finns en allsmäktig allgod Gud, eftersom det bara är en allsmäktig Gud som kan totalt övervinna döden och bara en allgod Gud skulle vilja göra det för människans slutgiltiga och fullständiga frälsning.

I så fall har väl denne Guden krav, i annat fall skulle det bli likadant igen, eller hur?

Han hade krav på Adam.

Menar du att det borde kunna finnas en möjlighet till att det fanns ett syndafall i himlen (för så tolkar jag det du skriver)?
Det är i vilket fall så att det behövs något sådant, lika lite som det behövs gravitation för att du skall kunna röra dig (för att ta en liknelse).
Även om du kan välja så behöver det inte finnas något ont val i en framtid där du redan gjorts ren från synd och skam (ånger hör ju till att man har gjort fel val, p.g.a. ondskan i hjärtat, och vill ändra sig). När du ständigt gör rätt val i himlen så finns det ju då ingen ånger hos dig (alltså du vill inte ut ur himlen).
Alltså uppstår inte ångern efter du har valt himlen. Hänger du med?

Har bara svårt att tro att jag ska till en himmel, jag trivs bra på jorden - Ps 34:9-11, 29.

Och ja jag är övertygad om att Gud har krav, som sagt, ser vi Adam här som hade evigt liv.

Postade: 02 Februari 2012 01:29 - —   [ Ignorera ]   [ # 62 ]  
Moderator
RankRankRankRank
Antal poster:  1564
Gick med  2007-04-01

För att återkomma till ämnet för tråden med en ny infallsvinkel tänkte jag på den aspekt att Gud faktiskt har lämnat övertygade belägg i bibeln att han finns och vill meddela oss sanningen om världen och sig själv.
Jag tog tidigare upp exemplet med flera viktiga förutsägelser i bibeln om första tillkommelse som har i detalj gått i uppfyllelse. Det handlar inte minst om Daniels profetia om det år som Messias skall dödas. Om man betänker att det samtidigt fanns ~ 10 (enligt källor som Wikipedia) liknade “Messias-gestalter” över den tid som Jesus levde (egentligen enligt wikipedia ~ 100 år), så går det lätt att se att år är tillräckligt precist för att särskilja dem från varandra (medan givetvis antal profetior de uppfyller också särskiljer dem). 
Varför är inte detta fullständigt häpnadsväckande? Vilken mänsklig simulering kommer i närheten av denna precision? 
Slutsatsen om att detta är en fullkomlig förutsägelse är knappas omotiverad utifrån att det nästan är ett oändligt komplext problem att lösa med en mänsklig simulation av världen.
Ser egentligen ingen vettig invändning, medan språket som används av alla profeter vänder sig till samtiden och förstås av människan först senare p.g.a. det analoga språkbruket.
Försök ex. beskriva vad en maskin X är om 1000 år, ett omöjligt problem för någon människa om han inte beskriver det “som den sak vi känner till nu…”
Kan ni komma på någon bra invändning?

Signatur 

/David

———————
“1 Först av allt uppmanar jag till bön och åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor, 2 för kungar och alla i ledande ställning, så att vi kan föra ett lugnt och stilla liv på allt sätt gudfruktigt och värdigt.” - 1 Tim 2:1-2
(Vet att detta står i bibeln men det är möjligen en egen parafrisering, men ni förstår budskapet)

5 av 5
5

© 2006-2011 CredoAkademin, Rehnsgatan 20, 113 57 Stockholm. Tfn 08-545 494 70