Här går att också påpeka det jag glömde nämna ovan. Uppståndelsen kräver att det finns en allsmäktig allgod Gud, eftersom det bara är en allsmäktig Gud som kan totalt övervinna döden och bara en allgod Gud skulle vilja göra det för människans slutgiltiga och fullständiga frälsning.
I så fall har väl denne Guden krav, i annat fall skulle det bli likadant igen, eller hur?Han hade krav på Adam.
Menar du att det borde kunna finnas en möjlighet till att det fanns ett syndafall i himlen (för så tolkar jag det du skriver)?
Det är i vilket fall så att det behövs något sådant, lika lite som det behövs gravitation för att du skall kunna röra dig (för att ta en liknelse).
Även om du kan välja så behöver det inte finnas något ont val i en framtid där du redan gjorts ren från synd och skam (ånger hör ju till att man har gjort fel val, p.g.a. ondskan i hjärtat, och vill ändra sig). När du ständigt gör rätt val i himlen så finns det ju då ingen ånger hos dig (alltså du vill inte ut ur himlen).
Alltså uppstår inte ångern efter du har valt himlen. Hänger du med?
Har bara svårt att tro att jag ska till en himmel, jag trivs bra på jorden - Ps 34:9-11, 29.
Och ja jag är övertygad om att Gud har krav, som sagt, ser vi Adam här som hade evigt liv.